Digital practices and the use of information in student citizenship performance
DOI:
https://doi.org/10.18861/cied.2025.16.2.4121Keywords:
digital citizenship, digital practices, digital citizen performance, digital skills, digital environments, secondary educationAbstract
In the 21st century, citizenship is profoundly influenced by digital technologies, which shape the ways individuals engage, interact, and participate in society. Understanding the impact of these technologies on students’ social interactions is essential for strengthening democracy, given their omnipresence in information access, communication, and production. This study analyzes digital citizenship performance among secondary school students, assessing their ability to critically, responsibly, and actively use information obtained and exchanged on social media. A complementary methodological approach was adopted, employing a sequential explanatory mixed-methods design. Data collection included a digital citizenship questionnaire administered to 165 high school students in Valparaíso (Chile), followed by semi-structured interviews with 16 selected participants. The results indicate that while students acknowledge the importance of democratic engagement in digital environments, they exhibit deficiencies in key competencies necessary for effective digital citizenship. These findings highlight the need to strengthen educational strategies that promote the critical, ethical, and creative use of digital environments, fostering greater student participation and commitment to public affairs and the full exercise of their citizenship rights.
Downloads
References
Aguaded, I., & Rodríguez, S. (2020). Alfabetización mediática y digital: Nuevas oportunidades para la educación en competencias informacionales. Revista Comunicar, 28(63), 9-18.
Arriagada, A., Browne, M., González, R., Salvatierra, V., Santana, L., & Velasco, P. (2022). Flujos de curatoría informativa en adolescentes. Laboratorio de Encuestas y Análisis Social. https://leas.uai.cl/2022/01/13/informe-de-resultados-flujos-de-curatoria-informativa-en-adolescentes/
Bagur, S., Rosselló, R., M., Lourido, P., & Berta, S. (2021). El enfoque integrador de la metodología mixta en la investigación educativa. Relieve, 27(1). https://doi.org/10.30827/relieve.v27i1.21053
Banco Mundial (2021). Personas que usan Internet. https://datos.bancomundial.org/indicator/IT.NET.USER.ZS
Chaves, A. (2018). La utilización de una metodología mixta en investigación social. En K. Delgado, W. Gadea & S. Vera (Coord.), Rompiendo barreras en la investigación (pp. 164-184). Machala.
Chul-Han, B. (2022). Infocracia. La digitalización y la crisis de la democracia. Taurus.
Claro, M., Santana, L., Alfaro, A., & Franco, R. (2021). Ciudadanía digital en América Latina: revisión conceptual de iniciativas. CEPAL.
Contreras, D., Aceituno, D., & Tapia, A. (2017). Desafíos de la formación ciudadana en la era digital: Estado del arte. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.
Contreras, M. J., & Vera, A. (2022). Educación ciudadana y el uso de estrategias didácticas basadas en TIC para favorecer el desarrollo de competencias en ciudadanía digital en estudiantes. Cuadernos de Investigación Educativa, 13(2). https://doi.org/10.18861/cied.2022.13.2.3195
Cortés, J. (2020). Competencias informacionales: pasaporte para la ciudadanía digital. En L. Salado (Ed.), Ciudadanía digital. Implicaciones en el espacio público (pp. 75-95). Tirant.
Couldry, N., & Mejias, U. A. (2019). The Costs of Connection: How Data Is Colonizing Human Life and Appropriating It for Capitalism. Stanford University Press.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.
Creswell, J. W., & Plano, V. L. (2011). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Sage.
DEG (2022). Plan de formación ciudadana. Ministerio de Educación de Chile. https://convivenciaparaciudadania.mineduc.cl/wp-content/uploads/2022/01/Plan-Formacio%CC%81n-Ciudadana.pdf
Fernández Morales, K., Reyes Angona, S., & López-Ornelas, M. (2021). Apropiación tecnológica, habilidades digitales y competencias digitales de los estudiantes universitarios: Mapeo sistemático de la literatura. Revista Conhecimento Online, 2, 46–72. https://doi.org/10.25112/rco.v2i0.2493
Flick, U. (2004). Introducción a la Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. Morata.
García, B., López, M., & Martín, R. (2018). Medios sociales y la participación política y cívica de los jóvenes. Una revisión del debate en torno a la ciudadanía digital. Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales, (27), 81-97.
Gozálvez, V., & Cortijo, G. (2023). Desarrollo humano y redes sociales en sociedades digitales. Sophia, (34), 41-64. https://doi.org/10.17163/soph.n34.2023.01
GTDC (2024). Estrategia Nacional de Ciudadanía Digital para una Sociedad de la Información y el Conocimiento Uruguay 2024 – 2028. https://www.gub.uy/agencia-gobierno-electronico-sociedad-informacion-conocimiento/comunicacion/publicaciones/estrategia-nacional-ciudadania-digital-para-sociedad-informacion
Hobbs, R. (2020). Media Literacy in Action: Questioning the Media in the Digital Age. Rowman & Littlefield.
