Of theatrical architecture and dramatic literature: methodological process

From Shakespeare to Pirandello

Authors

  • Manuel Iglesias Universidad Politécnica de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.18861/ania.2024.14.1.3730

Keywords:

Architecture, interior architecture, theatre, building design, literature, space, Shakespeare, Pirandello

Abstract

 

Theatre, as a multidisciplinary subject, has throughout the history of humanity a great variety of studies on its artistic implications. The architectural study of dramatic buildings entails, however, a lack of its relationship with the author and the texts of the works to be represented in them.

This research proposes the design and application of a mixed methodology for the study of spatial use in the theater building based on the analysis of dramatic texts and their application to their different synchronous building typologies. This analysis is based on the detailed study from the architectural perspective of the spectacular paratexts expressed within the verbal signs or through the anotations or didascalias of said texts that sometimes reach hypertrophy. In a practical way, in this research this quantitative and qualitative methodology is applied to Shakespeare's Hamlet and to Pirandello's play, Tonight we improvise. In both cases, the implications that the dramatic text produces in the use of theatrical architecture are extracted from the references set by the authors on their synchronous architectures: in all two case studies, the Elizabethan theater and the Italian theater. From this methodology, the repercussions that the architectural space causes on theatrical literature and vice versa will be verified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bagur-Pons, S., Paz-Lourido, B., Roselló-Ramon, M. R., Verger, S. (2021) El enfoque integrador de la metodología mixta en la investigación educativa. RELIEVE, 27(1), art. 3. http://doi.org/10.30827/relieve.v27i1.21053.

Barthes, R. (2003). Ensayos críticos. (C. Pujol, Trad.) Buenos Aires: Grupo editorial Planeta.

Bernal Molina, A. y Molina Alarcón, M. (2022). Teatro posdramático y artes vivas. Boletín de Estética, (59), 21-30. https://dx.doi.org/10.36446/be.2022.59.275

Bobes Naves, M. d. (1987). Semiología de la obra dramática. Madrid: Taurus Ediciones.

Bobes Naves, M. d. (1997). Introducción a la teoría del teatro. Em M. d. Bobes Naves, El signo en el teatro (págs. 9- 27). Madrid: Arco Libros.

Bobes Naves, M. d. (2004). Teatro y Semiología. Arbor, 177(699-700), 497-508.

https://doi.org/10.3989/arbor.2004.i699/700.591

Carbajosa Palmero, N. (2021). Up Pictura Poesis: Reflexiones desde el teatro de Shakespeare. Signa: Revista De La Asociación Española De Semiótica, 12, 587–602. https://doi.org/10.5944/signa.vol12.2003.31732

Carrasquero González, Á., & Finol, J. E. (2007). Semiótica del espectáculo: contribución a una clasificación de los elementos no lingüísticos del teatro. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 8(18), 281-309.

Coso Marín, M. Á., Higuera Sánchez-Pardo, M., & Sanz Ballesteros, J. (1989). El Teatro Cervantes de Alcalá de Henares: 1602-1866. Estudio y documentos. Londres: Tamesis Books Limited.

Cruciani, F. (2005). Arquitectura teatral. México: Escenología.

D'Amico, S. (1954). Historia del teatro universal. Tomo II. (J. R. Wilcock, Trad.) Buenos Aires: Editorial Losada.

Fernández-Biggs, B. (2021). El escenario vacío de Shakespeare: condiciones de representación y dramaturgia. Poéticas: Revista de Estudios Literarios (13), 77-93.

García Barrientos, J. L. (2012). Cómo se comenta una obra de teatro. México: Toma, Ediciones y Producciones Escénicas y Cinematográ!cas, A. C.

Gómez de la Bandera, M. C. (2002). Contribución al estudio semiótico del espacio escénico: (dialéctica y formalidad de los espacios intra y extra-escénicos). Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Servicio de Publicaciones

Guini, E. (2021). Teatro posdramático en tiempos de crisis: tres ejemplos de teatro-documento y devised theatre. Acotaciones (46), 71-101.

