The academic habitus of students in the Mexican high school system

a quantitative approach to its construction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.1.3586

Keywords:

secondary education, secondary school student, end of secondary school, teaching practices, educational reform, academic habitus

Abstract

In 2008, the Mexican upper secondary education level underwent an educational reform aimed at establishing a competency-based curriculum model. To achieve this, the change in teaching practices of teachers was considered central. From a constructivist structural perspective, the concept of academic habitus was used to investigate the changes and persistences in the teaching practices commonly employed by teachers, and the way in which these are perceived by students. Through the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) mean calculations were employed, as well as correlation tests for the processing of information from 1033 newly admitted students in 2018 to thirteen faculties of the Universidad Veracruzana. The results are presented in two analytical sections: exposition and incorporation. The first section details that the majority of students were exposed to traditional educational practices. In the second section, the relationship of these practices with how students classify and hierarchize teaching practices is described. Considering the information presented, the results are discussed in order to account for both the changes and the persistence of habitus in secondary education. A positive relationship is identified between the frequent use of instructional and assessment practices, and how students quantitatively classified and hierarchized educational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anzaldo, J., & Balderas, I. (2023). Habitus académico: Aportaciones metodológicas para una construcción conceptual. Sociológica México, 37(106), 9–44.

Arreola, C. D. (2020). La RIEMS; su impacto en la práctica docente en el nivel medio superior. Revista Electrónica Sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 7(14), 312–333.

Bedacarratx, V. (2020). Subjetividad y trabajo docente: Aportes para pensar la socialización profesional en un contexto socio-cultural de declive institucional. TeseoPress.

Benzecry, C. E. (2017). ¿Cómo pez en el agua? Aporías de la sociología disposicional. Cuestiones de sociología, 16, 26. https://doi.org/10.24215/23468904e026

Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Siglo XXI.

Bourdieu, P. (2008). Homo academicus. Siglo XXI.

Capdevielle, J. (2011). El concepto de habitus: Con Bourdieu y contra Bourdieu. Revista Andaluza de Ciencias Sociales, 10, 31–45.

Costa, C., & Murphy, M. (2015). Bourdieu and the Application of Habitus across the Social Sciences. En C. Costa & M. Murphy (Eds.), Bourdieu, Habitus and Social Research: The Art of Application (pp. 3–17). Palgrave Macmillan.

De Garay, A., Miller, D., & Montoya, I. (2016). Una misma institución, estudiantes diferentes. Los universitarios de nuevo ingreso de las unidades Azcapotzalco y Cuajimalpa de la UAM. Sociológica, 31(88), 95–140.

Díaz, J. (2015). Tensiones y resistencias de los docentes de bachillerato ante la implementación de la RIEMS [Tesis de Doctorado, UPN]. http://bgtq.ajusco.upn.mx:8080/jspui/handle/123456789/1019

Domínguez, S. (2014). Los sentidos del bachillerato en México: Desencuentros entre discursos, prácticas docentes y formación. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 1(1), 1-21.

Escalante, A., & Coronado, S. E. (2020). Reformas curriculares en la Educación Media Superior ¿Camino a mejores prácticas? Revista electrónica sobre educación media y superior, 7(19), 43-61.

Escalante, A., Ibarra, L., & Fonseca, C. (2015). El docente y el enfoque de competencias en la educación media superior. Inventio, 11, 13–19.

Ferrer, L. (2021). El Habitus académico como generador de resistencias en las profesoras. Revista Educación, Política y Sociedad, 6(2), 62–90.

Guzmán, C. G. (2018). Avances y dificultades en la implementación del Marco Curricular Común. Instituto Nacional de Evaluación Educativa.

Hadjar, A., Grecu, A., Scharf, J., De Moll, F., Morinaj, J., & Hascher, T. (2021). Changes in school alienation profiles among secondary school students and the role of teaching style: Results from a longitudinal study in Luxembourg and Switzerland. International Journal of Educational Research, 105, 1–14.

Inclán, C. (2016). Ctrl-C, Ctrl-V. La práctica escolar de copiar y pegar en el bachillerato. Perfiles educativos, 38(154), 6–11.

López, M. (2014). El enfoque por competencias como factor de transformación educativa. Estudio de caso sobre concepciones y prácticas docentes en profesores de educación media [Tesis de Doctorado, ITESO]. DPES-Tesis Doctorado Interinstitucional en Educación (DIE).

Lozano, A. (2020). La evaluación docente en México: el caso de la educación media superior. Revista electrónica en educación y pedagogía, 4(7), 66-77. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040706

Matthies, H., & Torka, M. (2019). Academic Habitus and Institutional Change: Comparing Two Generations of German Scholars. Minerva, 57(3), 345–371. https://doi.org/10.1007/s11024-019-09370-9

Oviedo-Villavicencio, J. F., & Oviedo-González, E. (2017). Culturas de profesores y reformas educativas. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(14), 133–161.

Razo, A. E. (2018a). La Reforma Integral de la Educación Media Superior en el aula: Política, evidencia y propuestas. Perfiles Educativos, 40(159), 90–106. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.159.58214

Razo, A. E. (2018b). Enseñar e involucrar: El uso del tiempo en el bachillerato en México. Revista de Educación, 379. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-379-363

Roy, H. (2023). Making Projects Real in a Higher Education Context. En D. A. Morley & J. Golaman (Eds.), Applied pedagogies for higher education: Real-world learning and innovation across the curriculum (pp. 163–186). Palgrave Macmillan.

Ruiz, E. (2020). El bachillerato tecnológico industrial mexicano. Una bisagra entre la formación académica y la formación técnica. Revista mexicana de investigación educativa, 25(84), 61–89.

Secretaría de Educación Pública. (2008). Acuerdo 444. Diario Oficial de la Federación.

Secretaría de Educación Pública. (2009). Acuerdo 488. Diario Oficial de la Federación.

Secretaría de Educación Pública. (2019). Decreto por el que se expide la Ley General de Educación y se abroga la Ley General de la Infraestructura Física Educativa. Diario Oficial de la Federación.

Villa, L. (2007). La educación media superior ¿igualdad de oportunidades? Revista de la educación superior, 36(1), 93–110.

Wacquant, L. (2014a). Homines in extremis: Qué nos enseñan los fighting scholars (académicos luchadores) sobre el habitus. Astrolabio, 12, 226-242.

Wacquant, L. (2014b). Poniendo al habitus en su lugar: Réplica del simposio. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 6(15), 40-52.

Weiss, E. (2018). Los significados del bachillerato para los jóvenes y la permanencia escolar en México. Sinéctica, 51, 1-19.

Published

2024-05-06

How to Cite

Vasquez Feria, A. G. M. E., Suárez Domínguez, J. L., & Jiménez García, S. (2024). The academic habitus of students in the Mexican high school system: a quantitative approach to its construction. Cuadernos De Investigación Educativa, 15(1). https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.1.3586

Issue

Section

Research topics