This is an outdated version published on 2020-06-17. Read the most recent version.

The mobile classroom

Alternative educational space for vulnerable early childhood groups

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ania.2020.10.1.2972

Keywords:

Educational space, Architectural features, Mobile classroom

Abstract

In the present essay, architectural and educational arguments are used as a specific demand before the urgent requirement of early childhood educational populations in vulnerable Peruvian areas. These arguments reinforce the urgent need for the implementation of an architectural product (the mobile classroom) that would provide a livability solution for children of the initial level in areas of extreme poverty where neither the State has coverage nor the private sector is interested. It begins with the background and a brief theoretical framework that allows the description of the problem; Finally, this problem is attempted to be solved through a hypothesis that is embodied in an architectural design proposal called “mobile classroom”. Design that follows the recommendations of the Peruvian regulations and that gathers the experiences of other places that have had the same need, but adequate to the reality of a town called La Shilla, on the outskirts of the city of Cajamarca-Peru.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Alberto Álvarez-Barrantes, Universidad Privada del Norte

Magíster, Universidad Privada del Norte (Perú). Arquitecto, Universidad Privada Antenor Orrego (Perú).

Joel Calua-Torres, Universidad Privada del Norte

Doctor en Ciencias, Universidad Privada del Norte (Perú). Licenciado en Educación, Universidad Nacional de Cajamarca (Perú).

References

ALFONSO, Z. (2014). Albergue temporal para comunidades indígenas en situación de desplazamiento Majuy. Tesis de grado. Bogotá D.C. [Versión electrónica], Consultado el 15 de octubre de 2019. file:///C:/Users/Doris/Downloads/AlfonsoSanchezZayraVanessa2014.pdf

BOIX, R. (2004). La escuela rural: funcionamiento y necesidades. Madrid: CISSPRAXIS, S.A.

BUILDING TRUST INTERNATIONAL. (s/f). Building trust solving a world of issues through design. Consultado el 20 de noviembre de 2019. http://www.buildingtrustinternational.org/projects.html

FLAH, R., CANDEGABE,S, DURRUTY, M., BRU, L., OLIVA, M., REY, J., LAPP, J. (2004). Escuela Móvil en ámbitos rurales. Buenos Aires: Nobuko.

FUNDACIÓN ESCUELA NUEVA: VOLVAMOS A LA GENTE. (s/f). Premios y reconocimientos. Consultado el 15 de octubre de 2019. http://escuelanueva.org/portal1/es/quienes-somos.html

FRANCO, J.T. (2013). Escuela M3. Primer puesto, Premio Corono, 2013. Consultado el 11 de octubre de 2019. https://www.archdaily.pe/pe/02-305346/escuela-m3-una-propuesta-modular-flexible-y-sustentable-para-las-zonas-rurales-de-colombia

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA E INFORMÁTICA (2018). Nota de prensa nº 194, 07 de noviembre de 2018). Consultado el 28 de diciembre de 2019. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/noticias/nota-de-prensa-no-194-2018-inei.pdf

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA E INFORMÁTICA (2014). Cajamarca. Encuesta demográfica y de salud familiar. ENDES. (2014). Consultado el 16 de noviembre de 2019. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1315/index.html

LARA, R. 2010. Las aulas como espacios vivos para construir la equidad escolar. México. [Versión electrónica]. Consultado el 15 de agosto de 2019.http://www.rieoei.org/deloslectores/3054Lara.pdf

LYNCH, K. (1960). La imagen de la ciudad, Londres: Editorial Gustavo Gili.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DEL PERÚ. (2011). Criterios normativos para el diseño de locales de educación básica regular niveles de inicial, primaria, secundaria y básica especial. Lima, Perú. Consultado el 18 de diciembre de 2019. http://www.minedu.gob.pe/files/107_201109011135.pdf

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DEL PERÚ. (2006). Normas Técnicas para el diseño de locales escolares de educación básica regular nivel inicial. Lima, Perú.

ROS, J. (2015). Arquitectura de Emergencia cuestiones pendientes, España: Ediciones Asimétricas.

UNICEF-KENYA (2011), La escuela móvil es la respuesta a las oraciones de una niña de Turkana. Consultado el 15 de octubre de 2019. http://www.unicef.org/spanish/emergencies/kenya_60829.html

VALTIERRA, A. (2013). Aula por la equidad. México. [Versión electrónica]. Consultado el 20 de diciembre de 2019. http://www.revistacyt.com.mx/pdf/diciembre2013/educacion.pdf

Published

2020-06-17

Versions

How to Cite

Álvarez-Barrantes, J. A., & Calua-Torres, J. (2020). The mobile classroom: Alternative educational space for vulnerable early childhood groups. Anales De Investigación En Arquitectura, 10(1), 89–105. https://doi.org/10.18861/ania.2020.10.1.2972

Issue

Section

Original papers

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.