Methodological-didactic problems of the novice teacher
learning to teach in practice
DOI:
https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.1.3540Keywords:
beginning teachers, teaching methods, didactics, teaching experience, practiceAbstract
This research aimed to compile the methodological-didactic problems faced by novice primary school teachers, given their prevalence in the process of learning to teach. Beyond considering them as endemic eventualities for individuals starting their professional practice, these challenges involve the convergence of the "collision with reality" in the school environment, lack of experience, educational gaps, and the absence of timely on-site professional integration. The study adopted a mixed approach, supported by an analytical-explanatory design, from which a non-probabilistic sample of an ideal-type case sample was defined with seventy novice teachers working in primary schools in the state of Sinaloa, Mexico. Data were collected by means of two techniques. The first, Critical Incidents, recorded unforeseen conflicting situations at different didactic moments in the class. The second, a Questionnaire, represented an empirical validation analysis using a Likert Scale with contradictory check items. The results expose several indicators and values of teaching practice linked to problem-solving through a trial-error approach, which are spatially and temporally regulated until they can be transferred to similar situations to navigate a chaotic reality projected in four dimensions: 1) Class structure, 2) Didactic interaction, 3) Didactic sequence, 4) Professional self-regulation. It is concluded that addressing the different problems encountered at the beginning of their professional teaching contributes to experiences that diversify the acquisition of practical knowledge between the strategic and procedural.
Downloads
References
Allen, B., & Allegroni, A. (2009). Acompañar los primeros pasos en la docencia, explorar una nueva práctica de formación. Ministerio de Educación.
Berliner, D. (2000). A personal response to those who blast teacher education. Journal of Teacher Education, 51(5), 358-371.
Bilbao, G., & Monereo, C. (2011). Identificación de incidentes críticos en maestros en ejercicio: propuesta para la formación permanente. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(1), 135-151.
Britton, E., Paine, L., Pimm, D., & Raizen, S. (2002). Comprehensive Teacher Induction. Kluwer Academic Press.
Calvo, O. (2008, junio 27). Problemas Actuales en la Profesionalización de la tarea Docente [Ponencia]. I Congreso Internacional sobre Profesorado Principiante e Inserción Profesional a la Docencia. Sevilla, España.
Creswell, J. (2007). Diseño de investigación. Enfoque cualitativo, cuantitativo y mixto. Sage Publications.
Díaz-Barriga, A. (2009). Pensar la didáctica. Amorrortu.
Díaz-Barriga, A. (2012). Didáctica y currículum. Paidós.
Esteve, J. M. (2006). Las emociones en el ejercicio práctico de la enseñanza. Teoría de la educación, (18), 85-107.
Feiman-Nemser, S. (2001). From preparation to practice: Designing a continuum to strengthen and sustain teaching. Teachers College Record, 103(6), 1013-1055.
Fernández, A. (2006). Metodologías activas para la formación en competencias. Educatio siglo XXI, 24, 35-56.
Gallardo, B. (2003). La Teoría de la educación. Objetos, enfoques y contenidos, Teoría de la Educación, (14), 19-46.
Han, T., & Tulgar, A. (2019). An analysis of the Pre-service Teachers´ Teaching Anxiety and Coping Strategies: A Turkish Elementary School Context. Gist-Education and Learning Research Journal (19), 49-83. https://doi.org/10.26817/16925777.802
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
Likert, R. (1932). A technique for measurement of attitudes. Archives of Psychology (140), 5-55.
Mallart, J. (2001). Didáctica: concepto, objetivo y finalidad. En F. Sepúlveda & N. Rajadell. (Coord.), Didáctica General para Psicopedagogos (pp. 23-57). UNED.
Marcelo, C. (1999). Estudios sobre Estrategias de Inserción profesional en Europa. Revista Iberoamericana de Educación, (19), 101-144.
Marcelo, C. (2006, noviembre 23). Políticas de inserción a la docencia: Del eslabón perdido al puente para el desarrollo profesional docente [Taller]. Las políticas de inserción de los nuevos maestros en la profesión docente: la experiencia latinoamericana y el caso colombiano. Bogotá, Colombia.
Marcelo, C. (2007). Empezar con buen pie: inserción a la enseñanza para profesores principiantes. Docencia, (33), 27-38.
Marcelo, C. (2008). El profesorado principiante. Inserción a la docencia. Octaedro.
Marcelo, C. (2009). Pensamientos pedagógicos y toma de decisiones de los profesores en la planificación de la enseñanza. Enseñanza & Teaching: Revista Universitaria de Didáctica, 4, 31-47.
Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
Merriam, S. (2009). Qualitative research. A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
Miranda, F. (2007). Guía para la elaboración del proyecto de intervención sobre gestión del conocimiento e innovación. FLACSO.
Monereo, C. (2011). La formación del profesorado: una pauta para el análisis e intervención a través de incidentes críticos. Revista Iberoamericana de Educación, (52), 149-178.
Perrenoud, P. (2007). La división del trabajo entre formadores del profesorado: desafíos emergentes. En M. Altet, L. Paquay & P. Perrenoud (Coords.), La formación de profesionales de la enseñanza (pp. 221-246). Díada Editora.
Sanjurjo, L. (2009). Los dispositivos para la formación en las prácticas profesionales. Homo Sapiens Ediciones.
Schempp, P., Sparkes, A., & Templin, T. (1993). The micropolitics of teacher induction. American Educational Research Journal, 3(3), 447-472.
Vaillant, D., & Cuba, S. (2007). Profesión Docente en Latinoamérica. Una agenda pendiente y cuatro retos emergentes. GTD-PREAL.
Vaillant, D. (2009). Políticas de inserción a la docencia en América Latina: la deuda pendiente. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(1), 27-41.
Vaillant, D. (2019). Formación inicial del profesorado de Educación Secundaria en América Latina-dilemas y desafíos. Revista de Currículum y Formación del profesorado, 23(3), 35-52. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9516
Veenman, S. (1984). Perceived Problems of Beginning Teachers. Review of Education Research, 54(2), 143-178.
Vonk, J. (1983). Problems of the beginning teachers. European Journal of Teacher Education, 6(2), 133-150.
Zabalza, M. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Narcea.