A journey towards inclusion: participatory institutional self-study processes in a Chilean municipal school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.1.3700

Keywords:

inclusive education, institutional self-study, institutional assessment, action research, qualitative method

Abstract

This article aims to analyze the institutional self-evaluation process developed in a municipal school in the Metropolitan Region of Chile. It highlights the implementation of innovative, participatory, and intensive methodological tools in an experience carried out between 2018 and 2019, focusing on the promotion of Educational Inclusion guided by the principles outlined in the Guide for Educational Inclusion. The methodology employs a Qualitative Design based on a Case Study that systematizes the initial phase of an Action-Research process developed in consensus between researchers, the school, and its coordinating team. This approach enabled a simultaneous process of accompaniment and inquiry, using field notes and interviews. In this way, the analysis highlights three phases: 1) the formation of the Inclusion Team, 2) the process of self-evaluation and methodologies implemented, and 3) the process of evaluation of barriers and design of the Plan. The results provide a detailed overview of the initiative, highlighting reflective aspects and transformative strategies, thereby contributing to the understanding of effective educational practices and promoting participatory approaches in institutional self-evaluation processes. It is concluded that the journey towards Educational Inclusion constitutes a self-reflective odyssey of collaborative action, allowing for a fresh perspective of the traditional processes of Institutional Self-Assessment and Evaluation. This perspective is enriched by Action Research and multi-method Methodologies, in order to cultivate cultural, political and practical conditions for learning and participation of the entire educational community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso-Sáez, I., Martínez-Domínguez, B., & Darretxe-Urrutxi, L. (2023). Inclusión socioeducativa de la infancia, innovación e investigación participativa. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 27(1), 399-424. https://doi.org/10.30827/profesorado.v27i1.18375

Aravena-Kenigs, O., Villagra-Bravo, C., Turra, Y., & Mellado-Hernández, M. (2023). Implications of a critical friend in the resignificance of pedagogical leadership practices. International Journal of Leadership in Education, 1-24. https://doi.org/10.1080/13603124.2023.2272137

Arriagada, C., & Fuentes, G. (2021). Estudio de casos y teoría fundamentada como desafío y oportunidad para la investigación educativa en la escuela. En R. San Martín (Ed.), Investigación educativa desde la escuela propuestas y desafíos (pp. 168-205). Centro de Investigación Escolar y Desarrollo - Universidad Católica de Temuco.

Ávila, D. (2020). La cartografía social como estrategia didáctica: reconociendo recorridos e imaginarios. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(3), 21-31.

Ayala-Ato, S., Hernández-Pina, F., & Monroy-Hernández, F. (2019). Análisis cualitativo de la implantación del Marco Común de Evaluación en centros de Educación Primaria de la Región de Murcia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1). https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.346881

Azorín, C. (2017). Análisis de instrumentos sobre educación inclusiva y atención a la diversidad. Revista Complutense De Educación, 28(4), 1043-1060. https://doi.org/10.5209/RCED.51343

Azorín, C., & Sandoval, M. (2020). Apoyos para avanzar hacia una educación más inclusiva en los centros escolares: análisis de guías para la acción. Siglo Cero, 50(3), 7-27. https://doi.org/10.14201/scero2019503727

Booth, T., & Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva: desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. OEI-FUHEM.

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Calvo, C. (2005). Entre la educación corporal caótica y la escolarización corporal ordenada. Revista Iberoamericana de educación, 39, 91-106. https://doi.org/10.35362/rie390806

Corona-Martínez, L., & Fonseca-Hernández, M. (2021). Acerca del carácter retrospectivo o prospectivo en la investigación científica. Medisur, 19(2), 338-341. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2021000200338&lng=es&tlng=es

de Pádua Sabia, C. P. (2019). Avaliação institucional: Análise da avaliação de sistema e a necessidade de legitimidade política. Práxis Educacional, 15(34), 488-502. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v15i34.5635

Dietz, G. (2012). Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación: una aproximación antropológica. Fondo de Cultura Económica.

