The historical villages of Mendoza river border head area
A testimony of finisecular modernity (1890-1950)
DOI:
https://doi.org/10.18861/ania.2020.10.2.2987Keywords:
Historical Towns, Border, Territorial Consolidation, Modernity, RailwayAbstract
The mountain towns that mark the high valley of the Mendoza River, in the homonymous province of central west Argentina, are testimony of the Turn of the century modernity, since its appearance in the context of the implantation of the Trasandino Railway, at the end of the 19th century. Their presence in the mountain itinerary was fundamental since they facilitated trade and transport, in the westernmost section of the route that linked Buenos Aires with the cities of Santiago and Valparaíso in the neighboring country of Chile. Being located in close relationship with the Mendoza River, and in a geographical support of unique characteristics; they acted as structuring of the territory, with a systemic disposition that defined the border territory until the middle of the 20th century.
The problem that motivates this work is based on the detection of a vacancy referring to the comprehensive reading of cultural assets, linked to the upper section of the Mendoza River. The contributions which were made recently are fragmentary, especially in relation to the assets that consolidated the territory of the Mendoza high mountain area; at Tourism-, Road- and Service- Levels. With the help of the descriptive-explanatory analysis of four historical towns, the study seeks to fill an inclusive approximation and to help understanding the fundamental role they played in the process of gradual occupation of the high mountain territory, which began in the modernity.
Downloads
References
ANDERSON, B. (2020). Cities, Mountains and Being Modern in fin-de-siècle. England and Germany. London: Palgrave Macmillan.
BENEDETTI, A., & LAGUADO, I. (2013). El espacio fronterizo argentino-chileno. Definición de categorías operativas y primera aproximación descriptiva. Fronteras, territorios y montañas. La cordillera de los Andes como espacio cultural, 451-483.
BIANCHI, P. & VILLALOBOS, A. M. (2019). La modernidad en Mendoza (1890-1930): el enclave Cacheuta como testimonio de montaña. Anales de Investigación en Arquitectura, 9(2), 69-88. DOI: https://doi.org/10.18861/ania.2019.9.2923
BOYER, M. (2002): El turismo en Europa, de la edad moderna al siglo XX. Historia Contemporánea, (25), 13-31.
BUTLER, R. W. (1985). Evolution of tourism in the Scottish Highlands. Annals of Tourism Research, 12(3), 371-391.
CORBIN, A. (1993). El territorio del vacío. Occidente y la invención de la playa (1750-1840). Barcelona: Mondadori.
CUETO, A., COMADRÁN RUIZ, J., CEVERINO DE RODRÍGUEZ, V., ROMANO, A. & MARIGLIANO, C. (1991) La ciudad de Mendoza. Su Historia a través de cinco temas. Buenos Aires: Fundación Banco de Boston.
DELGADO, G. (1998) Mendoza y el Ferrocarril. En Lacoste, P. (comp.) Grandes obras de Mendoza. Aportes para el estudio de la historia del turismo y la Ingeniería. Mendoza: Diario UNO.
FRAMPTON, K. (1993). Historia crítica de la arquitectura moderna. Barcelona: Gustavo Gilli SA
GARCÍA, J. J. R. (2012). Territorio, territorialidad y multiterritorialidad: aproximaciones conceptuales. Centro Cultural Universidad del Tolima, 11(22), 119.
GROSS, R., & WINIWARTER, V. (2015). How winter tourism transformed agrarian livelihoods in an Alpine village. The case of Damüls in Vorarlberg/Austria. Economic and Ecohistory, 11(1), 43-63.
GUTIÉRREZ, R. (1983). Arquitectura y urbanismo en Iberoamérica. Madrid: Ediciones Cátedra SA.
HANSEN, P. H. (2001). Modern mountains: The performative consciousness of modernity in Britain, 1870–1940. Meanings of Modernity: Britain from the Late-Victorian Era to World War II, (pp. 185-202). Berg, Oxford
HARDOY, J. E., & DOS SANTOS, M. R. (1983). Impacto de la urbanización en los centros históricos latinoamericanos. Proyecto Regional de Patrimonio Cultural y Desarrollo, PNUD-UNESCO.
HARDOY, J. E., MADREA, L. & TARTARINI, J. (1988). Poblados históricos: reflexiones para la rehabilitación de un patrimonio olvidado. Revista de Arquitectura SCA, (140), 41-46
INCHAUSPE, O. Y MARZO, M. (1967) Geografía de Mendoza. Tomo 1 y 2. Buenos Aires: Ed. Spadoni SA.