INJUV (2018). 9na Encuesta Nacional de Juventud. Ministerio de Desarrollo Social, Gobierno de Chile. https://www.injuv.gob.cl/sites/default/files/ix_encuesta_nacional_de_la_juventud_2018.pdf
Lebrusán, I., Larrañaga, K., & Monguí, M. (2022). La digitalización como oportunidad para el desarrollo de la ciudadanía en la infancia y la adolescencia. Política y Sociedad, 59(3). https://doi.org/10.5209/poso.81906
Livingstone, S., Kardefel, D., & Phyfer, J. (2019). Is there a ladder of children’s online participation? UNICEF. https://www.un-ilibrary.org/content/papers/26642166/54/read
López, D., Angulo, J., & Moris, S. (2021). Estado de la cuestión sobre ciudadanía digital. Una versión abreviada. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v16/doc/0640.pdf
Lozano, A., & Fernández, J. (2019). Hacia una educación para la ciudadanía digital crítica y activa en la universidad. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 18(1), 176-187. https://doi.org/10.17398/1695-288X.18.1.175
Mellado, E., & Rivas, J. (2015). Riesgos en el uso de TIC en alumnos de enseñanza básica: el caso de un colegio en Chillán, Chile. Integra Educativa, 8(3), 147-166.
MINEDUC (2016). Orientaciones de ciudadanía digital para la formación ciudadana. https://www.cpeip.cl/wp-content/uploads/2018/04/orientaciones-de-ciudadania-digital-para-la-formacion-ciudadana-web.pdf
MINEDUC. (2024). Ciudadanía Digital. https://ciudadaniadigital.mineduc.cl/
Monreal, I., & Parejo, L. (2017). Alfabetización mediática y cultura de la participación: retos de la ciudadanía digital en la Sociedad de la Información. Revista de Educación Mediática y TIC, 6(2), 148-167.
Morales, S. (2019). Derechos digitales y regulación de Internet: aspectos claves de la apropiación de tecnologías digitales. En A. Rivoir & M. Morales (Eds.), Miradas críticas de la apropiación en América Latina (pp. 35-50). CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctvt6rmh6.5
Morduchowicz, R. (2020). Ciudadanía digital: currículum para la formación docente. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Morduchowicz, R. (2021). Competencias y habilidades digitales. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378120
Núñez, J. (2017). Los métodos mixtos en la investigación en educación: hacia un uso reflexivo. Cadernos de Pesquisa, 47(164), 632-649.
Natal, A., Benítez, M., & Ortiz, G. (2015). Ciudadanía digital. Entre la novedad del fenómeno y las limitaciones del concepto. Economía, Sociedad y Territorio, 15(49), 835-844.
OECD. (2021). 21st-Century Skills and Digital Competencies: Shaping the Future of Education.
Palenzuela, Y. (2018). Participación social, juventudes y redes sociales virtuales: rutas transitadas, rutas posibles. Última década, 26(48), 3-34.
Pérez, P. (2021). Polarización artificial: cómo los discursos expresivos inflaman la percepción de polarización política en Internet. Recerca. Revista de Pensament i Análisi, 26(2), 1-23. https://doi.org/10.6035/recerca.4661
PNUD (2021). 12 claves para fortalecer la educación ciudadana en Chile. https://www.estudiospnud.cl/wp-content/uploads/2021/04/Interiortapas_12claves-web-PP-final-003.pdf
Quiñonez, S., Chan, G., & Reyes, W. (2021). Desarrollo de la competencia digital en profesores universitarios. Etic@net, 21(1), 83-114. http://doi.org/10.30827/eticanet.v21i1.16005
Quiros-García, E. (2021). La huella digital y la protección de datos: su impacto en las culturas de alto contexto y alto control de incertidumbre en Latinoamérica. InterSedes, 22(46), 169-187. http://dx.doi.org/10.15517/isucr.v22i46.46254
Ribble, M. (2011). Digital Citizenship in Schools: Nine Elements All Students Should Know. ISTE.
Santana, L., & Serra, I. (2022). El enfoque de Derechos Humanos y ciudadanía digital en la ciudad: conceptos y propuesta. CEPAL.
UNESCO-GTCD (2020). Estrategia de Ciudadanía Digital para una Sociedad de Información y el Conocimiento. https://www.gub.uy/agencia-gobierno-electronico-sociedad-informacion-conocimiento/comunicacion/publicaciones/estrategia-ciudadania-digital-para-sociedad-informacion-conocimiento
UNICEF. (2017). Niños en un mundo digital. https://www.unicef.org/media/48611/file/SOWC_2017_Summary_SP.pdf
Van Dijck, J. (2020). The Platform Society: Public Values in a Connective World. Oxford University Press.
Vivas, W. (2018). Un uso seguro y responsable de las TIC: una aproximación desde la tecnoética. Ciencia, Docencia y Tecnología, 29(57), 235-255.
VTR-Criteria. (2024). Informe de Estudio - Radiografía digital 2024. https://vtr.com/content/pdf/Informe-Radiografi%CC%81a-Digital-NNA-2024.pdf
Zapatero, M. D. C., Brändle, G., & San-Román, J. A. R. (2015). Hacia la construcción de una ciudadanía digital. Nuevos modelos de participación y empoderamiento a través de Internet. Prisma social, (15), 643-684.