This is an outdated version published on 2020-08-10. Read the most recent version.

Ethel Arias Duarte

The raid of an uruguayan in ecuadorian architecture

Authors

  • Verónica Rosero Universidad UTE
  • Néstor Llorca Universidad Internacional SEK

DOI:

https://doi.org/10.18861/ania.2020.10.2.2986

Keywords:

Latin American architecture, Ecuador, Uruguay, women in architecture

Abstract

In the 1950s a series of Uruguayan architects were based in Ecuador; many of them widely recognized and documented in the local environment. Ethel Arias, Uruguayan architect born in 1925, was part of a privileged group of professionals, national and foreign, who executed emblematic buildings at that time. However, little has been documented of this professional who was the first woman to practice architecture in Ecuador. The study involves brief biographical aspects, the contextualization of the 1950s, a review of the complexities of being a woman in a conservative environment with a masculinized profession, and her learning in Ecuador between the colonial and the indigenous. Finally, his most relevant work, the reconstruction of the Government Palace, is analyzed as part of a discourse on modernity in Quito, with an emphasis on technical decisions as shapers of space, which maintains its characteristics despite several subsequent interventions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Verónica Rosero, Universidad UTE

Doctora en Arquitectura y Máster en Proyectos de Arquitectura y Ciudad, Universidad de Alcalá (España). Arquitecta, Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Subdecana de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad UTE (Ecuador).

Néstor Llorca, Universidad Internacional SEK

Máster en Proyectos de Arquitectura y Ciudad y Doctorado en Arquitectura en proceso por la Universidad de Alcalá. Arquitecto por la Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Decano de la Facultad de Arquitectura e Ingenierías de la Universidad Internacional SEK.

References

AMANN, A., GRIGORIADOU, M., & MEDINA, A. (2018). #MeTooArchitecture. Tácticas críticas feministas. Feminismo/s, 205-229.

DEL PINO, I. (Ed.). (2004). Quito 30 años de Arquitectura Moderna 1950-1980. Quito: Trama.

DURÁN BALLÉN, S. (1957). Informe a la Nación, 1956-1957. Quito: Ministerio de Obras Públicas y Comunicaciones.

DURÁN BALLÉN, S. (2007). A mi manera... Los años de Carondelet. Quito: Abya-Yala.

LEÓN ARIAS, M. (4 de julio de 4 de julio de 2018). Entrevista a Mónica León Arias, hija de Ethel Arias y Alfredo León. (Autora, Entrevistadora)

MONARD, S. (2015). Arquitectura Moderna de Quito en el contexto de la XI Conferencia Interamericana, 1954–1960. Barcelona: Tesis de Maestría. Universitat Politècnica de Catalunya.

ORGANIZACIÓN DE ESTADOS AMERICANOS, Secretaría General. (1959). Américas (Vol. 11).

PEÑAHERRERA, A. (1996). Restauraciones del Palacio de Carondelet en el Siglo XX. En J. Salvador Lara (Ed.), El Palacio de Carondelet. Quito: Academia Nacional de Historia.

PERALTA, E. (2016). Arquitectas en la historia, breves ejemplos de su huella pionera. Trama, 85.

PERALTA, E., & MOYA, R. (2007). Guía arquitectónica de Quito. Quito: Trama.

PRESIDENCIA DE LA REPÚBLICA DEL ECUADOR. (2016). Proyecto ‘Implementación del Museo de la Presidencia de la República del Ecuador y re-funcionalización de las áreas afectadas’. Recuperado el 6 de mayo de 2020, de shorturl.at/iwDH4

S.A. (23 de junio de 1959). Arquitectura y Urbanismo. El Comercio.

S.A. (1977). Arquitectura en Ecuador, Ganadería en Uruguay: Ethel Arias. La Mañana.

How to Cite

Rosero, V., & Llorca, N. (2020). Ethel Arias Duarte: The raid of an uruguayan in ecuadorian architecture. Anales De Investigación En Arquitectura, 10(2), 47–64. https://doi.org/10.18861/ania.2020.10.2.2986

Issue

Section

Original papers

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.