“... for those who have eyes to see.” Martín Noel, urbanism from a connaisseur

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ania.2020.10.2.2984

Keywords:

Urban planning, hispanic American art, physiognomy, travel, art history

Abstract

Few connaisseurs in Latin America as Martín Noel. With a taste formed in European classrooms, but assigned to the nourishing role of traveling, he uses sight, descriptions and adjectives to make aesthetic judgments attribute filiations and, even, isolate cultural essences printed in physiognomies he discerns, mainly, in urban landscapes. The paper emphasizes the importance of travel as experience and as methodological substrate of Noel as an art historian, and traces sources, arguments and references to Spengler and Ruskin for his theoretical contribution: the notion of “fusion” as the seed of an autonomous colonial art. As a member of a Building Aesthetics Commission behind the Organic Project of 1925, he uses this notion of fusion to justify, in the name of an essential physiognomy of Buenos Aires, a possible reconciliation between its condition of capital city with a disturbingly cosmopolitan present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana María Rigotti, Universidad Nacional de Rosario

Arquitecta. Master en Ciencias Sociales. Doctora en Arquitectura. Profesora Honoraria Universidad Nacional de Rosario. Investigadora Principal CONICET. Profesora Invitada Universidad Torcuato Di Tella (Argentina).

References

ADAGIO, N. (1996). La historia de la arquitectura hispanoamericana. Martín Noel entre 1919 y 1932. 6tas Jornadas Nacionales Interescuelas y Departamentos de Historia.

BERGSON, H. (1907) L’évolution créatrice, Paris: F. Alcan.

BUSCHIAZZO, M. (1948). Carta a Martín Noel, Adrogué 20 de mayo. Archivo Martín Noel, Galería Zubarán. Citada por Gutierrez (1992:11).

CANTILO, J. L. (1915). La obra futura. Revista de Arquitectura 1 (6-7).

COMISIÓN DE ESTÉTICA EDILICIA (1925). Proyecto orgánico para la urbanización del Municipio. El Plano Regulador y de Reforma de la Capital Federal. Buenos Aires: Talleres Peuser.

GUTIÉRREZ, R. (1992). Origen historiográfico de la polémica Noel- Buschiazzo 1948-1950. DANA 31-32 (11-14).

GUTIÉRREZ, R., GUTMAN, M., & PEREZ ESCOLANO, V. (1995). Martín Noel, su tiempo y su obra. Sevilla: Junta de Andalucía y Universidad de Buenos Aires.

HEGEMANN, W., & PEETS, E. (1922). The American Vitruvius: An Architects’ Handbook of Civic Art. Reprint New York: Princeton Architectural Press, 1988.

NOEL, C. (1922). Plan de Acción de la Intendencia. El arquitecto 29 (134-140).

NOEL, M. (1915). Comentarios sobre el nacimiento de la arquitectura hispano-americana. Revista de Arquitectura 1, año 1 (8-12).

NOEL, M. (1921a). El Barroco Andaluz y la Arquitectura de la Colonia. Contribución a la Historia de la Arquitectura Hispano-Americana. Buenos Aires, Talleres S. A. Casa Jacobo Peuser, 1923 (59-139).

NOEL, M. (1921b). La Arquitectura Hispano-Americana en el Cabildo de Luján. Contribución a la Historia de la Arquitectura Hispano-Americana. Buenos Aires, Talleres S. A. Casa Jacobo Peuser Ltda. 1923 (143 155)

NOEL, M. (1923). Contribución a la Historia de la Arquitectura Hispano-Americana. Buenos Aires: Talleres S. A. Casa Jacobo Peuser.

NOEL, M. (1924). El nacionalismo como fuente de personalidad artística. El arquitecto 51 (V) (65-73).

NOEL, M. (1927, 28 octubre). Evolución y carácter de la ciudad. La Prensa.

NOEL, M (1930). Hablando con don Martín S. Noel. CAYCA 29 (73-75).

NOEL, M. (1931). Racialismo y arquitectura. Revista de Arquitectura 121, año XVII (28-31).

NOEL, M. (1933). Sobre la reglamentación de la profesión de arquitecto. CAYCA 68(4) 205/6.

NOEL, M. (1938, 16 marzo). La demolición de la Casa Rosada. Noticias gráficas.

NOEL, M. (1941). El Buenos Aires de la Independencia. Palabras en acción. Apologías y temas de Historia, Arte y Urbanismo, Buenos Aires: Editorial Peuser, (93-104).

NOEL, M. (1948). Carta a Mario Buschiazzo. Buenos Aires, 29 mayo. Archivo Noel, Galería Zubarán. Citada por Gutierrez (1992:12).

PANOFSKY, E. (1955). Art as a Humanistic Discipline. Meaning in the Visual Arts. Nueva York: Doubleday Anchor Books.

UNWIN, R. (1909). Town Planning in Practice: An Introduction to the Art of Designing Cities and Suburbs, Londres: T. Fisher Unwin.

SPENGLER, O.(1923). La decadencia de occidente, Tomo 1 (traducción Manuel García Morente) Madrid: Espasa Calpe [1918].

RIGOTTI, A. M. (2014) Las invenciones del urbanismo en Argentina 1900-1960. Rosario: UNR editora.

RIGOTTI, A M., MENÉNDEZ E., & ALEXANDER, A (2019). Buenos Aires, un faro cosmopolita. El plan Noel 1922/1925. Buenos Aires: Museo Fernández Blanco.

ROBINSON, T. (2017). Eighteenth-Century Connoisseurship and the Female Body. Oxford Handbooks Online DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199935338.013.139.

RUSKIN, J. (1960). The Stones of Venice. Nueva York [1853].

VIDAL, E. (1820). Picturesque Illustrations of Buenos Ayres and Montevideo, Londres: M Ackerman.

Published

2020-08-10 — Updated on 2020-11-19

Versions

How to Cite

Rigotti, A. M. (2020). “. for those who have eyes to see.” Martín Noel, urbanism from a connaisseur. Anales De Investigación En Arquitectura, 10(2), 7–26. https://doi.org/10.18861/ania.2020.10.2.2984 (Original work published August 10, 2020)

Issue

Section

Original papers

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.