LACOSTE, P. (2013) El ferrocarril Trasandino y el desarrollo de los Andes centrales argentino-chilenos (1872-2013) Santiago: Ed. IDEA
LACOSTE, P. (2003). El Ferrocarril Trasandino y la construcción de la cordillera como espacio social (1843-1947). Entrepasados, (24/25), 177-197.
LACOSTE, P. (1997). La ruta internacional de Mendoza a Chile por el paso ‘’Los Libertadores” a través de la prensa (1923-1961): aportes para el estudio de la integración binacional. Cuadernos de Historia, (17), 203-221.
LACOSTE, P. (2004) Vida social en los Andes Centrales Argentino-Chilenos: hoteles de turismo, centros termales y deportes de alta montaña (1883-1939). Historia y Geografía, (18), 914-936
MARULL, J., PINO, J., TELLO, E., & MALLARACH, J. M. (2006). Análisis estructural y funcional de la transformación del paisaje agrario en el Vallès durante los últimos 150 años (1853-2004): relaciones con el uso sostenible del territorio. Áreas. Revista Internacional de Ciencias Sociales, (25), 105-126.
MATEU, A.M. (2004) La modernidad en Mendoza. En Roig, A. A., Lacoste, P., & Satlari, M. C., (comp.) Mendoza, a través de su historia. Mendoza: Caviar Bleu.
MORETTI, G. (2014). Cemento, petróleo y paternalismo industrial en Mendoza (1930-1994). Labor e Engenho, 8(4), 17-34.
PASTORIZA, E. (2011). La Conquista de Las Vacaciones: breve historia del turismo en la Argentina. Buenos Aires: Edhasa.
PIGLIA, M. (2012). En torno a los Parques Nacionales: primeras experiencias de una política turística nacional centralizada en la Argentina (1934-1950). Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 10(1), 61-73.
PONTE, J. (1999) La fragilidad de la memoria. Representaciones, prensa y poder de una ciudad latinoamericana en tiempos del modernismo. Mendoza, 1885-1910. Mendoza: Ediciones fundación CRICYT
RAFFA, C. B., HIRSCHEGGER, I., ORTEGA, L. L., CREMASCHI, V., & DURÁ GÚRPIDE, I. (2018). Proyectos y concreciones. Dirección URL del libro: https://bdigital.uncu.edu.ar/11476.
SABATÉ BEL, J. (2007). Paisajes culturales y desarrollo local: ¿Alta costura o prêt a porter? Revista Labor & Engenho, 1(1), 51-76.
SANTOS, M. (2009). Espacio y Método. Algunas reflexiones sobre el concepto de espacio. Gestión y ambiente, 12(1), 147-148.
SAUTU, R., BONIOLO, P., DALLE, P., & ELBERT, R. (2005). Manual de metodología. CLACSO, colección Campus Virtual, Buenos Aires.
SEISDEDOS, S. (2009). El ferrocarril transandino. ARQ (Santiago), (71), 50-57.
TORRES ORTIZ, M. (2002). Tartessos (Biblioteca Archaeologica Hispana 14). Real Academia de la Historia, Madrid.
TRACHANA, A. (2000). Historia y proyecto. Una revisión de los conceptos de tipo y contexto. Nobuko.
WAISMAN, M. (1993). El interior de la Historia. Historiografía Arquitectónica para uso de Latinoamericanos. Bogotá: ESCALA.
Repositorios consultados
Los Andes (1982). Cien años de vida mendocina. Centenario diario “Los Andes”. 1882- 1982. Mendoza: diario Los Andes.
Municipalidad de Mendoza (1904). Primer Censo Municipal de Población con datos sobre Edificación, Comercio e Industria de la Ciudad de Mendoza. Mendoza: Cárdenas, Más y Cía.
Priori, E., Moretti, G. y Ferreyra, V. (2017). Paisaje, arquitectura y sociedad en el Corredor Andino (Mendoza, Argentina). Puente del Inca: un sistema patrimonial (inédito). Dirección de Patrimonio Cultural y Museos. Secretaría de Cultura. Gobierno de Mendoza.
Revista Caras y Caretas, Buenos Aires, N°602, abril 16, 1910.
Revista Mensual BAP, Buenos Aires, N°190, setiembre, 1933.
Downloads
Published
Versions
- 2020-11-26 (3)
- 2020-10-15 (2)
- 2020-08-10 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Pablo Federico Ricardo Bianchi Palomares, Ana María Villalobos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The journal and its contents are licensed under the Creative Commons - Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0). It is possible to copy, communicate and publicly distribute its content as long as the individual authors and the name of this publication are cited, as well as the publishing institution (Universidad ORT Uruguay).