The skyscraper as a symbol of modernization
advertisements in the illustrated magazine Caras y Caretas (1898-1939)
DOI:
https://doi.org/10.18861/ania.2024.14.1.3656Keywords:
Skyscraper, Modernization, Publicity, Caras y Caretas, Argentina, 20th Century, Images, Visual Culture, ProgressAbstract
This work is part of a broader topic related to high-rise construction in the first decades of the 20th century in Buenos Aires, related, particularly, with the representations of the first skyscrapers. In this article we focus on advertisements published in the illustrated magazine Caras y Caretas (1898-1939), specifically on those which use images of skyscrapers and through the association between architecture and products aim to provide the object or advertised service an apparent guarantee of trust, quality, and prestige.
The hypothesis proposed considers that the dissemination of this type of advertising addressed to a mass audience and based on representations of the future, technology, and high-rise construction, had more importance than that hitherto awarded, favouring the choice of the skyscraper as a symbol of power, prestige, and prosperity both by private and State initiatives. In other words, these kinds of documents allow a “lateral” or diacritical approach to the history of architecture, expanding the boundaries to think about the construction processes of modern Buenos Aires.
Downloads
References
Arêas Peixoto, F., & Bispo, A. A. (2016). San Pablo. El edificio Martinelli y la euforia vertical. En Ciudades sudamericanas como arenas culturales. Artes y medios, barrios de élite y villas miseria, intelectuales y urbanistas: Cómo ciudad y cultura se activan mutuamente. Siglo XXI.
Baladron Pazos, A., Martinez Pastor, E. y Pacheco Rueda, M. (2007). Publicidad y Ciudad. La comunicación publicitaria y lo urbano: perspectivas y aportaciones. Comunicación Social.
Barthes, R. (2002). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Paidós.
Berger, J. (1980). Modos de ver. Gustavo Gili.
Bonicatto, V. (2011). Escribir en el cielo: Relatos sobre los primeros rascacielos en Buenos Aires (1907-1929) [Tesis de Maestría en Historia y Cultura de la Arquitectura y la Ciudad]. Universidad Torcuato di Tella.
Bonicatto, V. (2017). Necesidad simbólica y realidad material. Arquitectura terciaria en Buenos Aires. 1907-1934. Registros, 13 (2), 5-30.
Burke, P. (2005). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Crítica.
Burke, P. (2009). La historia social y cultural de la casa. Historia crítica, 39, 11-19.
Fara, C. (2020). Un horizonte vertical: Paisaje urbano de Buenos Aires (1910-1936). Ampersand.
Fara, C. (2011-2012). Una ciudad de papel. Imágenes de Buenos Aires en Caras y Caretas (1920-1939). Avances. Rev ista del área de Arte, 19, 97-109.
Fritzsche, P. (2008). Berlín 1900. Prensa, lectores y vida moderna. Buenos Aires. Siglo XXI.
Gutman, M. (2011). Buenos Aires: El poder de la anticipación. Imágenes itinerantes del futuro metropolitano en el primer centenario. Infinito.
Liernur, J. F., & Pschepiurca, P. (2008). La red austral. Obras y proyectos de Le Corbusier y sus discípulos en la Argentina (1924-1965). Universidad Nacional de Quilmes.
Liernur, J. F. (2004). Rascacielos. En Diccionario de Arquitectura en la Argentina: Vol. Tomo o-r (pp. 144-148). Clarín Arquitectura.
Liernur, J. F. (1992). Una ciudad efímera. Consideraciones sobre las características materiales de Buenos Aires en la segunda mitad del siglo XIX. Estudios Sociales, 2, 103-121.
Menendez, E. (2015). La puerta de acceso americana. Tres representaciones de Catalinas Norte. Universidad Torcuato di Tella.
Mitchell, W. J. T. (2009). Teoría de la imagen. Ensayos sobre representación verbal y visual. Akal.
Quintana de Uña, J. (2006). Sueño y frustración. El rascacielos en Europa. 1900-1939. Alianza.
Rocchi, F. (2016). A la vanguardia de la modernización: La incipiente formación de un campo publicitario en la Argentina durante la década de 1920. E.I.A.L, 27 (2).
Rocchi, F. (2017). La sociedad de consumo en tiempos difíciles: El modelo estadounidense y la modernización de la publicidad argentina frente a la crisis de 1930. Historia crítica, 65, 93-114.
Rogers, G. (2008). Caras y Caretas: Cultura, política y espectáculo en los inicios del siglo XX argentino. Universidad Nacional de La Plata.
Rogers, G. (1998). Caras y Caretas: La lógica de la integración. Orbis Tertius, 3.
Sánchez Macedo, J. (2020). El giro archivístico: su impacto en la investigación histórica. Revista Humanitas, IV (47), 183-223.
Stoler, A. L. (2010). Archivos coloniales y el arte de gobernar. Revista Colombiana de Antropología, 46 (2).
Szir, S. (2001). El semanario popular ilustrado Caras y Caretas y las transformaciones del paisaje cultural de la modernidad. Buenos Aires 1898-1908 [Tesis doctoral en Filosofía]. Universidad de Buenos Aires. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/1886
Szir, S. (2010). Figuraciones urbanas de Buenos Aires. Caras y Caretas, 1900. En Dinámica de una ciudad. Buenos Aires, 1810-2010, Dirección General de Estadísticas y Censos del Gob. de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Virginia Bonicatto, Ana Brandoni, Catalina Fara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The journal and its contents are licensed under the Creative Commons - Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0). It is possible to copy, communicate and publicly distribute its content as long as the individual authors and the name of this publication are cited, as well as the publishing institution (Universidad ORT Uruguay).