Citizen Education and the Use of ICT-based Didactic Strategies to Promote the Development of Digital Citizenship Competencies in Students
DOI:
https://doi.org/10.18861/cied.2022.13.2.3195Keywords:
citizenship education, digital citizenship, citizenship skills, didactic strategies, information and communication technologiesAbstract
In a new digital era society, it is important to have an education in digital citizenship, which is oriented to develop skills that facilitate learning and can contribute to democratic, informed and responsible participation in digital channels. The objective is to analyze how the use of didactic ICT-based strategies favor the development of digital citizenship skills in high school students. The research was approached from the perspective of the quantitative paradigm and as a space to determine the preconceptions in digital citizenship and the use of ICT in 138 high school students. A didactic sequence was implemented in order to favor the development of digital skills in students, determining the variables after its implementation, for which the SPSS® 21 statistical software was used. Main findings show that students recognize digital media as facilitators in effectively accessing information, social movements achieved in digital environments, current dangers in the digital community, citizen participation in social changes, and delivering relevant information for society using ICT. We can conclude from the findings that the use of ICT didactic strategies in the didactic sequence aided students' development of digital citizenship skills. The previous idea is reinforced as a result of the learning activities conducted, which include access to information, research, communication, presentation, and exchange of information, as well as participation in topics of citizen interest.
Downloads
References
Briceño-Pira, l., Flórez-Romero, R., & Gómez-Muñoz, D. (2019). Usos de las TIC en preescolar: hacia una integración curricular. Revista Panorama, 13(24), 21-32. http://dx.doi.org/10.15765/pnrm.v13i24.1203
Camacho, A. E. (2017). Propuesta didáctica para fomentar el aprendizaje significativo de los conceptos alimento y nutrición [Tesis de maestría, Universidad del Norte Barranquilla]. http://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/7668/130241.pdf?s
Castrillón, L., & Álvarez, J. (2015). Impacto del programa Ciudadano Digital en la incorporación de TIC en el proceso de enseñanza por parte de algunos maestros de la Institución Educativa Centro de Comercio de Piedecuesta, Santander. Zona Próxima, 23(1), 118-130.
Cáceres, M., Brändle, G., & Ruiz, J. (2015). Hacia la construcción de una ciudadanía digital. Nuevos modelos de participación y empoderamiento a través de internet. Prisma social, 15(1), 643-684. https://www.redalyc.org/pdf/3537/353744533018.pdf
Chilatra, F. (2019). Incidiendo en la formación de competencias ciudadanas en estudiantes desde las TIC. Una mirada desde las ciencias sociales [Tesis de maestría/no publicada, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. https://1library.co/document/8yddj3jy-incidiendo-formacion-competencias-ciudadanas-estudiantes-mirada-ciencias-sociales.html
Cobo, C. (2016). La innovación pendiente. Reflexiones (y Provocaciones) sobre educación, tecnología y conocimiento (1ª ed.). Colección Fundación Ceibal/Debate.
Cobo, C. (2019). Ciudadanía digital y educación: nuevas ciudadanías para nuevos entornos. Revista Mexicana de Bachillerato a distancia, 11(21), 1-8. http://dx.doi.org/10.22201/cuaed.20074751e.2019.21.68214
Contreras, C. (2021). Educación ciudadana y el uso de estrategias didácticas basadas en TIC para favorecer el desarrollo de competencias en ciudadanía digital en estudiantes de tercer y cuarto año de enseñanza media de dos colegios de la provincia de Concepción [Tesis de Magister en Ciencias de la Educación, Universidad Católica de la Santísima Concepción]. En proceso de publicación.
Cortés, A. (2017). Políticas públicas para la integración de las TIC en educación. Revista Educación y ciudad, 33(1), 75-86.
Delgado, M., & Llorca, J. (2004). Estudios longitudinales: concepto y particularidades. Revista Española de Salud Pública, 78(2), 141-148.
Díaz-Barriga, F. (2013). Educación y nuevas tecnologías de la información: ¿hacia un paradigma educativo innovador? Revista Sinética, 30(1), 1-15.
