This is an outdated version published on 2020-09-24. Read the most recent version.

Development of motivation in secondary students through the implementation of an educational program in Plastic Arts based on Cooperative Learning

Authors

  • Efraín Romero Artavia Ministerio de Educación y Cultura
  • Andrea Mora Campos Universidad Nacional
  • Wendy González Víquez Ministerio de Educación y Cultura
  • Patricia Renee Garbanzo Hernández Ministerio de Educación y Cultura
  • José Andrey Zamora-Araya Universidad Nacional
  • Fabiola Quirós Universidad Nacional
  • Silvia García Vargas Universidad Nacional

DOI:

https://doi.org/10.18861/cied.2020.11.2.2990

Keywords:

cooperative learning, motivation, plastic arts, secondary education, AMS

Abstract

This research analyzes the development of motivation among eight-grade students at a public secondary school in Costa Rica in Plastic Arts classroom, through the implementation of an educational program based on Cooperative Learning (AC) (Johnson, Johnson, & Holubec, 1994). The Academic Motivation Scale (EMA) (Manassero & Vázquez, 2000) was adapted and validated to determine the Motivation (M) among these students. Qualitative techniques such as questionnaires and observation were used to collect information, so as to make evident the different aspects of Motivation. The population under study consisted of eight-grade students, ranging from ages 13 to 15, divided in two groups: a study group and a control group. It was concluded that motivation development was improved in the experimental group with the intervention of cooperative learning strategies from a qualitative approach. However, quantitative methods for collecting information did not contribute with statistically significant evidence in favor of the study group, because the instrument was not sensitive to the passing of time. Therefore, this scale is not recommended for studies of experimental longitudinal design. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Efraín Romero Artavia, Ministerio de Educación y Cultura

Licenciado en Pedagogía con énfasis en Didáctica, Universidad Nacional (Costa Rica). Profesor de Artes Plásticas, Ministerio de Educación Pública (Costa Rica).

Andrea Mora Campos, Universidad Nacional

Profesora de investigación, división de Educología; Asesora, revistas científicas, repositorios, acceso abierto y ciencia abierta, Vicerrectoría de Investigación, Universidad Nacional (Costa Rica). Investigadora en ciencia abierta y pedagogía.

Wendy González Víquez, Ministerio de Educación y Cultura

Profesora de Artes Plásticas, Ministerio de Educación Pública (Costa Rica).

Patricia Renee Garbanzo Hernández, Ministerio de Educación y Cultura

Licenciada en Pedagogía con énfasis en Didáctica, Universidad Nacional (Costa Rica). Profesora de Artes Plásticas, Ministerio de Educación Pública (Costa Rica).

José Andrey Zamora-Araya, Universidad Nacional

Máster en Estadística, Licenciado en Enseñanza de la Matemática, Universidad Nacional (Costa Rica). Profesor e investigador, Maestría en Economía del Desarrollo, Escuela de Estadística y Escuela de Matemáticas, Universidad (Costa Rica).

Fabiola Quirós, Universidad Nacional

Investigadora, Escuela de Economía, Universidad Nacional (Costa Rica). Editora adjunta, revista Economía y Sociedad, Costa Rica.

Silvia García Vargas, Universidad Nacional

Máster en Planificación Curricular, Licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en Didáctica del Español y Profesora e investigadora, división de Educología, Universidad Nacional (Costa Rica). Investigadora en formación docente, lectura, escritura y currículum.

References

Barnett, L. et al. (2003). Motivación, tratamiento de la diversidad y rendimiento académico. El aprendizaje cooperativo. Venezuela: Editorial Laboratorio Educativo.

Campbell, D. y Stanley, J. (2001). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Argentina: Amorrortu Editores.

Chenich, G. y Santos, G. (2005). Propuesta de aprendizaje basado en proyecto y trabajo colaborativo: experiencia de un curso en línea. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7(2). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15507204

Chumba, R. (2009). El aprendizaje cooperativo y la deserción escolar en la licenciatura en contaduría y administración del Centro de Estudios Superiores CTM. (Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Yucatán). https://docplayer.es/5687911-El-aprendizaje-cooperativo-y-la-desercion-escolar-en-la-licenciatura-en-contaduria-y-administracion-del-centro-de-estudios-superiores-ctm.html

Cokley, K., Bernard, N., Cunningham, D., & Motoike, J. (2001). A Psychometric Investigation of the Academic Motivation Scale Using a United States Sample. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34(2), 109-119. https://doi.org/10.1080/07481756.2001.12069027

https://www.researchgate.net/publication/232466311_A_psychometric_investigation_of_the_Academic_Motivation_Scale_using_a_United_States_sample

Cronbach, L. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of test. Psycometrika, 311(3), 297-334). https://doi.org/10.1007/BF02310555

https://link.springer.com/article/10.1007/BF02310555

Denzin, N. (2000). What is Triangulation? http://jthomasniu.org/class/Handouts/triang-denzin

Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2004). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo (2.a ed.). México: Mc Graw Hill. http://formacion.sigeyucatan.gob.mx/formacion/materiales/4/4/ d2/p1/5.%20estrategias_docentes_para_un_aprendizaje_significativo.pdf

Duran, D. y Monereo, C. (2012). Entramado: Métodos de aprendizaje cooperativo y colaborativo. Barcelona: Horsori.

Duran, D. y Vidal, V. (2004). Tutoría entre iguales: de la teoría a la práctica. España: Editorial Graó.

