Beliefs and Practices of Academic Reading and Writing in Researchers in Training
a Case Study in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.1.3311Keywords:
academic writing, literacy, beliefs, higher education, research trainingAbstract
This study aimed to examine and explain teachers' and students' reading and writing practices and beliefs in a master's program at a public university in Mexico. We conducted qualitative cross-sectional research. A self-administered questionnaire with open-ended questions was used in the initial stage to examine two distinct beliefs of reading and writing and identify key actors. Six interviews with teachers and students were carried out during the second stage. The study corroborates that the different beliefs are not mutually exclusive but can simultaneously exist in the same person, though they may be weighted differently. Those who firmly hold transmissive beliefs understand that reading and writing are processes to obtain (decode) and transmit (encode) information. In practice, these people emphasize the importance of identifying main ideas, summarizing texts, writing following a structure and taking up ideas from other authors. On the contrary, those who mostly hold transactional beliefs think that reading and writing are creative, dialogic and meaning-construction processes. Some of their reading and writing practices focus on aspects such as: defining a standpoint regarding the text, investigating the context of the author or reader, and defining reading or writing purposes. The research highlights the possibility of reconceptualizing reading and writing in the academic context, valuing their epistemic function and transforming the prevalent discourse that conceives them as technical and universal skills, which can be improved by correctly applying grammatical rules or following effective formulas.
Downloads
References
ANUIES (2018). Visión y acción 2030: Propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México. Diseño y concertación de políticas públicas para impulsar el cambio institucional. ANUIES. https://visionyaccion2030.anuies.mx/Vision_accion2030.pdf
Arnoux, E., Stefano, M., & Pereira, C. (2013). La lectura y la escritura en la universidad. Universidad de Buenos Aires.
Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 122-147. https://doi.org/10.1037/0003-066X.37.2.122
Bereiter, C., & Scardamalia, M. (1987). The psychology of written composition. Lawrence Erlbaum Associates.
Carlino, P. (2003). Alfabetización académica: un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Educere, 6(20), 409-420.
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica.
Carrasco, A. (2017). La lectura y la escritura en el ingreso a la Facultad de Periodismo y Comunicación Social. Actas de Periodismo y Comunicación, 3(1). http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas
Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Anagrama.
Castelló, M., Mateos, M., Castells, N., Iñesta, A., Cuevas, I., & Solé, I. (2012). Academic Writing Practices in Spanish Universities. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(2), 569-590. http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/english/ContadorArticulo.php?688
Castelló, M., & Mateos, M. (2015). Faculty and Student Representations of Academic Writing at Spanish Universities. Cultura y Educación. 27(3), 477-503. https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1072357
Castro Azuara, M. C. (2016). El Área de Escritura Académica de la Licenciatura en Enseñanza de Lenguas de la Universidad Autónoma de Tlaxcala, México. In L. Natale & D. Stagnano (Coords.), Alfabetización académica. Un camino hacia la inclusión en el nivel superior. Ediciones UNGS.
ECLAC (2018). Anuario estadístico de América Latina y El Caribe. CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/44445-anuario-estadistico-america-latina-caribe-2018-statistical-yearbook-latin
Chois, P., & Jaramillo, L. (2016). La investigación sobre la escritura en posgrado: estado del arte. Lenguaje, 44(2), 227-259. http://dx.doi.org/10.25100/lenguaje.v44i2.4622
Franco, J. (2021). Concepciones de lectura y escritura en un posgrado en Arquitectura: un acercamiento desde la perspectiva de la Alfabetización Académica. Diálogos sobre educación, 23(12), 1-25. https://doi.org/10.32870/dse.v0i23.972
Gaeta, M., Zanotto, M., & González-Ocampo, G. (2020). Concepciones de escritura académica en estudiantes de medicina. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 1-17. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.855
Gutiérrez Serrano, N. (2014). Producción de conocimiento y formación de investigadores. Sinéctica. Revista electrónica de educación, (43), 2-17. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/22
Hernández Rojas, G. (2008). Teorías implícitas de la lectura y conocimiento metatextual. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 13(38), 737-771.
Hernández Rojas, G. (2012). Teorías implícitas de escritura en estudiantes pertenecientes a dos comunidades académicas distintas. Perfiles Educativos, 24(136), 42-62.
Hernández Rojas, G., & Rodríguez Varela, E. (2018). Creencias y prácticas de escritura. Comparación entre distintas comunidades académicas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(79), 1093-1119.
Martinic, S. (2006). El estudio de las representaciones y el análisis estructural del discurso. En M. Canales (Coord.), Metodologías de investigación social. Introducción a los oficios. LOM.
Navarro, F. (2012). Alfabetización avanzada en la Argentina: Puntos de contacto con la enseñanza-aprendizaje de español académico como L2. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas, 6(12), 49-83. https://doi.org/10.26378/rnlael612189
Navarro, F., Uribe, F., Lovera, P., & Sologuren, E. (2020). Encuentros con la escritura en el ingreso a la educación superior. Representaciones sociales de los estudiantes en seis áreas de conocimiento. Revista Ibérica, (38), 75-98.
Padilla, C. (2019). Escritura epistémico-argumentativa e identidad académica en estudiantes doctorales de humanidades: trayectorias previas, revisión colaborativa y perfiles de escritor. Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 6(11), 86-115.
Peredo Merlo, A. (2016). Concepciones de escritura académica y aprendizaje en estudiantes universitarios. En Y. González de la Torre & A. Ponce Rojo (Coords.), Lectura, escritura y matemáticas: Una mirada desde los estudios de literacidad. UDG.
Sánchez Camargo, M. (2016). El Área de Primera Lengua de la Universidad de las Américas Puebla, México. En L. Natale & D. Stagnaro (Eds.), Alfabetización académica: Un camino hacia la inclusión en el nivel superior (pp. 47-74). Ediciones UNGS.
Schraw, G., & Bruning, R. (1996). Readers’ implicit models of reading. Reading Research Quarterly, 31(3), 290-305. https://doi.org/10.1598/RRQ.31.3.4
Solé, I., Mateos, M., Miras, M., Martín, E., Cuevas, I., Castells, N., & Gràcia, M. (2005). Lectura, escritura y adquisición de conocimientos en educación secundaria y educación universitaria. Infancia y Aprendizaje, 28(3), 329-347. https://doi.org/10.1174/0210370054740241
UNESCO (2009). Global Education Digest 2009. Comparing education statistics across the world. UNESCO.
Villalón, R., & Mateos, M. (2009). Concepciones del alumnado de secundaria y universidad sobre la escritura académica. Infancia y Aprendizaje, 32(2), 219-232. https://doi.org/10.1174/021037009788001761
Villalón, R. (2010). Las concepciones de los estudiantes sobre la escritura académica [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid]. http://www.tdx.cat/handle/10803/50700
White, M. J., & Bruning, R. (2004). Implicit writing beliefs and their relation to writing quality. Contemporary Educational Psychology, 30(2), 166-189. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2004.07.002
Zanotto, M. (2018). Concepciones de escritura académica y aprendizaje en estudiantes universitarios. En Y. De la Torre & A. Ponce Rojo (Eds.), Lectura, escritura y matemáticas: Una mirada desde los estudios de Literacidad (pp. 87-107). Universidad de Guadalajara.
Downloads
Published
Versions
- 2023-05-03 (2)
- 2023-04-04 (1)