Pandemic and learning experiences in secondary schools from Río Cuarto (Argentina)
DOI:
https://doi.org/10.18861/cied.2022.13.1.3174Keywords:
COVID-19, high school, experiences, emotions, learning, remote education, inequality, agencyAbstract
The objective of this qualitative and exploratory study is to analyze meanings constructed by high school students around educational experiences in pandemic times. The objective is to study experiences lived during 2020, recovering, from the voices of the participants, emotions, relationships, and learning and agency processes. 518 students from secondary level institutions in Río Cuarto (Argentina) participated and responded to an open questionnaire on virtual learning experiences. Students from 1st to 6th year of public and private institutions between the ages of 12 and 20 participated. The data were analyzed qualitatively using constant coding, categorization, and comparison. The results indicate the predominance of the following emotions: feeling overwhelmed, stress, frustration, anxiety, anguish, helplessness, confusion, demotivation and isolation. Digital gaps and inequalities were identified in terms of institutional proposals and family support. There is a marked concern among students about relationships and unsuccessful learning. However, expressions were also found that account for agency processes, the construction of actions and new projects to face adverse educational situations. Students have generated alternatives to solve problems during remote teaching, among which the search for pedagogical aids in peer groups, teachers and relatives, and the organization of time and learning activities stand out. The results are interpreted in light of current studies on educational processes in the context of COVID-19. Based on the analyses and interpretations, guidelines and suggestions are proposed to think about new educational normalities.
Downloads
References
Alegría Gutiérrez, S., Garay Pérez, S., & Ortiz Paris, V. (2020). Clases online y el impacto que han tenido por la actual pandemia Covid-19. [Tesis de grado, Universidad de Viña del Mar]. https://hdl.handle.net/20.500.12536/1222
Alfonzo, O. A. (2020). Vivir en línea: estudiantes y tecnologías en tiempos de COVID-19. [Tesis Doctoral, Universidad Nacional de La Plata]. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/111479
Álvarez, M., Gardyn, N., Iardelevsky, A., & Rebello, G. (2020). Segregación educativa en tiempos de pandemia. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 25-43. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.002
Ardini, C., Barroso, M., & Corzo, L. (2020). Herramientas digitales de comunicación en contexto COVID 19. ComHumanitas: Revista Científica De Comunicación, 11(2), 98-122. https://doi.org/10.31207/rch.v11i2.251
Bazán, C., Brückner, F., Giacomazzo, D., Gutiérrez, M. A., & Maffeo, F. (2020). Adolescentes, COVID-19 y aislamiento social, preventivo y obligatorio. Revista AMAdA, 16(2), 1-22.
Bocchio, M. (2020). El Futuro Llegó Hace Rato: Pandemia y Escolaridad Remota en Sectores Populares de Córdoba, Argentina. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12473
di Napoli, P. (2020). ¿Qué está pasando con la convivencia espaciotemporal de la escuela y el hogar en tiempos de COVID-19? Notas para una reflexión sociopedagógica. Redes de Extensión, (7), 50-55. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/redes/article/view/9173
Dubet. F. & Martuccelli, D. (1998) Sociología de la experiencia escolar. Losada.
Frison, R. & Longas, C. (2020). Improntas de la tecnología, en contexto de pandemia en la subjetividad y el cuerpo. Artículo presentado en XII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, Buenos Aires, Argentina. https://www.aacademica.org/000-007/657
Giardino, M. B. (2020). Educación secundaria en tiempos de pandemia: La voz de los estudiantes como recurso educativo. Educación y Vínculos, 5, 84-101. https://redib.org/Record/oai_articulo2983369
Kaplan, C. (2016). El racismo de la violencia Aportes desde la sociología figuracional. En C. V. Kaplan & M. Sarat (Eds.), Educación y procesos de civilización (pp. 99- 110). Facultad de Filosofía y Letras. UBA.
