Play in early childhood

Approach to the meaning given by nursery teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/cied.2021.12.1.3063

Keywords:

early childhood, play, pre-school teacher, educational strategies

Abstract

The play, as a natural activity of the human being, mainly during the first years of life, acquires a key relevance from the pedagogical point of view at the level of early childhood education. In this regard, this work presents the main results of a study that aimed at finding out the meaning attributed to the play by nursery teachers who work with children under the age of three. The research was carried out under a qualitative methodology, and as method, the Hermeneutic Phenomenology was used. Six professionals who work with pre-school children under the age of three in institutions located in regions of Ñuble and Biobío in Chile, took part in this study. As information production technique, an in-depth interview was used, analyzed based on a mixed categorization process with the support of Atlas.ti v.8. software. The results highlight that nursery teachers, at a conscious level, have clarity to conceptualize the play, attributing a significant value as a means of learning, while in its implementation, the instrumentalization of this activity is visualized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayala-Carabajo, R. (2018). La relación pedagógica: en las fuentes de la experiencia educativa con van Manen. Revista Complutense de Educación, 29(1), 27-41. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.51925

Borghi, Q. (2010). Educar en el 0 a 3. La Práctica Reflexiva en los nidi d'infanzia. [La Práctica Reflexiva en las escuelas de párvulos]. Barcelona, España: Graó.

Bravo, A. y Morales, H. (2012). Caracterización de educadoras de párvulos que se desempeñan en el nivel sala cuna en una muestra de jardines infantiles de Concepción, Chile. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 12(2), 1-25. http://www.redalyc.org/pdf/447/44723437009.pdf

Brooker, L. (2013). El papel del juego en el desarrollo. En Brooker, L. y Woodhead, M. (Eds.). El derecho al juego. Revista La Primera Infancia en Perspectiva, 9, 17-18. http://iin.oea.org/pdf-iin/RH/El-derecho-al-juego.pdf

Comité sobre los Derechos del Niño de las Naciones Unidas, (2013). http://goo.gl/GblLws

Durán, S. y Pulido, J. (2018). Creencias de maestras respecto al juego en educación inicial, trazos para su investigación. Pedagogía y Saberes, 49, 228-234. http://www.scielo.org.co/pdf/ppo/n19/2011-804X-ppo-19-00225.pdf

Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

Fusté, S. y Bonastre, M. (2014). Psicomotricidad y vida cotidiana (0 a 3 años). Barcelona: Graó.

Goldschmied, E. (1990). El juego heurístico: una actividad del segundo año de vida. Infancia: educar de 0 a 6 años, 4, 15-20. https://www.rosasensat.org/magazines/in-fan-cia/4/icas_4.pdf

Herrán, E. (2013). La educación Pikler-Lóckzy. Cuando educar empieza por cuidar. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 2(3), 37-56. https://addi.ehu.es/handle/10810/11212

Katz, L. (2005). Perspectivas educativas en la primera infancia. Santiago: Ediciones Lom.

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en Investigación Cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

Lansdown, G. (2013). ¿Qué es el juego? El derecho de los niños al juego. En Brooker, L. y Woodhead, M. (Eds.). El Derecho al Juego. Revista La Primera Infancia en Perspectiva, 9, 1-2. https://bernardvanleer.org/app/uploads/2016/03/El-derecho-al-juegob617.pdf

López de Maturana, D. (2017). El juego libre en el desarrollo infantil En JUNJI-OMEP, Nuevos ambientes de aprendizaje en Educación Parvularia. Ponencias del VII Congreso Latinoamericano: JUNJI-OMEP Nuevos ambientes de aprendizaje en Educación Parvularia de 0 a 3 años. (33-37). Santiago de Chile: EJ ediciones de la JUNJI. https://www.junji.gob.cl/wp-content/uploads/2017/08/Libro-OMEP.pdf

Ministerio de Educación de Chile-MINEDUC (2018). Bases Curriculares de la Educación Parvularia. Santiago: Ministerio de Educación de Chile.

Ministerio de Educación de Chile-MINEDUC (2014). Estado del Arte de la Educación Parvularia en Chile. Santiago: Ministerio de Educación de Chile.

Ministerio de Educación de Chile-MINEDUC (2001). Bases Curriculares de la Educación parvularia. Santiago: Ministerio de Educación de Chile.

Ministerio de Relaciones Exteriores de Chile (1990). Decreto 830. Promulga Convención sobre los Derechos del Niño. https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=15824

Ormaza, A. (2016). Observación de la actividad autónoma infantil en la escuela infantil Pikler-Lóczy desde la metodología observacional. Un estudio exploratorio. En Rodríguez, A., Romero, A. y Martínez, I. (Ed.). XXIII Jornadas de Investigación en Psicodidáctica/XXIII Psikodidaktikako Ikerkuntza Jardunaldiak (pp. 2-23). Bilbao: Universidad del País Vasco. https://www.researchgate.net/profile/Jon_Martin7/publication/320980050_Flow_egoera_bertsolarien_sormenean_State_of_flow_in_the_creativity_of_bertsolaris/links/5a057e28458515eddb8661c3/Flow-egoera-bertsolarien-sormenean-State-of-flow-in-the-creativity-of-bertsolaris.pdf#page=10

Pikler, E. (1984). Moverse en libertad. Desarrollo de la motricidad global. Madrid: NARCEA.

Quiroga, P. (2014). La pedagogía Waldorf: origen, consolidación internacional y principios educativos. Utopía y educación. En Hernández Huerta, J. L., Quintano Nieto, J. y Ortega Gaite, S. (coords.). (2014). Utopía y Educación. Ensayos y Estudios (pp. 55-77). Salamanca: FahrenHouse. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5920789

Quiroga, P. y Igelmo, J. (2013). La pedagogía Waldorf y el juego en el jardín de infancia. Una propuesta teórica singular, Bordón, 65(1), 79-92, https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/brp.2013.65106/11374

Ramírez-Abrahams, P., Patiño-Mora, V. y Gamboa-Vásquez, E. (2014). La educación temprana para niños y niñas del nacimiento a los 3 años: Tres perspectivas de análisis. Revista Electrónica Educare, 18(3), 67-90. http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-3.5

Sarlé, P. (2008). Enseñar en clave de juego. Buenos Aires: Noveduc.

Steiner, R. (1973). Anthroposophical Leading Thoughts. [Pensamientos antroposóficos principales]. Suiza: Rudolf Steiner Press. https://wn.rsarchive.org/Books/GA026/English/RSP1973/GA026_index.html

Steiner, R. (1997). La educación del niño. Metodología de enseñanza. Madrid: Editorial Rudolf Steiner.

Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Ciencia humana para una pedagogía de la acción y sensibilidad. Barcelona: Idea Books, S.A.

Published

2021-03-17

How to Cite

Mena Bastías, C. P., Flores Lueg, C. B., Arteaga González, P. E., Saldaña Espinoza, D., & Navarrete Troncoso, E. L. (2021). Play in early childhood: Approach to the meaning given by nursery teachers. Cuadernos De Investigación Educativa, 12(1). https://doi.org/10.18861/cied.2021.12.1.3063

Issue

Section

Research topics