This is an outdated version published on 2020-12-17. Read the most recent version.

Travel down the river

The subfluvial tunnel Paraná - Santa Fe (1969): engineering and architecture connecting territories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ania.2021.11.1.3016

Keywords:

developmentalist State, engineering, Argentina, Architecture for progress, Mesopotamian territory, Mario Robero Álvarez

Abstract

In 1960, two Argentinian provinces (Santa Fe and Entre Ríos) historically separated by the Paraná River, signed a treaty to build a subfluvial tunnel. This would definitively end the isolation of the Mesopotamian region in this country. Projected, built and inaugurated (1969) within the framework of development policies, the “Uranga – Sylvestre Begnis” tunnel constitutes a technical, political and architectural milestone, as the result of an active State in the construction of the territory. In addition, just as the engineering scopes had enough merits to enter the history of great achievements, in architecture, high quality thresholds were also reached. This article aims to make visible the importance of the Subfluvial Tunnel in technical terms and highlight its architectural dimension. This is achieved by recognizing the performance of the studio of Mario Roberto Álvarez and associates as doers of the architecture that is integrated into what is ultimately an exceptional work, positioned in a prominent international level of disciplinary debate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Costa, Universidad Nacional del Litoral

Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo, Universidad Nacional del Litoral. Argentina

Luis Müller, Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo - Universidad Nacional del Litoral

Arquitecto, Magister en Ciencias Sociales y Doctor en Arquitectura. Profesor e investigador y Director de la Maestría en Arquitectura en Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo de la Universidad Nacional del Litoral (FADU UNL).

References

Altamirano, C. (1998). Desarrollo y desarrollistas. Prismas, revista de historia intelectual(2), 75-94.

Álvarez M. R. (1972). Estudio Mario Roberto Álvarez y asociados, Nuestra Arquitectura nº 477, pp. 63-66.

Álvarez M. R. (1974). Arquitecto Mario Roberto Álvarez y asociados, Summa 80/81.

CAI, (. (1981). Historia de la ingeniería argentina. Buenos Aires: Centro Argentino de Ingenieros.

Camarda Medina, M., & Oviedo Correo, J. A. (2017). Las políticas públicas, el túnel subfluvial entre Paraná y Santa Fe y la integración física de la Megapotamia. Transporte y territorio, 222-245.

Camarda Medina, M. (2019) Conferencia. Jornadas de arquitectura e ingeniería. 50 años del Túnel Subfluvial. Paraná.

Costa, C. (2020) Folletos y boletines: instrumentos celebratorios de la arquitectura para el desarrollo. Presentación a XVI Jornadas INTHUAR - FADU - UNL.

De Marco, M. Á. (2016). El Túnel Subfluvial. Federalismo y desarrollo. Santa Fe: ediciones UNL.

García Bossio, H. (2014). ¿Qué nos hace más Nación? Desafíos del desarrollismo frondicista-frigerista. Lanús: EdUN La Cooperativa.

Kuchen, E. R. (2005) Túnel Subfluvial “R. Uranga – C. Sylvestre Begnis” Operación y mantenimiento. Informe técnico.

Liernur, J. F. (2001). Arquitectura en la Argentina del siglo XX. La construcción de la modernidad. Buenos Aires, Fondo Nacional de las Artes.

Liernur , J. F. y Aliata F. (2004). Diccionario de Arquitectura en la Argentina. Buenos Aires: AGEA.

Mele, J. (2004). Álvarez, Mario Roberto, en Liernur , J. F. y Aliata F. (2004). Diccionario de Arquitectura en la Argentina. Buenos Aires: AGEA.

Medina, J. (2019) Entrevista. 50 Años Túnel Subfluvial - Capítulo 9. Recuperado de:

https://www.youtube.com/watch?v=Sr7okMWLzD8&list=PLmXJX7PmqYiTcs5WHpnsLPLMJAo1eV4ti&index=2

Müller, L. (comp) (2009) La ciudad en blanco y negro. Memoria fotográfica de Santa Fe en el proceso de modernización urbana, UNL, Santa Fe.

Müller, L., & Costa, C. (2017). Vencer al río. Técnica, política e integración territorial en el caso del Túnel Subfluvial Hernandarias. Actas XVI Jornadas Interescuelas en Historia. Mar del Plata.

Shmidt, C. y Plotquin, S. (2014) Mario Roberto Álvarez. Buenos Aires, IAA FADU UBA - AGEA, pp. 128-130.

Uranga, L. (2019). Conferencia. Jornadas de arquitectura e ingeniería. 50 años del Túnel Subfluvial. Paraná.

Published

2020-12-17 — Updated on 2020-12-17

Versions

How to Cite

Costa, C., & Müller, L. (2020). Travel down the river: The subfluvial tunnel Paraná - Santa Fe (1969): engineering and architecture connecting territories. Anales De Investigación En Arquitectura, 11(1). https://doi.org/10.18861/ania.2021.11.1.3016

Issue

Section

Original papers

Similar Articles

<< < 10 11 12 

You may also start an advanced similarity search for this article.