University Extension in Architecture

Strategies adopted by COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ania.2022.12.1.3217

Keywords:

University Extension, Architecture, Covid-19, virtual communication, modes of working, knowledge production

Abstract

Latin-American universities have reacted during pandemic times by implementing strategies not only virtual (Bedoya-Dorado, Murillo-Vargas, y González-Campo, 2021), the actions adopted over the road have allowed that the programme of extension continues being performed in other ways and to consider as not a requirement the permanent presential link with the community.
The goal of the research is to analyze the strategies developed in community projects of University Extension in Architecture developed in seven Latin-American countries.
The inquiry presents a methodology with combined strategies (Groat y Wang, 2013) that includes a literature review of primary and secondary sources, cases of study and interviews.
This papers contains cuali-cuantitative data related to modes of working, alternatives of virtual communication in social media and elaborated knowledge of seven community projects selected from online activities developed by Architectural Latin-American universities in Costa Rica, México, Colombia, Ecuador, Chile y Argentina.
The study found that the compilation of projects done last year and few years ago are the most used modes of working, also, digital material, Facebook pages and YouTube channels are the alternatives for virtual communication and finally, that digital publications and videos are the elaboration (Cano e Ingold, 2020), production (Salvatierra, 2003), (Cohen, 2014), (Martínez y García, 2019) and construction (Bolaños y Aguilera cited by Martínez y García, 2019) of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amon.cr (sf). Barrio Amón es vida urbana josefina. somos Historia, Arquitectura y Patrimonio. Somos diversidad y creatividad. Somos cultura, arte y gastronomía. https://amon.cr/

Amón Cultural. (2 mar 2021). Canal de contenido en la plataforma YouTube. [Página de YouTube]. https://www.youtube.com/channel/UCBmjpHiFTem5iwBpz6fe5Ug/about

Arriagada Gallardo F. EL DESAFÍO DE LA VINCULACIÓN CON EL MEDIO EN TIEMPOS DE PANDEMIA COVID-19. Ciencia y enfermería, 26. Doi: https://doi.org/10.29393/CE26-4DVFA10004

Bedoya-Dorado, C., Murillo-Vargas, G. y González-Campo, C. H. (2021). Gestión universitaria en tiempos de pandemia por COVID-19: análisis del sector de la educación superior en Colombia. Estudios Gerenciales, 37(159), 251-264. https://doi.org/10.18046/j.estger.2021.159.4409

BAQ 2020. (noviembre, 2020). Cultural, Vinculación con la sociedad. Recuperado de: https://baq-cae.ec/vinculacion-con-la-comunidad/

CAF. (2020). El estado de la digitalización de América Latina frente a la pandemia del COVID-19. Caracas: CAF. Recuperado de https://scioteca.caf.com/handle/123456789/1540

Cano, A. e Ingold M. (2020). La extensión universitaria en tiempos de pandemia: lo que emerge de la emergencia. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/redes/article/view/9169

Carrasco Viteri, P. A. (oct 5, 2020). Plaza cultural de Guaytacama. Recuperado de: https://issuu.com/pabloandrescarrascoviteri/docs/memoria_descriptiva

Cohen, D. (2014). Extensión universitaria: posición ideológica y decisión política, al servicio de la comunidad. Editorial Brujas. Recuperado de https://www.digitaliapublishing.com/a/35431

De Simone Castellón, A., Campos Navarro, J. P.; y Hernández Ramírez, M. (27/1/2022) Entrevista personal. Por Juan Daniel Cabrera. Obtenido de: https://indoamericaedu-my.sharepoint.com/:v:/g/personal/jcabrera14_indoamerica_edu_ec/eMLFOZ5BHsOPpcdx75E8Bb3HPFgbjtc0aSo4rwwypSw?email=jcabrera14%40indoamerica.edu.ec

Dupleich, J. (2022). Entrevista personal. Por Juan Daniel Cabrera. Obtenido de: https://forms.office.com/pages/designpagev2.aspx?auth_pvr=OrgId&auth_upn=jcabrera14%40indoamerica.edu.ec&lang=es-ES&origin=OfficeDotCom&route=Start&sessionid=30072462-f1d9-4c6a-9d79-76fedb8a7f12&subpage=design&id=Y8hdoAOef02HiDvgtZlgeiYVgtd4uc9DjOu&analysis=true&topview=SurveyResults&qid=re19861f599ca4a7fb1fe4d1e9eae8a70&ridx=0

EAU_TEC Arquitectura. (7 oct 2021). 1era jornada del 5to Encuentro de Investigación y Extensión. [Archivo de Vídeo]. Youtube.https://www.youtube.com/watch?v=e1VZcW9fVZs

Eciolaza, G. O. (2011). La relación entre la enseñanza, la investigación y la extensión en la Facultad de Arquitectura Urbanismo y Diseño de la Universidad Nacional de Mar del Plata. Congreso Iberoamericano de Extensión Universitaria, Santa Fe 2011. Recuperado de: https://www.unl.edu.ar/iberoextension/dvd/archivos/ponencias/mesa3/ciencia-tecnologia-y-socieda.pdf. Accedido el 30 marzo del 2022.

