Virtual education in health emergency
evaluations of university students of engineering careers
DOI:
https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.1.3276Keywords:
pandemic, entrants university, virtuality, teaching, engineering, iramuteqAbstract
The spread of COVID-19 produced an unprecedented global crisis in all areas, especially education. In response to the cessation of face-to-face activities, virtual resources were consecrated as fundamental means to ensure learning. When faced with this reality, the study presented in this article aims to explore and describe the positive and negative evaluations of university entrants after completing the first semester, having to face the mandatory change in the modality of their studies, going from face-to-face to virtual. Regarding this study, 199 entrants to Engineering studies from the National University of Río Cuarto, cohorts 2020 and 2021, participated. The data was collected from an online questionnaire on academic trajectories in the first year. Open questions are analyzed from a qualitative logic with the support of the Iramuteq software. The results show that virtuality favored the appropriation of multiple web resources that were unknown before the pandemic or little considered as an alternative for teaching and learning. As positive aspects, the students valued the possibility that virtuality gave them to guarantee the continuity of learning -mainly through video call classes- making their times more flexible and organizing, developing self-learning strategies, and providing comfort. Among the negative aspects, the students pointed out the impossibility of taking exams, difficulties in understanding, absence of practical instances, and low quality of interactions despite the multiple alternative communication channels.
Downloads
References
Aenlle, B., Giménez, A., & Robledo, S. (2021). Estudiantes universitarios y pandemia: aislamiento y virtualidad. Revista de Políticas Sociales, 7(7), 19-24. http://www.publicacionesperiodicas.unm.edu.ar/ojs/index.php/rps/article/view/311
Álvarez, M., Gardyn, N., Iardelevsky, A. & Rebello, G. (2020). Segregación Educativa en Tiempos de Pandemia: Balance de las Acciones Iniciales durante el Aislamiento Social por el Covid-19 en Argentina. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 25-43. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/riejs2020_9_3_002
Bocchio, M. C. (2020). El futuro llegó hace rato: Pandemia y Escolaridad Remota en Sectores Populares de Córdoba, Argentina. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3). https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/16267
Bossolasco, M. L., Chiecher, A. C., & Dos Santos, D. (2019). Diseño y validación de un instrumento para el análisis de trayectorias académicas en el primer año universitario, Revista Educación Superior (27), 11-38. http://revistavipi.uapa.edu.do/index.php/edusup/article/view/180/pdf
Catalini, S., Paredes M. B., & Perretti Matera, C. (2022). Estudiar en la virtualidad: experiencias narradas por estudiantes universitarios. Anuario Digital De Investigación Educativa, (5). http://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/adiv/article/view/5272
CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia COVID-19. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19
Chiecher, A. C., Moreno, J. E., & Schlegel, D. (2022). Actitudes y valoraciones de la virtualidad por docentes de ingeniería tras la pandemia. Contextos de Educación, 32(22), 36-47. http://www2.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/contextos/article/view/1525/1604
Cravero, C. (2020). Enseñanza virtual en la Universidad Nacional de Córdoba. Un progreso irreversible surgido en momentos de adversidad. En P. Falcón (Comp.), La universidad entre la crisis y la oportunidad. Reflexiones y acciones del sistema universitario argentino ante la pandemia (pp. 259-280). Editorial Universitaria de Buenos Aires; Editorial de la Universidad Nacional de Córdoba. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/20955
Dussel, I. (2020). La clase en pantuflas. En I. Dussel, P. Ferrante y D. Pulfer (Comps), Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 337-350). UNIPE.
Elisondo, R., Jouli, L., Zambroni, P., Tarditto, N., & Felippa, F. (2021). Experiencias en pandemia: perspectivas de docentes y estudiantes de Río Cuarto. Contextos de Educación, 30(21). http://www2.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/contextos/article/view/1288/1413
Fanelli, A., Marquina, M., & Rabossi, M. (2020). Acción y reacción en época de pandemia: la universidad argentina ante la COVID-19. Revista de Educación Superior en América Latina, 8, 3-8. https://repositorio.cedes.org/bitstream/123456789/4596/1/13401-214421453011-1-PB.pdf
Francia, M., Aguirre, S. A., Assum, M., Suares, M. C., & Eramo, T. D. (2020). Universidad en tiempos de pandemia: sentires de una ingresante en su rol como estudiante universitaria. Artículo presentado en IV Congreso Internacional y VII Congreso Nacional de Psicología. Ciencia y Profesión. Anuario de investigaciones de la Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Córdoba, 5(2), 53-70. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/17218
Gutierrez-Moreno, A. (2020). Educación en tiempos de crisis sanitaria: Pandemia y educación. Praxis, 16(1), 1-4. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7437441
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.
Juri, H. (2020). Un sistema universitario comprometido ante la pandemia. En P. Falco (comp), La Universidad entre la crisis y la oportunidad. Reflexiones y acciones del sistema universitario argentino ante la pandemia (pp. 21-23). Editorial Universitaria de Buenos Aires; Editorial de la Universidad Nacional de Córdoba. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/20955
Lion, C. (2020). Enseñar y aprender en tiempos de pandemia: presente y horizontes. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 5(1), 1-8.
Macchiarola, V., Pizzolitto, A., Pugliese, V., & Muñoz, D. (2020). La enseñanza con modalidad virtual en tiempos del covid19. La mirada de los estudiantes de la Universidad Nacional de Río Cuarto. Contextos de Educación, 28 (20). http://www2.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/contextos/article/view/1086/1149
Maggio, M. (2021). Educación en pandemia. Guía de Supervivencia para docentes y familias. Paidós.
Molina Neira, J. (2017). Tutorial para el análisis de textos con el software IRAMUTEQ. https://www.researchgate.net/publication/315696508_Tutorial_para_el_analisis_de_textos_con_el_software_IRAMUTEQ
Moreno, M., & Ratinaud, P. (2015). Manual uso de IRAMUTEQ Versión 0.7 alpha 2. http://iramuteq.org/documentation/fichiers/guia-iramuteq
Pedró, F. (2020). COVID-19 y Educación Superior en América Latina y el Caribe: efectos, impactos y recomendaciones políticas. Análisis Carolina, 36(1), 1-15. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2021/01/AC-36.-2020.pdf
Ratinaud, P. (2009). IRAMUTEQ: Interface de R pour les Analyses ultidimensionnelles de Textes et de Questionnaires [Computer software]. http://www.iramuteq.org
Ruiz-Aquino, M. (2020). El desafío de la presencialidad a la virtualidad en la educación superior en tiempos de pandemia. Revista Científica de Ciencias Sociales y Humanidades, 11(1), 7-8. http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/136e
Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., & Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. https://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/335
UNESCO (2020). Impacto del COVID en la educación. https://es.unesco.org/covid19/educationresponse
Vogliotti, A., Macchiarola, V., Muñoz, D., Pizzolitto, A. L., & Pugliese Solivellas, V. (2020). Investigaciones que orientan políticas académicas. Universidad Nacional de Río Cuarto. En P. Falcón (Comp.), La Universidad entre la crisis y la oportunidad. Reflexiones y acciones del sistema universitario argentino ante la pandemia (pp. 259-280). Editorial Universitaria de Buenos Aires; Editorial de la Universidad Nacional de Córdoba. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/20955