Kaplan, C. (2019). Emociones y educación: una relación necesaria en debate. Universidad Nacional de La Plata. https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.1126/pm.1126.pdf
Martín, R. B., Vaja, A. B., & Paoloni, P. V. (2015). Emociones y participación en contextos no formales. Los casos de un taller de tejido y un curso de socorristas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(2), 185-202. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/37371/rev192ART11.pdf
Martinenco, R., Martín, R., & García Romano, L. (2020). Emociones en tareas de escritura comunitaria en Educación Secundaria. Investigación en la Escuela, 102, 97-108. doi: http://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.07
Ministerio de Educación de la República Argentina (2020a). Evaluación de la educación secundaria en Argentina 2019. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/evaluacion_educacion_secundaria_argentina_2019.pdf
Ministerio de Educación de la República Argentina (2020b). Informe Preliminar Encuesta a Hogares. Continuidad pedagógica en el marco del aislamiento por COVID-19. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/informe_preliminar_encuesta_a_hogares.pdf
Murat, I., Aguirre, S., Assum, M., Sánchez, M., & Francia, M. (2020). Egresar en pandemia: ritos y emociones de tres estudiantes de educación primaria, secundaria y superior. Anuario de investigaciones de la Facultad de Psicología, 5 (2). https://revistas.unc.edu.ar/index.php/aifp/article/view/31069
Nobile, M. (2014) Emociones, agencia y experiencia escolar: el papel de los vínculos en los procesos de inclusión escolar en el nivel secundario. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 14, 68-80. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/99410/Emociones__agencia_y_experiencia_escolar__el_papel_de_los_v%C3%ADnculos_en_los_procesos_de_inclusi%C3%B3n_escolar_en_el_nivel_secundario.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Nobile, M. (2016). La escuela secundaria obligatoria en Argentina: Desafíos pendientes para la integración de todos los jóvenes. Última década, 24(44), 109-131. https://scielo.conicyt.cl/pdf/udecada/v24n44/art05.pdf
Nuñez, P. (2020) Un tiempo escolar fuera de lo común: los jóvenes y sus sentidos sobre la escuela secundaria. En Dussel et al., Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 175-188). UNIPE. Editorial Universitaria.
Preti, M., & Fernández, M. C. (2020). Educación y desigualdad socioeconómica. Políticas públicas en tempos de pandemia (República Argentina). CAMINHOS DA EDUCAÇÃO: diálogos, culturas e diversidades, 2(2), 22-42. https://revistas.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/11242/pdf
Ruiz, G. (2020). Marcas de la Pandemia: El Derecho a la Educación Afectado. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3). https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.003
Suárez Lantarón, B., García-Perales, N., & Elisondo, R. C. (2021). La vivencia del alumnado en tiempos COVID-19: estudio comparado entre las universidades de Extremadura (España) y Nacional de Río Cuarto (Argentina). Revista Española De Educación Comparada, 38, 44–68. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.28936
Suárez Lantarón, B., García-Perales, N., & Elisondo, R. C. (2021). La vivencia del alumnado en tiempos COVID-19: estudio comparadoentre las universidades de Extremadura (España) y Nacional de Río Cuarto (Argentina). Revista Española De Educación Comparada, 38, 44–68. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.28936
Tiramonti, G. (2019). La escuela media argentina: el devenir de una crisis. Propuesta Educativa, 1(51), 78-92. http://propuestaeducativa.flacso.org.ar/wp-content/uploads/2019/11/PropuestaEducativa51-articulo-TIRAMONTI.pdf
Tustanoski, G., Mazzia, V., Barrionuevo, C. y Moavro, L. (2020). Adolescencia confinada: la demanda de urgencia en Salud Mental de adolescentes durante el aislamiento preventivo obligatorio. XII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. Universidad de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-007/279
UNESCO (2020a). Impacto de la COVID-19 en la educación. https://es.unesco.org/covid19/educationresponse
UNESCO (2020b). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf
UNICEF (2021). Encuesta Covid-19. Percepciones y actitudes de la población. Impacto de la pandemia en hogares con niños, niñas y adolescentes. https://www.unicef.org/argentina/informes/encuesta-rapida-covid-19-informe-de-resultados