Escobar-Pérez, J., & Cuervo-Martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(1), 27-36.
Flores-Lueg, C. (2017). Actitud de futuros maestros frente al uso de TIC en educación: un análisis descriptivo. Notandum, 1, 53-64. http://dx.doi.org/10.4025/notandum.44.6
García, B., López de Ayala, M., & Martín-Nieto, R. (2018). Medios sociales y la participación política y cívica de los jóvenes. Una revisión del debate en torno a la ciudadanía digital. Doxa Comunicación, 27(1), 81-97. https://doi.org/10.31921/doxacom.n27a4
González-Calatayud, V., Román-García, M., & Prendes-Espinosa, M. (2018). Formación en competencias digitales para estudiantes universitarios basada en el modelo DIGCOMP. Revista electrónica de Tecnología Educativa, 1(65), 1-15. http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1119
Hernández Sampieri, H., Fernández, C., & Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación (3ª ed.). Editorial McGraw Hill.
Hu, L., & Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives Structural Equation Modeling. A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
Ibáñez, J. (2008). La entrevista cognitiva. Una revisión teórica. Revista Psicopatología Forense, 8(1), 126-160.
Jorba, J., & Sanmartí, N. (1994). Enseñar, aprender y evaluar: un proceso de regulación continua. Propuestas didácticas para las áreas de Ciencias de la Naturaleza y Matemática (1ª ed.). C.I.D.E.
Lozano, A., & Fernández, J. (2019). Hacía una educación para la ciudadanía digital crítica y activa en la universidad. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 18(1), 175-187. https://doi.org/10.17398/1695-288X.18.1.175
Mastache, A. (2019). La formación ciudadana como contenido transversal en la escuela secundaria. Aportes a su didáctica. Revista del IICE, 46(1), 171-186.
Ministerio de Educación de Chile (Mineduc, 2020). Programa de estudio Educación Ciudadana para Formación Común. Unidad de Curriculum y Evaluación. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/14332
Ministerio de Educación de Chile (Mineduc, 2021). Tecnologías para el aprendizaje. Ciudadanía digital. https://escolar.mineduc.cl/tecnologias-para-el-aprendizaje/ciudadania-digital/
Morales-Soza, M. (2020). TPACK para integrar efectivamente las TIC en educación: un modelo teórico para la formación docente. Revista electrónica de conocimientos, saberes y prácticas, 3(1), 133-148. https://doi.org/10.5377/recsp.v3i1.9796
Natal, A., Benítez, M., & Ortiz, G. (2014). Ciudadanía digital (1ª ed.). UAM Lerma-Juan Pablos Editor.
Paz-Saavedra, L., & Mercé-Gisbert, C. (2020). Desafíos para las universidades colombianas frente a políticas nacionales e internacionales de integración de TIC en educación. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 73(1), 51-65. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1617
Quiñonez, S., & Chan, G. (2020). Percepción de los profesores del nivel primaria respecto a la ciudadanía digital. Revista Publicando, 8(28), 37-46. https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2153
Reis, C., Pessoa, T., & Gallego, M. (2019). Alfabetización y competencia digital en educación superior: una revisión sistemática. REDU, Revista de docencia universitaria, 17(1), 45-58. https://doi.org/10.4995/redu.2019.11274
Ricoy, M., Feliz, T., & Sevillano, M. (2010). Competencias para la utilización de las herramientas digitales en la sociedad de la información. Revista Educación XX1, 13(1), 199-219. https://doi.org/10.5944/educxx1.13.1.283
Salado, A., & Valenzuela, R. (2020). Ciudadanía digital. Implicaciones en el espacio público (1ª ed.). Editorial Tirant lo blanch.
UNESCO (2017). TIC, educación y desarrollo social en América Latina y el Caribe. DL SERVICES World’s publication store. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000262862
UNESCO (2016). Competencias y estándares TIC desde la dimensión pedagógica: una perspectiva desde los niveles de apropiación de las TIC en la práctica educativa docente. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259508