From traditional neighborhoods to new tourist products
Recent urban dynamics in Palermo Viejo (Buenos Aires) and Usaquén (Bogotá)
DOI:
https://doi.org/10.18861/ania.2020.10.1.2971Keywords:
New Tourism Products, Consumer Spaces, Urban Renewal, Spatial HomogenizationAbstract
Following logics of privatization and specialization, the new consumption habits of certain socioeconomic groups are collaborating in the creation of themed commercial and service poles, with an aesthetic and sophistication increasingly distant to the neighborhoods that contain them, aimed at a different audience from that of its original residents. More and more frequently, these dynamics are institutionalized to diversify the tourist offer of cities. In this sense, the paper proposes to analyze how the “neighborhood” aesthetics of the traditional sectors of Palermo Viejo in Buenos Aires and Usaquén in Bogotá are capitalized to incorporate them as new tourist products in their cities, their typological specificities and globalizing tendencies, the emergence of temporary accommodation offer (Airbnb) and the role of the public sector in its dissemination.
Downloads
References
ÁLVAREZ DE CELIS, F. (2003). Transformaciones económico-territoriales en las áreas de Palermo Viejo y Palermo Hollywood. Cuadernos de Trabajo 5. México, DF: Centro de Estudios para el Desarrollo Económico Metropolitano (CEDEM).
BOYER, M. (2004). Ciudades en venta: la comercialización de la historia en el South Street Seaport. En Michael Sorkin, Variaciones sobre un parque temático. La nueva ciudad americana y el fin del espacio público (pp. 205-230). Barcelona: Gustavo Gili.
BRACCO, M. Y KOTSCHACK, L. (2017). El espacio turístico, entre el enclave y el derrame: estudio en dos barrios de Buenos Aires. Cuadernos de Geografía: Revista Colombiana de Geografía, 26(2), 373-397.
BRITTON, S. (1991). Tourism, capital, and place: towards a critical geography of tourism. Environment and Planning, D Society and Space, 9, 461- 478.
CARVALHO, K. y GUZMAN, S. (2011). El turismo en la dinámica territorial ¿Lógica global, desarrollo local? Estudios y perspectivas en turismo, 20(2), 441-461.
COM: COMISIÓN EUROPEA. (2016). Una Agenda Europea para la economía colaborativa. Informe final. Bruselas.
DELGADILLO, V. (2014). Urbanismo a la carta: teorías, políticas, programas y otras recetas urbanas para ciudades latinoamericanas. Cuadernos Metrópole, 16(31), 89-111.
DIEZ, F. (1997). Buenos Aires y algunas constantes en las transformaciones urbanas. Buenos Aires: Editorial de Belgrano.
FLORIDA, R. (2002). The rise of creative class. New York: Basic Books.
GOBIERNO DE LA CIUDAD. (2016). Guía de Buenos Aires. (s.l).
GÓMEZ SCHETTINI, M., ALMIRÓN A. Y GONZÁLEZ BRACCO, M. (2011). La cultura como recurso turístico de las ciudades. El caso de la patrimonialización del tango en Buenos Aires, Argentina. Estudios y Perspectivas en Turismo, 20, 1027-1046.
KOZAK, D. Y VECSLIR, L. (2013) Transformaciones urbanas en la manzana tradicional. Desarrollos fragmentarios y microtransformaciones en el tejido del barrio de Palermo. Cuaderno Urbano: espacio, cultura y sociedad, 14(14), 146-172.
RICHARDS, G. Y WILSON, J. (2007). Tourism, Creativity and Development. Londres: Roudledge.
RICHARDS, G. Y PALMER, R. (2010). Eventful Cities: Cultural Management and Urban Revitalisation. Londres: Routledge,
RODRÍGUEZ, L. (2018). Palermo Viejo: Palermo Soho Los Nuevos espacios de consumo como insumo al turismo urbano en buenos Aires. En: Claudio Milano, José A. Mansilla (Comps.), Ciudad de vacaciones. Conflictos urbanos en espacios turísticos (pp. 289-326). Barcelona: Pol.len.
RODRÍGUEZ, M., ARQUEROS MEJICA, S., RODRÍGUEZ, F., GÓMEZ SCHETTINI, M. Y ZAPATA, M. (2011). La política urbana ‘pro’: continuidades y cambios en contextos de renovación en la Ciudad de Buenos Aires. Cuaderno Urbano: espacio, cultura y sociedad, 11(11), 101-121.
UNWTO/WTCF. (2016). City Tourism Performance Research Report for Case Study: Buenos Aires, Argentina. Documento de trabajo.
VAINER, C. (2000). Patria, empresa e mercadoria. Notas sobre a estratégia discursiva do Planejamento Estratégico Urbano. En: O. Arantes, C. Vainer y E. Maricato (Coords.), A cidade do pensamento único. Desmanchando consensos (pp.75-101). Río de Janeiro: Vozes.
ZUKIN, S. (2008) Consuming Authenticy. Cultural Studies, 22(5), 724-748.
Fuentes electrónicas
AIRBNB. (2017). Sobre nosotros. https://www.airbnb.com.ar/about/about-us (Consulta: 01/03/2019).
EL PAÍS (29 de abril de 2016). Buenos Aires, la más creativa. https://elviajero.elpais.com/elviajero/2016/04/28/actualidad/1461839051_070699.html (Consulta: 28/07/2019).
EL TIEMPO (8 de julio de 2018). Residentes abandonan el Centro Histórico de Usaquén. https://www.eltiempo.com/bogota/habitantes-del-centro-historico-de-usaquen-estan-vendiendo-sus-casas-240928 (Consulta: 04/03/2019).
GOBIERNO DE LA CIUDAD DE BUENOS AIRES. (s.f.). Polos gastronómicos: Palermo. https://turismo.buenosaires.gob.ar/es/article/polos-gastron%C3%B3micos (Consulta: 28/02/2019).
GRUPO PALERMO VIEJO. (s.f.). Información. https://es-la.facebook.com/PalermoViejo.Org/ (Consulta: 08/03/2019).
IDTB: INSTITUTO DISTRIAL DE TURISMO DE BOGOTÁ. (s.f.). http://www.bogotaturismo.gov.co/ (Consulta: 28/02/2019).
LA NACIÓN. (10 de junio de 2002). Palermo Viejo, un nuevo polo turístico. http://www.lanacion.com.ar/403999-palermo-viejo-un-nuevo-polo-turistico (Consulta: 08/03/2019).
SEMANA (14 de octubre de 2006). La Zona U. https://www.semana.com/nacion/articulo/la-zona/81485-3 (Consulta: 08/03/2019).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal and its contents are licensed under the Creative Commons - Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0). It is possible to copy, communicate and publicly distribute its content as long as the individual authors and the name of this publication are cited, as well as the publishing institution (Universidad ORT Uruguay).