Eguigure, Y., y Zepeda Rodríguez, O. J. (2021). Adaptación de los Proyectos de Extensión Universitaria y Vinculación Social a tiempos de pandemia. Revista Compromiso Social, (4), 45–55. Recuperado de https://revistacompromisosocial.unan.edu.ni/index.php/CompromisoSocial/article/view/82

Equipo comunicaciones Vinculación con el medio. (17septiembre, 2020). Vinculación en pandemia: Adjudican proyectos de la Dir. de Vinculación con el Medio. Recuperado de: https://diario.uach.cl/vinculacion-en-pandemia-adjudican-proyectos-de-la-dir-de-vinculacion-con-el-medio/

Extensión Universitaria FAU. (2020). Acciones 2020 en emergencia sanitaria Covid-19. Recuperado de: https://www.fau.unlp.edu.ar/web2018/wp-content/uploads/2021/05/Revista-DobleVia-N%C2%B06.pdf

Facultad de Arquitectura y artes. (05 octubre 2020). Docentes del Instituto de Arquitectura participan de proyecto de Vinculación con el medio “Diseño de fogón multimedia para la aldea intercultural Lawan”. Recuperado de: https://arquitectura-artes.uach.cl/docentes-del-instituto-de-arquitectura-participan-de-proyecto-de-vinculacion-con-el-medio-diseno-de-fogon-multimedia-para-la-aldea-intercultural-lawan/.

Facultad de Arquitectura y artes. (28 octubre 2020). Avanza proyecto liderado por académicos Osorio y Estrada “Diseño de fogón multimedia para la aldea intercultural Lawan”. Recuperado de: https://arquitectura-artes.uach.cl/docentes-del-instituto-de-arquitectura-participan-de-proyecto-de-vinculacion-con-el-medio-diseno-de-fogon-multimedia-para-la-aldea-intercultural-lawan/.

Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Chile. (agosto, 2021). Ágora Encuentros Virtuales. [Página web]. Recuperado de: http://www.fau.uchile.cl/extension/agora-encuentros-virtuales

Facultad de Arquitectura UNAM. (27 de enero). Presentación del libro Detalles Constructivos de Vinculación. [Archivo de Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=0i9UxTBUmDY

Facultad de Arquitectura y Urbanismo. Universidad Nacional de La Plata. (2020). Acciones 2020. Estrategias de los equipos extensionistas frente al contexto de la pandemia. Recuperado de: https://www.fau.unlp.edu.ar/web2018/wp-content/uploads/2021/05/Revista-DobleVia-N%C2%B06.pdf

Galán, L. C. (2020). La extensión universitaria en época de COVID-19. Revista ECONO. Facultad De Ciencias Económicas. UNLP, (20). Recuperado de https://revistas.unlp.edu.ar/econo/article/view/10351

Gorgievski, M., Van der Voordt, T., Herpen, G.A. y Akkeren, S. (2010). After the fire: New ways of working in an academic setting. Facilities. 28. 206-224. 10.1108/02632771011023159.

Groat, L. N., y Wang, D. (2013). Architectural research methods. John Wiley & Sons, Incorporated.

Manzini, E. (2014). Design in a changing, connected world. Strategic Design Research Journal, 7(2), 95-99. doi: 10.4013/ sdrj.2014.72.06

Martínez, P. y García, E. (2019). Extensión y práctica pedagógica en arquitectura: El “Consultorio arquitectónico” como estrategia para la innovación. Estoa, Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 8(15), 147- 156. doi:10.18537/est.v008.n015.a12

Mendoza Castillo, L. (2020). Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), vol. L, núm. Esp.-, 2020, pp. 343-352. Universidad Iberoamericana, Ciudad de México. México. DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.119

Meleán Romero, R, y Contreras Bustamante, J. R. A. (2020). Universidad venezolana en tiempos de pandemia: ¿acción o reacción? Ante la nueva normalidad. DOI: http://doi.org/10.5281/zenodo.4292726

Misión Extensión. (23 de julio de 2020). Sitio web de educación. [Página Facebook]. Recuperado de:

https://www.facebook.com/Misi%C3%B3n-Extensi%C3%B3n-102795658194635

Montero Bolaños, F. (12 de octubre 2021). El arte de reinventar la investigación y la extensión en medio de la pandemia. V Encuentro de Investigación y Extensión de la Escuela de Arquitectura y Urbanismo. Recuperado de: https://www.tec.ac.cr/hoyeneltec/2021/10/12/arte-reinventar-investigacion-extension-medio-pandemia

Salvatierra, L. E. (2003) La educación desde la comunicación de Jesús Martín-Barbero. Apuntes de comunicación, educación y discurso, N.º 1, julio 2016. ISSN en trámite http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/apuntes

Stein G., (2001). La Galaxia Internet. Reflexiones sobre Internet, Empresa y Sociedad. Manuel Castells, Plaza y Janés. Revista Empresa y Humanismo, Vol. V, N ° 2/02, pp. 521-526. Barcelona. Recuperado de https://revistas.unav.edu/index.php/empresa-y-humanismo/article/view/34572/29463

Universidad Nacional de Colombia. (sf). Servicios a la comunidad. [Página web]. http://extension.unal.edu.co/servicios/servicios-a-la-comunidad/

Universidad Nacional de Colombia. (sf). Portafolio de proyectos. Innovación Social. Recuperado de: https://extension.unal.edu.co/fileadmin/recursos/extension/docs/portafolios/portafolio_innovacion_social.pdf

Vallaeys, F. (2014), “La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización”, en Revista Iberoamericana de Educación Superior (ries), México, unam-iisue/Universia, vol. V, núm. 12, pp. 105-117, http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/439 [consulta: 3ene2021].

Williamson, G. (2013). Paulo Freire: ¿Extensión o Comunicación? Sobre los profesionales y el conocimiento en el (no) diálogo de saberes. CROLAR, Vol. 3 (2013): Resistance and Social Movements | pag. 50-52. Recuperado de: https://www.crolar.org/index.php/crolar/article/view/59/pdf_12

Published

2022-04-28

How to Cite

Cabrera Gómez, J. D. (2022). University Extension in Architecture: Strategies adopted by COVID-19. Anales De Investigación En Arquitectura, 12(1). https://doi.org/10.18861/ania.2022.12.1.3217

Issue

Section

Original papers

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.