Habitando el shock. La experiencia de la casa como fenómeno de impacto
DOI:
https://doi.org/10.18861/ania.2016.6.0.2695Keywords:
Contemporary housing, impact house, phenomenology of shock.Abstract
To understand the contemporary house one must relate it to technology. But more than that, it should be related to the complexity and the dynamism that men is currently immersed in. It is therefore essential, to discern how architecture is being reinterpreted in an infinite process of metamorphosis and virtuality.One of the ways the house materializes in contemporary architecture is translated in the concept of shock. As a result, this architecture is born as a fleeting moment in the mutation of the house. It seems to explore the experience of the inhabitant in them, through the contradiction of shapes, scales and spaces.
Downloads
References
Agamben, G. & Matroni, S. (trad.) (2007). Infancia e historia: destrucción de la experiencia y origen de la historia. (2da. ed.). Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Alison, J. (ed.) (2007). Future city: experiment and utopia in Architecture. London: Thames & Hudson.
Bachelard, G. (2004). La poética del espacio. (2ª. ed.) Madrid: FCE.
Baltar, E. (2006). Aproximación a Walter Benjamin a través de Baudelaire. A Parte Rei: Revista de filosofía (46).
Benjamin, W. (1988). Poesía y capitalismo: iluminaciones II. Madrid: Taurus.
Benjamin, W. & Navarro Pérez, J. (trad.) (2011). Calle de dirección única. Madrid: Abada.
Betsky, A. (ed.) (2003). Scanning: the aberrant architectures of Diller + Scofidio. New York: Whitney Museum of American Art.
Borges, J.L. 1996). La casa de Asterión. Buenos Aires: Emecé.
Braunberger, P. (Productor), Buñuel, L. (Director). (1999). Un perro andaluz. Un chien andalou. [Película cinematográfica]. Barcelona: Manga Films.
Brunton, C. (Productor), Meh, M. (Productor), Orr, B. (Productor) & Natali, V. (Director). (2010). Cube. [Película cinematográfica]. United Kingdom: Lionsgate Home Entretainment.
Buck Morss, S. (2005). Walter Benjamin escritor revolucionario. Buenos Aires: Interzona.
Conde, Y. (2000). Arquitectura de la Indeterminación. Barcelona: Actar.
Hernández León, J.M. (1990). La casa de un sólo muro. Madrid: Nerea.
Hitchcock, A. (Productor, Director). (2008). Vértigo: de entre los muertos. [Película cinematográfica]. Estados Unidos: Universal Studios.
Husserl, E. (1967). Investigaciones lógicas. 2ª ed. Traducción: Manuel G. Morente y José Gaos. Madrid: Revista de Occidente, D.L.
Johansen, J.M. (1995). John M. Johansen: a life in the continuum of modern architecture. [Milano]: L’Arca.
Lynch, D. (Productor, Director). (2002). Rabbits. [Película cinematográfica]. Estados Unidos: Davidlynch.com
Lleó, B. (2005). Sueño de habitar. Barcelona: Gustavo Gili.
Merleau-Ponty, M. (1985). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Planeta-Agostini.
Maderuelo, J. (2008). La idea de espacio: en la arquitectura y el arte contemporáneos 1960-1989.Madrid: Akal.
Montaner, J.M. (2002). Las formas del siglo XX. Barcelona: Gustavo Gili.
Moore, C.W. (1981). La casa, forma y diseño. (4ª ed). Barcelona: Gustavo Gili.
Monteys, X. & Fuertes, P. (2001). Casa collage:un ensayo sobre la arquitectura de la casa. Barcelona: Gustavo Gili.
Morin, E. (2001). El Cine o el hombre imaginario. Barcelona: Paidós.
Muñoz Jiménez, M.T. (1991). El laberinto expresionista. Madrid: Molly.
Natali, V. ((2010). Cube. Vídeograbación. Lionsgate.
Nouvel, J. (2002). Jean Nouvel. Madrid: Kliczkowski.
Pallasmaa, J. (2001). The architecture of image: existential space in cinema. Helsinki: Rakennustieto.
Pallasmaa, J. (2006). Los ojos de la piel: la arquitectura y los sentidos. Barcelona: Gustavo Gili.
Ramírez, J.A. (1993). Duchamp: el amor y la muerte, incluso. Madrid: Siruela.
Risselada, M. & Colomina, B. (1987). Raumplan versus Plan libre: Adolf Loos and Le Corbusier, 1919 - 1930. New York: Rizzoli.
Rodríguez Llera, R. (2009). El arte en el siglo XX. Madrid: Creaciones Vincent Gabrielle.
Solana, G. (1997). La escuela del escándalo. Arquitectura Viva (57).
Tafuri, M. (1984). La esfera y el laberinto: vanguardias y arquitectura de Piranesi a los años setenta. Barcelona: Gustavo Gili.
Thom, R. (1997). Estabilidad estructural y morfogénesis: ensayo de una teoría general de los modelos. Barcelona: Gedisa.
Tschumi, B. (1997). Bernard Tschumi: Architecture in-of motion. Rotterdam: NAI Uitgevers.
Tschumi, B. (2001). Architecture and disjunction. Cambridge, Mass: MIT Press.
Venturi, R. (1980). Complejidad y contradicción en la arquitectura. (2ª ed.) Barcelona: Gustavo Gili.
Vidler, A. (2002). Warped Space: Art, Architecture, and Anxiety in Modern Culture. Cambridge, Mass;London: MIT.
Virilio, P., Lucan, J. & Parent, C. (1996). The function of the oblique: the architecture of Claude Parent and Paul Virilio, 1963-1969. London: AA Publications.
Wexler, A. (1998). Allan Wexler. Barcelona: Gustavo Gili.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal and its contents are licensed under the Creative Commons - Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0). It is possible to copy, communicate and publicly distribute its content as long as the individual authors and the name of this publication are cited, as well as the publishing institution (Universidad ORT Uruguay).