Pandemic and learning experiences in secondary schools from Río Cuarto (Argentina)

Authors

  • Romina Cecilia Elisondo Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Universidad Nacional de Río Cuarto https://orcid.org/0000-0002-7841-9878
  • María Laura de la Barrera Instituto de Investigaciones Sociales Territoriales y Educativas, Universidad Nacional de Río Cuarto https://orcid.org/0000-0002-2096-0741

DOI:

https://doi.org/10.18861/cied.2022.13.1.3174

Keywords:

COVID-19, high school, experiences, emotions, learning, remote education, inequality, agency

Abstract

The objective of this qualitative and exploratory study is to analyze meanings constructed by high school students around educational experiences in pandemic times. The objective is to study experiences lived during 2020, recovering, from the voices of the participants, emotions, relationships, and learning and agency processes. 518 students from secondary level institutions in Río Cuarto (Argentina) participated and responded to an open questionnaire on virtual learning experiences. Students from 1st to 6th year of public and private institutions between the ages of 12 and 20 participated. The data were analyzed qualitatively using constant coding, categorization, and comparison. The results indicate the predominance of the following emotions: feeling overwhelmed, stress, frustration, anxiety, anguish, helplessness, confusion, demotivation and isolation. Digital gaps and inequalities were identified in terms of institutional proposals and family support. There is a marked concern among students about relationships and unsuccessful learning. However, expressions were also found that account for agency processes, the construction of actions and new projects to face adverse educational situations. Students have generated alternatives to solve problems during remote teaching, among which the search for pedagogical aids in peer groups, teachers and relatives, and the organization of time and learning activities stand out. The results are interpreted in light of current studies on educational processes in the context of COVID-19. Based on the analyses and interpretations, guidelines and suggestions are proposed to think about new educational normalities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alegría Gutiérrez, S., Garay Pérez, S., & Ortiz Paris, V. (2020). Clases online y el impacto que han tenido por la actual pandemia Covid-19. [Tesis de grado, Universidad de Viña del Mar]. https://hdl.handle.net/20.500.12536/1222

Alfonzo, O. A. (2020). Vivir en línea: estudiantes y tecnologías en tiempos de COVID-19. [Tesis Doctoral, Universidad Nacional de La Plata]. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/111479

Álvarez, M., Gardyn, N., Iardelevsky, A., & Rebello, G. (2020). Segregación educativa en tiempos de pandemia. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 25-43. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.002

Ardini, C., Barroso, M., & Corzo, L. (2020). Herramientas digitales de comunicación en contexto COVID 19. ComHumanitas: Revista Científica De Comunicación, 11(2), 98-122. https://doi.org/10.31207/rch.v11i2.251

Bazán, C., Brückner, F., Giacomazzo, D., Gutiérrez, M. A., & Maffeo, F. (2020). Adolescentes, COVID-19 y aislamiento social, preventivo y obligatorio. Revista AMAdA, 16(2), 1-22.

Bocchio, M. (2020). El Futuro Llegó Hace Rato: Pandemia y Escolaridad Remota en Sectores Populares de Córdoba, Argentina. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12473

di Napoli, P. (2020). ¿Qué está pasando con la convivencia espaciotemporal de la escuela y el hogar en tiempos de COVID-19? Notas para una reflexión sociopedagógica. Redes de Extensión, (7), 50-55. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/redes/article/view/9173

Dubet. F. & Martuccelli, D. (1998) Sociología de la experiencia escolar. Losada.

Frison, R. & Longas, C. (2020). Improntas de la tecnología, en contexto de pandemia en la subjetividad y el cuerpo. Artículo presentado en XII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, Buenos Aires, Argentina. https://www.aacademica.org/000-007/657

Giardino, M. B. (2020). Educación secundaria en tiempos de pandemia: La voz de los estudiantes como recurso educativo. Educación y Vínculos, 5, 84-101. https://redib.org/Record/oai_articulo2983369

Kaplan, C. (2016). El racismo de la violencia Aportes desde la sociología figuracional. En C. V. Kaplan & M. Sarat (Eds.), Educación y procesos de civilización (pp. 99- 110). Facultad de Filosofía y Letras. UBA.