Echeita, G., Simón, C., Sandoval, M., & Muñoz, Y. (2023). Developing learning and participation in schools: using the Index for inclusion in Spain lessons learned and common challenges. International Journal of Learning and Change, 15(4), 329-344. http://dx.doi.org/10.1504/IJLC.2023.132133

Figueroa-Céspedes, I., & Muñoz, Y. (2014). La Guía para la Inclusión Educativa como herramienta de autoevaluación Institucional: Reporte de una Experiencia. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8(2), 179-198.

Figueroa-Céspedes, I., & Yáñez-Urbina, C. (2020). Voces y culturas estudiantiles en la escuela: una reflexión teórico-metodológica desde procesos de autoexploración de barreras a la inclusión educativa. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(1), 109-126. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100109

Figueroa-Céspedes, I., Soto, J., & Sciolla, B. (2016). Dinámicas de recepción, apropiación y contextualización del enfoque de la Guía para la inclusión educativa en escuelas municipales de una comuna de la Región Metropolitana. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL), 53(1). https://doi.org/10.7764/PEL.53.1.2016.4

Figueroa-Céspedes, I., Soto, J., & Yáñez-Urbina, C. (2021). Dimensiones clave para el desarrollo escolar inclusivo: conocimiento emancipador en una experiencia de asesoramiento colaborativo. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 15(2), 155-171. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782021000200155

Fiuza-Asorey, M., Baña-Castro, M., & Losada-Puente, L. (2021). Reflections on a school for all: perceptions of families and teachers regarding the culture, policy, and practice of inclusion in Galicia. Aula abierta, 50(1), 525-534. https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.525-534

Gimeno, C. & Escobedo, P. (2021). Movilización del conocimiento en educación inclusiva: conceptualización, roles y estrategias. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 2(2), 25-41. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i2.10892

Gustafson, S. (2021). Children breathe their own air: Reflections on children’s geographies, the urban political ecology of air pollution, and ongoing participatory action research with undergraduates near an east London primary school. Area, 53(1), 106-113. https://doi.org/10.1111/area.12663

Herrera-Fernández, M., Matés-Llamas, C., Farzaneh-Peña, D., & Barrado Fernández, S. (2021). Caminando hacia la Inclusión a través de la Investigación Acción Participativa en una Comunidad Educativa. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 15(2), 135-153. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782021000200135

Kemmis, S. (2009). El giro crítico en la educación. Un encuentro con la teoría crítica de la sociedad. Morata.

Losada-Puente, L., Baña, M., & Asorey, M. F. (2023). How do Children Value Educational Inclusion? Opinions from Primary Schools. Revista Colombiana de Educación, (88), 138-160. https://doi.org/10.17227/rce.num88-13472

Manghi, D., Conejeros, M., Bustos, A., Aranda, I., Vega, V., & Diaz, K. (2020). Comprender la educación inclusiva chilena: Panorama de Políticas e investigación educativa. Cadernos de Pesquisa, 50(175), 114-134. https://doi.org/10.1590/198053146605

Manghi, D., Valdés, R., Godoy, G., López, T., Melo-Letelier, G., Aranda, I., & Carrasco, P. (2022). Repensando la escuela inclusiva desde la perspectiva de los/as estudiantes. Calidad en la educación, (57), 231-260. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n57.1191

Menino-Mencia, G., Belancieri, M., Santos, M., & Capellini, V. (2019). Studies Developed Based on the “Index for Inclusion” Document. Revista Brasileira de Educação Especial, 25, 319-336. http://dx.doi.org/10.1590/s1413-6538251900020009

Messiou, K., & Ainscow, M. (2020). Inclusive Inquiry: Student–teacher dialogue as a means of promoting inclusion in schools. British Educational Research Journal, 46(3), 670-687. https://doi.org/10.1002/berj.3602

Ministerio de Educación (2013). Orientaciones Técnicas para Programas de Integración Escolar (PIE).

