Educational resources related to contemporary works by Ecuadorian and Latin American artist

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/cied.2025.16.1.3874

Keywords:

contemporary artists, arts education, podcast, practicums, educational resources

Abstract

This paper addresses a key need within the Cultural and Artistic Education curriculum area in the Ecuadorian context, highlighting the lack of digital resources focused on various artists who support knowledge of national and international art. Such resources are essential as reference points in the teaching and learning processes within General Basic Education classrooms. The aim is to contribute to teaching efforts in this curriculum area by facilitating contact with contemporary artistic production through these resources. The methodology used is experience systematization, gathering insights from educational stakeholders in this area, including school educators, students, and a professor from the Arts and Humanities Pedagogy program at Ecuador's National University of Education. For this purpose, a questionnaire was implemented to gather responses from participants. Additionally, the paper presents the process of creating podcast resources by the university's institutional research group, "Education, Art, and Society." The study discusses various aspects of these resources, such as their usage, relevance, formal characteristics, diversity, and effective dissemination strategies. Among the main conclusions, it is considered necessary to accompany the development of these resources with a didactic guide that not only aligns with curricular goals but also represents a political stance on valuing the local and regional production of artists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bethencourt, A., Fernández, M., González, C., & Martín, S. (2021). Recursos Educativos en Abierto (REA) en Educación Infantil: características tecnológicas, didácticas y socio-comunicativas. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(2), 32-45. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12273

Barragán, D. (2022). Sistematización de experiencias educativas: entre teoría y metodología. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 3(1), 155–180. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i1.122

Cóndor, D., Vinueza, M., & Ayuy, J. (2020). Brecha digital: conectividad y equipamiento en instituciones de educación fiscal en Ecuador. GIGAPP Estudios Working Papers, 7(181), 758-770.

Cortés, R., & Martínez, M. (2023). Los podcast del Bufón: Teatro, Nuevas Narrativas y Memoria. Pygmalion: Revista de teatro general y comparado, (15), 47-58.

Díaz, M. (2024). Modelo metodológico de uso de pódcast y vodcast como material académico universitario. Vivat Academia, (157). http://doi.org/10.15178/va.2024.157.e1547

Espinel-Rubio, G., Hernández-Suárez, C., & Prada-Núñez, R. (2021). Usos y gratificaciones de las redes sociales en adolescentes de educación secundaria y media: de lo entretenido a lo educativo. Encuentros, 19(1), 137-156.

García, L. (2022). Radio, televisión, audio y vídeo en educación. Funciones y posibilidades, potenciadas por el COVID-19. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 1-16. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.31468

Huerta, R., & Domínguez, R. (2019). La educación artística de la era digital: investigar en escenarios tecnológicos. Educación artística: revista de investigación, (10), 9-20. http://dx.doi.org/10.7203/eari.10.16111

Levatti, A. (2021). Guía para la elaboración de materiales educativos y comunicacionales. II. Piezas sonoras. Biblioteca virtual Universidad Nacional del Litoral.

López, M., Sánchez, M., & Peirats, J. (2021). Los recursos educativos digitales en la atención a la diversidad en Educación Infantil. Innoeduca: international journal of technology and educational innovation, 7(2), 99-109. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12256

Melgarejo, I., & Rodríguez, M. (2023). Episteme: modelo de pódcast para comunicar resultados científicos y de investigación. Techno Review, 13(1), 2-10. https://doi.org/10.37467/revtechno.v13.4813

Mesías-Lema, J. (2019). Artistas habitantes: una metodología contemporánea, participativa y colectiva en Educación Artística. Observar, 13, 74-104.

Ministerio de Educación del Ecuador [MINEDUC]. (2016). Currículo de Educación Cultural y Artística.

Museo Nacional del Ecuador [MUNA]. (s.f.). Obra Comentada. https://muna.culturaypatrimonio.gob.ec/obra-comentada/

Museo Nacional del Prado. (s.f.). Obras comentadas [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/playlist?list=PL823E7E405551D0D6

Salazar, E. (2021). Recursos educativos digitales. Intencionalidad didáctica, pedagógica y diseño. Revista Luciérnaga Comunicación, 13(25), 87-98. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v13n25a6

Serrano-Arenas, D. (2023). Los vídeos educativos como estrategias detonantes del aprendizaje. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport, 41(1), 131-140. https://doi.org/10.51698/aloma.2023.41.1.131-140

Torres-Toapanta, S., Taipe-Guamishig, P., & Lomas-Chacón, P. (2024). Preferencias en el consumo de contenidos en tik tok por estudiantes de la Universidad Técnica De Cotopaxi en Ecuador: entre la educación y el entretenimiento. Revista Imaginario Social, 7(2), 128-149. https://doi.org/10.59155/is.v7i2.176

Universitat Oberta de Catalunya. (s.f.). Glosario de Términos de Sociología del Arte: Contexto Social.

Published

2025-03-10

How to Cite

Barreiro Moreira, M., Vázquez Neira, P. S., & Orellana Rojas, J. (2025). Educational resources related to contemporary works by Ecuadorian and Latin American artist. Cuadernos De Investigación Educativa, 16(1). https://doi.org/10.18861/cied.2025.16.1.3874

Issue

Section

Articles