Ferreiro, R. y Espino, M. (2009). El ABC del aprendizaje cooperativo: Trabajo en equipo para aprender y enseñar. México: Editorial Trillas. http://www.habilidadesparaadolescentes.com/archivos/El_Abc_del_aprendizaje_cooperativo.pdf

García, F. y Dómenech, F. (1997). Motivación, aprendizaje y rendimiento escolar. R. E. M. E. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 1(0). http://reme.uji.es/articulos/pa0001/texto.html

Gilbert, I. (2005). Motivar para aprender en el aula. Las siete claves de la motivación escolar. Barcelona: Editorial Paidós. http://www.xtec.cat/~ilopez15/materials/ambitpedagogic/motivacio/motivarparaaprenderenelaula.pdf

Hauser, A. (1978). Historia social de la literatura y el arte. Barcelona: Editorial Calabria. https://es.scribd.com/doc/34401771/Hauser-Arnold-Historia-Social-de-La-Literatura-Y-El-Arte-Tomo-1

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5.a ed.). México: Editorial McGraw Hill. https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf

Johnson, D. y Johnson, R. (1999). Aprender juntos y solos. Buenos Aires: Grupo Editorial Aique S.A.

Johnson, D., Johnson, R. & Holubec, E. (1994). The new circles of learning: Cooperation in the classroom and school. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

Johnson, D., Johnson, R. y Holubec, E. (1994). El aprendizaje cooperativo. Buenos Aires: Editorial Paidós SAICF.

Johnson, D., Johnson, R. & Smith, K. (1998). Active learning: Cooperation in the college classroom. The Annual Report of Educational Psychology in Japan (47). https://www.researchgate.net/publication/234568124_Active_Learning_Cooperation_in_the_College_Classroom/citation/download

Lara, S. (2001). Una estrategia eficaz para fomentar la cooperación. Estudios Sobre Educación, 1, 99-110. https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/25688

Liao, H.-C. (2006). Effects of Cooperative Learning on Motivation, Learning Strategy Utilization, and Grammar Achievement of English Language Learners in Taiwan (Tesis doctoral). University of New Orleans, Estados Unidos. https://scholarworks.uno.edu/td/329

López, M. (2009). Efectos del aprendizaje cooperativo en las habilidades sociales, la educación intercultural y la violencia escolar: un estudio bibliométrico de 1997 a 2007 (Tesis doctoral, Universidad de Alicante). http://www.cervantesvirtual.com/obra/efectos-del-aprendizaje-cooperativo-en-las-habilidades-sociales-la-educacion-intercultural-y-la-violencia-escolar-un-estudio-bibliometrico-de-1997-a-2007--0/

Manassero, M. y Vázquez, A. (2000). Análisis empírico de dos escalas de motivación escolar. Revista electrónica de motivación y emoción, 3(5-6). http://reme.uji.es/articulos/amanam5171812100/texto.html

Mas, C. y Medinas, M. (2007). Motivaciones para el estudio en universitarios. Anales de psicología, 23(1), (17-24). https://www.um.es/analesps/v23/v23_1/03-23_1.pdf

Martí, J. y Valls, M. (2009). Motivación y juego en el aula: la implicación del alumno en las clases de E/LE. Foro de profesores de E/LE, 5 (1-10). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4892272

Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2009). Proyecto de ética, estética y ciudadanía. Programas de estudio. Artes plásticas. Tercer ciclo de educación general básica y educación diversificada. Costa Rica: Ministerio de Educación Pública. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/descargas/programas-de-estudio/artesplasticas3cicloydiversificada.pdf

Muñoz, J. M. (2009). Cuatro recursos didácticos frente a la falta de motivación en las aulas. Revista Digital Innovación y experiencias educativas, 45 (6.ª ed.). https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_15/JOSE%20MARIA_MUNOZ_2.pdf

Orozco, R. (2013). Motivación profesional, estilos de aprendizaje y satisfacción del estudiante en el contexto del aula de educación física. (Tesis doctoral, Universidad estatal a distancia). http://repositorio.uned.ac.cr/reuned/handle/120809/1005

Panitz, T. (1999). Benefits of Cooperative Learning in Relation to Student Motivation. In M. Theall (Ed.), Motivation from within: Approaches for Encouraging Faculty and Students to Excel, New Directions for Teaching and Learning (pp. 59-68). San Francisco, CA: Josey-Bass Publishing.

Pujolàs, P. (2003). El aprendizaje cooperativo: algunas ideas prácticas. http://www.deciencias.net/convivir/1.documentacion/D.cooperativo/AC_Algunasideaspracticas_Pujolas_21p.pdf

Romo, M. (1997). Psicología de la creatividad. Barcelona: Editorial Paidós.

Ruiz, D. (2012). La influencia del trabajo cooperativo en el aprendizaje del área de economía en la enseñanza secundaria (Tesis doctoral, Universidad de Valladolid, Facultad de Educación y Trabajo Social). http://uvadoc.uva.es/handle/10324/2729

Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill.

Tobar, M. (2009). Técnicas de motivación para las artes plásticas. https://docplayer.es/6208547-Tecnicas-de-motivacion-para-las-artes-plasticas.html

Published

2020-09-07 — Updated on 2020-09-24

Versions

How to Cite

Romero Artavia, E., Mora Campos, A., González Víquez, W., Garbanzo Hernández, P. R., Zamora-Araya, J. A., Quirós, F., & García Vargas, S. (2020). Development of motivation in secondary students through the implementation of an educational program in Plastic Arts based on Cooperative Learning . Cuadernos De Investigación Educativa, 11(2), 117–131. https://doi.org/10.18861/cied.2020.11.2.2990 (Original work published September 7, 2020)

Issue

Section

Research topics