Moliner-García, O., & Ramel, S. (2020). Procesos de movilización del conocimiento sobre educación inclusiva en las escuelas suizas. ¿Qué papel juegan los investigadores / formadores que asesoran los procesos de mejora escolar? Estudios Sobre Educación, 38, 169-189. https://doi.org/10.15581/004.38.169-189

Monereo, C. (2023). Aprender de las crisis. Los incidentes críticos como metodología para educar, también, emocionalmente. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 3(1), 15-37. https://doi.org/10.48102/rieeb.2023.3.1.43

Nguyen, X. (2015). The journey to inclusion. Springer.

Peregalli, A. (2017). Investigación acción para (favorecer) la inclusión educativa: Talleres de Técnicas de Estudio con adolescentes en Villa Soldati. En G. Cardarelli & J. Brawerman (Coords.), Investigación diagnóstica con enfoque participativo: construcción del conocimiento y acción social. Novedades educativas.

Pérez-Van-Leenden, M. (2019). La investigación acción en la práctica docente. Un análisis bibliométrico (2003-2017). Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 12(24), 177-192. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-24.ncev

Ribeiro, B., & Festa, M. (2020). Participatory institutional self-evaluation: the experience of the municipality of São Paulo, Brazil. Early Years, 40(4-5), 534-544. https://doi.org/10.1080/09575146.2020.1820452

Santos, M., & Senna, M. (2020). Políticas de Inclusão em Educação: discutindo a importância da formação de gestores para a diversidade. Educação: Teoria e Prática, 30(63), 1-17. https://doi.org/10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13642

Sisto, V. (2019). Inclusión “a la Chilena”: La inclusión escolar en un contexto de políticas neoliberales avanzadas. Education policy analysis archives, 27, 23-23. https://doi.org/10.14507/epaa.27.3044

Soto, J., Figueroa-Céspedes, I., & Yáñez-Urbina, C. (2017). Asesoramiento colaborativo en escuelas municipales: posicionamientos y desafíos del rol de amigo crítico en un proyecto de desarrollo escolar inclusivo. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 11(1), 245-264. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782017000100015

Urbina, C., Ipinza, R., & Gutiérrez-Fuentes, L. (2020). Prácticas relacionales profesor-estudiante y participación en el aula: Desafíos para la construcción de una convivencia democrática. Psicoperspectivas, 19(3). https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol19-issue3-fulltext-2045

Venceslao, M., Martínez, I., & Hipólito, N. (2022). Diálogos entre las tendencias en la participación del alumnado y del profesorado en los centros de Educación Secundaria. Revista De Estilos De Aprendizaje, 15(EspecialII), 80–91. https://doi.org/10.55777/rea.v15iEspecialII.4588

Vieira, M., & Côco, V. (2019). Avaliação institucional e formação docente como práticas dialógicas na Educação Infantil. Educar em Revista, 35, 303-323. https://doi.org/10.1590/0104-4060.69827

Yáñez-Urbina, C., & Figueroa-Céspedes, I. (2020). (Des)Escolarizar el cuerpo:analizando/transformando la educación. En A. Ocampo (Ed.), Reinvenciones e interpelaciones críticas para educar en tiempos complejos: la lucha por la justicia educativa (pp. 143-166). Fondo Editorial Celei.

Yáñez-Urbina, C., Figueroa-Céspedes, I., & Fica-Pinol, E. (2022). Emojilogía: propuesta metodológica para la transformación escolar desde y con el estudiantado. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(3), 26. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.3.4875

Yáñez-Urbina, C., Figueroa-Céspedes, I., Soto, J., & Sciolla, B. (2018). La voz en la mirada: fotovoz como una metodología para explorar los procesos de inclusión-exclusión desde la perspectiva del estudiantado. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL), 55(2), 1-16. https://doi.org/10.7764/PEL.55.2.2018.4

Published

2024-05-17

How to Cite

Figueroa-Céspedes, I., Fica-Pinol, E., Soto-Cárcamo, J., Rodríguez, B., & Quezada, M. (2024). A journey towards inclusion: participatory institutional self-study processes in a Chilean municipal school. Cuadernos De Investigación Educativa, 15(1). https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.1.3700

Issue

Section

Research topics