The teaching of technical subjects in architecture
The case off acilities: academic heritage versus disciplinary integration
DOI:
https://doi.org/10.18861/ania.2023.13.1.3421Keywords:
teaching, course, technique, architecture, facilities, academy, pedagogy, learning, pedagogical model, planningAbstract
The teaching of architecture in Argentina has alternated between two pedagogical models: that of the Ecole Polytechnique on the one hand and, on the other, the so-called Beaux Arts. In this context, the teaching of technical subjects, particularly installations, has been fundamentally marked by the positivist-scientist system, to the detriment of an integral conception linked to project practice.
How did the subject arise in the national territory and how many postulates of the academic legacy prevail today in the teaching-learning dynamics of the main universities in Argentina?
In order to explore the particularities in contents, procedures and methods, it focuses on the late 19th century and early 20th century as the founding period.
In methodological terms, a bibliographic discussion is used that articulates, among other analysis variables, the study programs, the problematization of topics, the practical exercises, the graphic representation systems and the bibliographic material present in the pedagogical sequences. Likewise, the analysis recovers complementary historical documents.
Part of the results are intended to reveal how the teaching of the Facilities subject, even with periods of rupture, currently maintains the dialogue with those models validated by tradition.
Downloads
References
(AySA) Agua y Saneamientos Argentinos S.A. (2013). La ingeniería sanitaria en la Argentina. Buenos Aires: Lazos de Agua Ediciones.
Chanourdie, E. (1895). La escuela de arquitectura. Revista Técnica, Año I, Nº 1, 15 de abril de 1895. Buenos Aires.
Chanourdie, E. (1895). Arquitectura y Arquitectos. Revista Técnica, Año I, N° 9, 15 de diciembre de 1895. Buenos Aries
Charnoudie, E. (1904). La exposición internacional de higiene. Revista Técnica X (194-95), 45-48
Cirvini, S. (2011). Las revistas técnicas y de arquitectura (1880-1945). Periodismo especializado y modernización en Argentina. Revista Argos. vol. 28 N°54. Caracas.
Cravino, A. (2012). Enseñanza de Arquitectura. Una Aproximación Histórica: 1901-1955. La Inercia del Modelo de Beaux Arts. Buenos Aires: Ed. Nobuko.
Cravino A. (2019). El giro contextual en el estudio de la historia de la enseñanza de la arquitectura a comienzos del siglo XX. Congreso Internacional Beaux-Arts y la arquitectura en América Latina, 1870-1930. Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de La Plata (HITEPAC, FAU, UNLP).
Cravino, A. (2020). Una reflexión histórica sobre las materias científicas, tecnológicas y técnicas en la carrera de arquitectura. Revista Pensum. Vol. 6. Diciembre.
Cravino, A. (2022). Las materias científicas, tecnológicas y técnicas. Tesis Doctoral Inédita.
Fiscarelli, D. (2022) Volver al proyecto. Un análisis de la vivienda social adaptable desde la Investigación Proyectual. Buenos Aires. Ed. Klickzkowski.
Liernur, J. F. (2001) Arquitectura en la Argentina. Buenos Aires: FNDA
Liernur, J. y Aliata, Fernando (comps.) (2004) Diccionario de Arquitectura de la Argentina. Buenos Aires: AGEA Clarín.
Martín-Gómez, C. (2006). Las instalaciones y la arquitectura. Tectónica (21), 4-27
Méndez Gonzales P. & Barría Chateau H. (ed.) (2016). Enseñanza de la Arquitectura en América del Sur. Escuelas y Facultades de Arquitectura Públicas de ARQUISUR. 1° ed. Concepción. Imprenta Diario El Sur.
Navarro Viola, J. (1897). Bases para la instalación de alumbrado eléctrico para la estación Central de Ferrocarriles. Revista Técnica, Año III, N°37, 15 de abril de 1897. Buenos Aires.
(OSC) Obras de Salubridad de la Capital (1902). Reglamento para la construcción y funcionamiento de las obras domiciliarias de desagüe y provisión de agua en el interior de los edificios. Buenos Aires. Imprenta Martín Biedma e hijos.
UBA (1914) Revista de la Universidad de Buenos Aires, Año XI, Tomo XXVI.
Rodríguez L., Fiscarelli D. y Fernández J. (2022). La dimensión técnica en la enseñanza proyectual: entre la ciencia y el diseño. Arquitecto (19), p 53-62.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Diego Martín Fiscarelli, Rodolfo Bellot
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The journal and its contents are licensed under the Creative Commons - Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0). It is possible to copy, communicate and publicly distribute its content as long as the individual authors and the name of this publication are cited, as well as the publishing institution (Universidad ORT Uruguay).