The anecdote as a resource in the identification of promoters of educational affiliation

Authors

  • Raúl Sebastián Uslenghi Silva Dirección General de Educación Técnico Profesional, Universidad del Trabajo del Uruguay, Administración Nacional de Educación Pública https://orcid.org/0000-0002-9980-9728
  • Claudia Cabrera Borges Consejo de Formación en Educación, Administración Nacional de Educación Pública; Instituto de Educación, Universidad ORT Uruguay https://orcid.org/0000-0002-1419-6791

DOI:

https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.1.3257

Keywords:

qualitative research, phenomenology, anecdotes, technical education, educational affiliation

Abstract

This article refers to the use of anecdote as a methodological instrument in qualitative socio-educational research. Specifically, the anecdote is linked to the identification of factors that favor educational affiliation in a master's degree research carried out at the ORT Uruguay University during 2019 and 2021. The methodological approach corresponds to a case study in which the in-depth interview aimed at students and teachers of a technical school in Uruguay is applied as a technique. The validation strategy was given fundamentally by the triangulation of sources. Another relevant decision was to pre-test the scripts, especially to adapt them to the adolescent population. The results show the implementation of the interpretive analysis model that is carried out from the use of anecdotes. This communication focuses on showing the potential of the anecdote for data collection and the ability of this resource to reveal what, a priori, is hidden. Based on the use of anecdotes, it was possible to distinguish, categorize and rank factors that facilitate the educational affiliation of the students included in the study. One aspect to highlight in the discussion of the results is the analysis and reflection on the role of the researcher in obtaining depth and assertive data from the anecdotes collected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, J., & Jaramillo, L. (2012). Aportes del método fenomenológico a la investigación educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 8(2), 51-74.

Aristimuño, A., & De Armas, G. (2012). La transformación en educación media en perspectiva comparada. Tendencias y experiencias innovadoras para el debate en Uruguay. UNICEF Uruguay.

Bertaux, D. (2005). Los relatos de vida: perspectiva etnosociológica. Ediciones Bellaterra.

Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. Editorial La Muralla SA.

Cardozo, S. (2015). El comienzo del fin: desandando los caminos de la desafiliación es colar en la Educación Media [Tesis de Maestría, Universidad de la República]. Colibrí. https://hdl.handle.net/20.500.12008/7626

Cornejo, M., Mendoza, F., & Rojas, R. (2008). La investigación con relatos de vida: Pistas y opciones del diseño metodológico. PSYKHE, 17(1), 29-39. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22282008000100004

D’Aloisio, F., Castello, V. A., & Arias, L. A. (2019). Trayectorias escolares de jóvenes de sectores populares cordobeses: un análisis transversal desde sus narrativas biográficas. Cuadernos de Educación, 17, 121-131.

Denzin, N.K. (1989). Biografía interpretativa. Sage.

Donoso, G. (2015). Prácticas de memoria y construcción de testimonios de investigación. Reflexiones metodológicas sobre autoentrevista, testimonios y narrativas de investigación de trabajadores sociales. Forum: Qualitative Social Research, 16(3), 1-30.

Erazo Jiménez, M. (2011). Rigor científico en las prácticas de investigación cualitativa. Ciencia, Docencia y Tecnología, 13(42), 107-136.

Fernández, T. (2010). La desafiliación en la Educación Media y Superior de Uruguay: concepto, estudios, y políticas. UDELAR; CSIC.

Ferreira, R. (2016). Análisis de los factores que inciden en el abandono del Profesorado en Física: el caso del Instituto de Profesores Artigas [Tesis de Maestría, Universidad ORT Uruguay]. Sistema de Bibliotecas de la Universidad ORT Uruguay. https://dspace.ort.edu.uy/handle/20.500.11968/3289

Figueroa, I., Soto, J. & Sciolla, B. (2016). Dinámicas de recepción, apropiación y contextualización del enfoque de la Guía para la inclusión educativa en escuelas municipales de una comuna de la Región Metropolitana. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 53(1), 1-13.

Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y representaciones. Revista de Psicología Educativa, 7(1), 201-229. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

Garrett, E., & McArdle, K. (2020). Anecdote and observation. The Impact of Communty Work: How to Gather Evidence. Policy Press. University of Bristol.

Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista, L. P. (2010). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill/Interamericana.

Kantor, D. (2010). Alteraciones y huecos del saber (postales). Del Estante Editorial.

Lasida, J., Aramburuzabala, P., Machado, J. P. & Yapor, S. (2018). Formación profesional básica, un aporte para enfrentar los desafíos de la educación media en Uruguay. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 9(14), 44-53.

Mancebo, M. E. (2010, enero). La inclusión educativa: Un paradigma en construcción. Ponencia presentada en el IV Encuentro Internacional de investigadores de políticas educativas, Rosario, Argentina.

Martínez, E. C., & Martínez García, I. (2022). Propuesta de intervención educativa de dificultades no especificadas de aprendizaje en contextos de inclusión educativa. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 32(1), 67-77.

Muñoz Onofre, D. (2003). Construcción narrativa en la historia oral. Nómadas (18), 94-102.

Real Academia Española (2021). Anécdota. En Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/an%C3%A9cdota

Puyana Villamizar, Y., & Barreto Gama, J. (1994). La historia de vida: recurso en la investigación cualitativa. Reflexiones metodológicas. Maguaré, (10), 185-196.

Uruguay (2009, enero 16). Ley n.° 18437: Ley General de Educación. https://www.impo.com.uy/bases/leyes/18437-2008

Uslenghi, R.S. (2021). Afiliación educativa: percepciones de estudiantes y docentes vinculadas al pasaje por Educación Media Básica, en un programa técnico dirigido a poblaciones vulnerables [Tesis de Maestría, Universidad ORT Uruguay]. Sistema de Bibliotecas de la Universidad ORT Uruguay. https://dspace.ort.edu.uy/handle/20.500.11968/4513

Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Idea Books. https://es.calameo.com/read/005857547f20462a0e0c6

Yuni, J., & Urbano, C. (2014). Técnicas para Investigar. Recursos metodológicos para la preparación de proyectos de investigación (1). Editorial Brujas.

Published

2023-01-01

How to Cite

Uslenghi Silva, R. S., & Cabrera Borges, C. (2023). The anecdote as a resource in the identification of promoters of educational affiliation. Cuadernos De Investigación Educativa, 14(1). https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.1.3257

Issue

Section

Research topics