Gutiérrez Flórez, F. (1990). El espacio y el tiempo teatrales: propuesta de acercamiento semiótico. Tropelias: Revista de teoría de la literatura y literatura comparada (1), 135-149. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.199012722

Kowzan, T. (1997). El signo en el teatro. En M. d. Bobes Naves, Teoría del Teatro (págs. 121-153). Madrid: Arco Libros.

Krieger, M. (1992). Ekphrasis: The Illusion of Natural Sign. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Lehmann, H.-T. (2013). Teatro posdramático, D. González (trad.). Murcia: Cendeac.

Macgowan, K., & Melnitz, W. (1997). Las Edades de Oro del Teatro. México: Fondo de Cultura Económica.

Marín Urrego, A. (2021). El teatro posdramático: rompimiento y creación de un texto literario. Hojas Universitarias, (78), 140–148. Recuperado de https://editorial.ucentral.edu.co/ojs_uc/index.php/hojasUniv/article/view/2969

Olivares Rojas, P. (2016). García Barrientos, José Luis, dir. (2007), Análisis de la Dramaturgia. Nueve obras y un método, Madrid, Editorial Fundamentos, 348 págs. Dialogía. Revista De lingüística, Literatura Y Cultura, 3, 273–283. Recuperado de https://journals.uio.no/Dialogia/article/view/4065Ortega y Gasset, J. (1958). Idea del teatro [1946], Madrid, Revista de Occidente, 1966.

Pavis, P. (2021). Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología. Barcelona: Paidós.

Pirandello, L. (2020). Seis personajes en busca de autor. Cada cual a su manera. Esta noche se improvisa. (M. Á. Cuevas, & R. Luperini, Edits.) Madrid: Ediciones Cátedra.

Rimoldi, L., (2012). El concepto de resignificación como aporte a la teoría de la adaptación teatral. ESCENA. Revista de las artes, 70(1-2),161-172. [Data da consulta 13 de novembro de 2023]. ISSN: Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=561158772013

Rizk, B. (1991). La dramaturgia de la creación colectiva. México: Escenografía.

Romera Castillo, J. (2020). Teatralidad y otredad. Anagnórisis. Revista de investigación teatral, nº. 21. 287-208.

Serpieri, A. (1991). «Reading the Signs: Towards a Semiotics of Shakespearean Drama». Em Alternative Shakespeares, John Drakakis (ed.), 119-143. London: Methuen.

Shakespeare, W. (2017). Hamlet. Madrid: Editorial Libsa.

Surgers, A. (2004). Escenografías del teatro occidental. (M. Arnoux, Trad.) Buenos Aires: Ediciones Artes del Sur.

Teira Alcaraz, J. M. (2020). El audiovisual en escena: del teatro multimedia al teatro intermedia a través de la videoescena. Actio Nova: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada (4), 129-165. https://doi.org/10.15366/actionova2020.m4.007

Thomasseau, J.-M. (1997). Para un análisis del para‐texto teatral. Em M. d. Bobes Naves, Teoría del Teatro (págs. 83-120). Arco Libros.

Tordera Sáez, A. (1999). Teoría y técnica del análisis teatral. En V. Hernández Esteve, J. Romera Castillo,J. Talens & A. Tordera, Elementos para una semiótica del texto artístico (págs. 157-199). Madrid: Cátedra.

Vilvandre de Sousa, C. (2000). La teatralidad en el espacio contemporáneo francés. Em L. Avendaño Anguita, M. d. Molina Romero, & M. Serrano Mañes, La philologie française à la croisée de l'an 2000 : panorama linguistique et littéraire (págs. 245-254). Universidad de Granada.

Published

2024-05-29

How to Cite

Iglesias, M. (2024). Of theatrical architecture and dramatic literature: methodological process: From Shakespeare to Pirandello. Anales De Investigación En Arquitectura, 14(1). https://doi.org/10.18861/ania.2024.14.1.3730

Issue

Section

Original papers