Kaplan, C. (2019). Emociones y educación: una relación necesaria en debate. Universidad Nacional de La Plata. https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.1126/pm.1126.pdf

Martín, R. B., Vaja, A. B., & Paoloni, P. V. (2015). Emociones y participación en contextos no formales. Los casos de un taller de tejido y un curso de socorristas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(2), 185-202. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/37371/rev192ART11.pdf

Martinenco, R., Martín, R., & García Romano, L. (2020). Emociones en tareas de escritura comunitaria en Educación Secundaria. Investigación en la Escuela, 102, 97-108. doi: http://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.07

Ministerio de Educación de la República Argentina (2020a). Evaluación de la educación secundaria en Argentina 2019. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/evaluacion_educacion_secundaria_argentina_2019.pdf

Ministerio de Educación de la República Argentina (2020b). Informe Preliminar Encuesta a Hogares. Continuidad pedagógica en el marco del aislamiento por COVID-19. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/informe_preliminar_encuesta_a_hogares.pdf

Murat, I., Aguirre, S., Assum, M., Sánchez, M., & Francia, M. (2020). Egresar en pandemia: ritos y emociones de tres estudiantes de educación primaria, secundaria y superior. Anuario de investigaciones de la Facultad de Psicología, 5 (2). https://revistas.unc.edu.ar/index.php/aifp/article/view/31069

Nobile, M. (2014) Emociones, agencia y experiencia escolar: el papel de los vínculos en los procesos de inclusión escolar en el nivel secundario. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 14, 68-80. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/99410/Emociones__agencia_y_experiencia_escolar__el_papel_de_los_v%C3%ADnculos_en_los_procesos_de_inclusi%C3%B3n_escolar_en_el_nivel_secundario.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nobile, M. (2016). La escuela secundaria obligatoria en Argentina: Desafíos pendientes para la integración de todos los jóvenes. Última década, 24(44), 109-131. https://scielo.conicyt.cl/pdf/udecada/v24n44/art05.pdf

Nuñez, P. (2020) Un tiempo escolar fuera de lo común: los jóvenes y sus sentidos sobre la escuela secundaria. En Dussel et al., Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 175-188). UNIPE. Editorial Universitaria.

Preti, M., & Fernández, M. C. (2020). Educación y desigualdad socioeconómica. Políticas públicas en tempos de pandemia (República Argentina). CAMINHOS DA EDUCAÇÃO: diálogos, culturas e diversidades, 2(2), 22-42. https://revistas.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/11242/pdf

Ruiz, G. (2020). Marcas de la Pandemia: El Derecho a la Educación Afectado. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3). https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.003

Suárez Lantarón, B., García-Perales, N., & Elisondo, R. C. (2021). La vivencia del alumnado en tiempos COVID-19: estudio comparado entre las universidades de Extremadura (España) y Nacional de Río Cuarto (Argentina). Revista Española De Educación Comparada, 38, 44–68. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.28936

Suárez Lantarón, B., García-Perales, N., & Elisondo, R. C. (2021). La vivencia del alumnado en tiempos COVID-19: estudio comparadoentre las universidades de Extremadura (España) y Nacional de Río Cuarto (Argentina). Revista Española De Educación Comparada, 38, 44–68. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.28936

Tiramonti, G. (2019). La escuela media argentina: el devenir de una crisis. Propuesta Educativa, 1(51), 78-92. http://propuestaeducativa.flacso.org.ar/wp-content/uploads/2019/11/PropuestaEducativa51-articulo-TIRAMONTI.pdf

Tustanoski, G., Mazzia, V., Barrionuevo, C. y Moavro, L. (2020). Adolescencia confinada: la demanda de urgencia en Salud Mental de adolescentes durante el aislamiento preventivo obligatorio. XII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. Universidad de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-007/279

UNESCO (2020a). Impacto de la COVID-19 en la educación. https://es.unesco.org/covid19/educationresponse

UNESCO (2020b). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf

UNICEF (2021). Encuesta Covid-19. Percepciones y actitudes de la población. Impacto de la pandemia en hogares con niños, niñas y adolescentes. https://www.unicef.org/argentina/informes/encuesta-rapida-covid-19-informe-de-resultados

Published

2022-02-28

How to Cite

Elisondo, R. C., & de la Barrera , M. L. . (2022). Pandemic and learning experiences in secondary schools from Río Cuarto (Argentina). Cuadernos De Investigación Educativa, 13(1). https://doi.org/10.18861/cied.2022.13.1.3174

Issue

Section

Research topics