A critical questioning of architecture's capacity as an agent of change

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ania.2024.14.2.3909

Keywords:

Epistemology of architecture, architecture education, critical thinking

Abstract

The approach of this paper is theoretical and critical. Through an analysis of key authors and concepts, a reflection on complex systems and their relationship with architecture is constructed. In addition, the importance of critical consciousness and complex thinking is considered. This analysis is complemented with questions about the role of the architect and architectural education in Latin America, seeking to link theory and praxis in a situated context. A paradigm shift is proposed in the theory and practice of architecture, oriented towards a critical and reflective consciousness that recognizes its transformative role, seeking to develop a theoretical approach to architecture from the perspective of complexity, integrating anthropological, social and cultural dimensions from a Latin American perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bertha Lilia Salazar, Universidad Veracruzana

Doctora en Arquitectura por la Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM. Maestra en Construcción por el ITC. Profesora de la Universidad Veracruzana, licenciatura y posgrado. Miembro del grupo de investigación UVCA 405 Cultura del Hábitat, con énfasis en hábitat residencial, hábitat rural, vivienda social, conflictos territoriales y aspectos socioambientales. Miembro del SNI. Participación académica en distintos foros nacionales e internacionales.

Edwin Amir Lunagómez Lechuga, Universidad Veracruzana

PhD student in Architecture and Urbanism from the Universidad Veracruzana; Master's degree in architecture from the Universidad Veracruzana (2022); Bachelor's degree in architecture from the Universidad Veracruzana (2012); Philosophy student at the Autonomous University of Chihuahua (Current). Co-founder of Dosel: Architecture workshop. Senior architect with more than 10 years of experience in the production, design and coordination of projects of various scales (residential, commercial, tourist, industrial and institutional habitat). Participation in various national and international presentations focused on topics on housing production, design methods and collective housing.

Luis Arturo Vázquez Honorato, Universidad Veracruzana

PhD in Architecture from the National Autonomous University of Mexico (UNAM). Master in Construction from the ITC. Professor at the Universidad Veracruzana in undergraduate and graduate programs. Coordinator of UVCA 405 Habitat Culture, with emphasis on residential habitat, rural habitat, social housing, territorial conflicts and socio-environmental aspects. Member of the SNI. Academic participation in different national and international forums.

References

Alexander, C. (2016). Making the Garden. Firstthings.Com. https://www.firstthings.com/article/2016/02/making-the-garden

Alexander, C. (2019). El modo atemporal de construir. Logroño: Pepitas de Calabaza.

Asimov, I. (2017). Preludio a la fundación. Barcelona: Debolsillo.

Bofarull, P. P. (2003). La necesidad de una arquitectura crítica Teoría de la arquitectura desde la perspectiva fenomenológica-hermenéutica [Universidad de Barcelona, tesis doctoral]. https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/402939/PPB_TESIS.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Borda, F.; Fals, O. & Moncayo, V. (2009). Una sociología sentipensante para América Latina. México, DF: Siglo XXI Editores.

E. Ruíz, S. (1983). La teoría de la arquitectura como conciencia de la práctica arquitectónica. Revista Autogobierno: arquitectura, urbanismo y sociedad 2. 3–5.

Facultad de Arquitectura - Autogobierno. UNAM. (1983, October). Por una nueva teoría. Revista Autogobierno: arquitectura, urbanismo y sociedad 2. 1–2.

Flores, E. O. (2016). Hacia un hábitat para el buen vivir. Andanzas compartidas de un caracol peregrino. México DF: Rosa Luxemburg Stiftung.

González Lobo, Carlos. (2007). "Hacia una teoria, del proyecto arquitectónico". (Tesis de Doctorado). Universidad Nacional Autónoma de México, México. Recuperado de https://repositorio.unam.mx/contenidos/95484

Lechuga, E. A. L. (2021). Entrevista a Gustavo Romero Fernández. (Tesis de maestría) Universidad Veracruzana.

Malevich, K. (1994). Manifiesto suprematista Unovis. En Textos de arquitectura de la modernidad. Madrid: Nerea, pp. 220–221.

Meisegeier, J. (2002). Eike: indignación ética y coherencia. In Vivitos y Coleando (UAM, pp. 21–28).

Moneo, R. (2004). Inquietud teórica y estrategia proyectual en la obra de ocho arquitectos contemporáneos. Barcelona: Actar.

Montaner, J. M. (1993). Después del movimiento moderno arquitectura de la segunda mitad del siglo XX. Barcelona: G. Gili.

Morin, E. (1984). Ciencia con consciencia. Barcelona: Anthropos.

Morin, E. (1997). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Naciones Unidas. (2023). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Edición especial. In Resources Policy. https://doi.org/10.1016/j.resourpol.2023.103553

Overstreet, K. (2020). El regreso de Superstudio y la ideología anti-arquitectura. Archdaily. https://www.archdaily.mx/mx/952905/el-regreso-del-superstudio-y-la-ideologia-anti-arquitectura

Pérez Gómez, A. (2019). Tránsitos y fragmentos. Textos críticos. Ciudad de México: UNAM.

Salíngaros, N. (2018). Forma, lenguaje y complejidad. Una teoría unificada de la arquitectura.Madrid: Ediciones Asimétricas.

Salíngaros, N. A. (2014). Antiarquitectura y deconstrucción: El triunfo del Nihilismo. The Dalles: Sustasis Press Publisher.

Santos, B. D. S. (2009). Una epistemología del sur: La reinvención del conocimiento y la emancipación social. México DF: Siglo XXI Editores.

Segalés, J. J. B. (2014). ¿Qué significa pensar desde América Latina?. Barcelona: Akal.

Setien, I. N. (2010). Entrevista a Nicholas John Habraken. In Israelnagore. https://israelnagore.wordpress.com/2012/01/02/entrevista-con-john-habraken-apeldoorn-holanda14-12-2010/

UNESCO-UIA. (2023). UNESCO-UIA CHARTER FOR ARCHITECTURAL EDUCATION 2023 Revision of the 2021 Edition PREAMBLE. https://sdgs.un.org/goals%0Ahttps://www.uia-architectes.org/wp-content/uploads/2023/08/FINAL_UNESCO-UIA_CHARTER2023.pdf

Vaisman, L. (2015). Hacia una teoría de la arquitectura. Antropología arquitectónica. Santiago: LOM.

Venturi, R. (1978). Complejidad y contradicción en la arquitectura. Barcelona: G. Gili.

Published

2024-11-28

How to Cite

Salazar, B. L., Lunagómez Lechuga, E. A., & Vázquez Honorato, L. A. (2024). A critical questioning of architecture’s capacity as an agent of change. Anales De Investigación En Arquitectura, 14(2). https://doi.org/10.18861/ania.2024.14.2.3909

Issue

Section

Original papers

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.