Distributed Leadership in Municipal Schools and relationship to their performance categories
DOI:
https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.especial.3318Keywords:
public education, leadership styles, educational management, educational institutions, leadership, distributed leadershipAbstract
Distributed Leadership is considered one of the new models of leadership in education since it allows a collaborative work of horizontal relationships that favors the confidence of internal leadership, addressing this globalized, complex, and accelerated society better. This research seeks to analyze the perceptions of the patterns of distributed leadership of managers and teachers, establishing if there is a relationship with the performance categories of the educational units studied. A positivist paradigm is adopted, with a quantitative approach and correlational type, which considers the participation of 27 principals and 73 teachers from public schools in the city of Antofagasta. The information was collected through a questionnaire with Likert-type questions. The results show that the distribution patterns of formal, pragmatic, and strategic leadership are those present in the educational units; in addition, managers perceive Distributed Leadership better than teachers; it is established that there is a relationship between the performance categories and the strategic and incremental patterns. This study contributes to the diagnosis of Distributed Leadership, which is considered scarce in the country. It coincides with another previous study regarding the patterns of Distributed Leadership present and absent, as well as the more favorable perception of managers over teachers.
Downloads
References
Agencia de Calidad de la Educación (2019). Categorías de Desempeño. Básica y Media. http://archivos.agenciaeducacion.cl/PPT_Categoria_2019.pdf
Ahumada, L., González, A., Pino, M., & Maureira, O. (2017). Liderazgo distribuido en establecimientos educacionales: Recurso clave para el mejoramiento escolar. Centro de
Liderazgo para la Mejora Escolar. https://www.lidereseducativos.cl/wp-content/uploads/2017/12/IT7_LA_L2_12-12.pdf
Ahumada, L., Castro, S., & Maureira, O. (2018). Modelo para el fortalecimiento del liderazgo distribuido en escuelas y liceos mediante indagación colaborativa. Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar. https://www.lidereseducativos.cl/wp-content/uploads/2019/02/NT9_MODELO-PARA-EL-FORTALECIMIENTO-DEL-LIDERAZGO-DISTRIBUIDO_26-12-18.pdf
Anderson, S. (2010). Liderazgo Directivo: Claves para una Mejor Escuela. Revista de la Escuela de Psicología, Facultad de Filosofía y Educación Pontificia Universidad Católica De Valparaíso, 9(2), 34-52.
Biblioteca del Congreso Nacional de Chile (2009). Ley 20370. Ministerio de Educación de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1006043
Bolívar, A. (2000, septiembre 12-15). El Liderazgo Compartido según Peter Senge. Liderazgo y organizaciones que aprenden [Presentación de artículo]. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos, Bilbao, España. https://www.researchgate.net/profile/Antonio-Bolivar/publication/300170863_El_liderazgo_compartido_segun_Peter_Senge/links/5709da9708aed09e916f9ad3/El-liderazgo-compartido-segun-Peter-Senge.pdf
Bolívar-Botía, A. (2010). ¿Cómo un liderazgo pedagógico y distribuido mejora los logros académicos? Revisión de la investigación y propuesta. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 3(5), 79-106. https://www.researchgate.net/publication/277265500_Como_un_liderazgo_pedagogico_y_distribuido_mejora_los_logros_academicos_Revision_de_la_investigacion_y_propuesta
Bolívar, A., López, J., & Murillo, F. (2013). Liderazgo en las instituciones educativas: una revisión de líneas de investigación. Revista Fuentes, 14, 15-60. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/661078/liderazgo_bolivar_RF_2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cancino, V., & Monroy, L. (2017). Políticas educativas de fortalecimiento del liderazgo directivo: desafíos para Chile en un análisis comparado con países OCDE. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25(94), 26-58. https://doi.org/10.1590/s0104-40362017000100002
Corporación Municipal de Desarrollo Social (2021). Plan Anual de Desarrollo de la Educación Municipal 2021 (PADEM). Antofagasta. https://www.cmds.cl/plan-comunal-2/
Cortés, A. (2004). Estilos de liderazgo y motivación laboral en el ambiente educativo. Revista de Ciencias Sociales, 4(106), 203-214. https://www.redalyc.org/pdf/153/15310615.pdf
Del Valle, I. (2016). Las distintas dimensiones del liderazgo distribuido a partir del estudio de casos en escuelas de Madrid. En VII Congreso Iberoamericano de Pedagogía: Democracia y Educación en el siglo XXI. La obra de John Dewey 100 años después (pp. 720-722). Editorial Sociedad Española de Pedagogía. https://biblioteca.ucm.es/data/cont/docs/405-2016-10-05-LibroDeActas_SEP2016.pdf
Educación 2020 (2018). Menos carga administrativa, más calidad educativa. https://educacion2020.cl/wp-content/uploads/2018/06/M%C3%A1s-calidad-menos-carga.pdf
Galdames, S. (2019). Analizando y construyendo liderazgo distribuido. Líderes educativos. https://www.lidereseducativos.cl/recursos/analizando-y-construyendo-liderazgo-distribuido/
García, I. (2010). Liderazgo distribuido, una visión innovadora de la dirección escolar: una perspectiva teórica. Omnia, 16(3), 19-36. https://www.researchgate.net/publication/259217316_Liderazgo_distribuido_una_vision_innovadora_de_la_direccion_escolar_una_perspectiva_teorica
George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS Stadistic 25 Step by Step: A simple guide and reference. Routledge. https://www.google.cl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiwkcqi67rwAhWWILkGHWU_BSYQFjAHegQIChAD&url=https%3A%2F%2Fdl.uswr.ac.ir%2Fbitstream%2FHannan%2F141288%2F1%2F9781138491045.pdf&usg=AOvVaw3-x9I46613TN6rDHk_BjQE
Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial McGraw Hill Education. https://virtual.cuautitlan.unam.mx/rudics/?p=2612
Leithwood, K. (2009). ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Aportes desde la investigación. Área de Educación Fundación Chile. https://docplayer.es/11900593-Como-liderar-nuestras-escuelas-aportes-desde-la-investigacion.html
Livacic, C. (2009). Evolución de las Organizaciones: Un mundo en cambio. Revista de Estudios Politécnicos, 7(12), 177-191. http://www.scielo.mec.pt/pdf/tek/n12/n12a10.pdf
MacBeath, J. (2011). Liderar el aprendizaje dentro y fuera de la escuela. Área de Educación, Fundación Chile. https://docplayer.es/70912362-Liderar-el-aprendizaje-dentro-y-fuera-de-la-escuela-john-macbeath.html
Maureira, O., Moforte, C., & González, G. (2014). Más liderazgo distribuido y menos liderazgo directivo: Nuevas perspectivas para caracterizar procesos de influencia en los centros escolares. Perfiles educativos, 36(146), 134-153. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982014000400009&lng=es&tlng=es
Maureira, O., Oñate, S., & Alfaro, P. (2016). Reconfigurando el sentido del liderazgo en organizaciones escolares contemporáneas: La perspectiva del liderazgo distribuido. Revista Complutense de Educación, 27(2), 689-706. https://www.researchgate.net/publication/302979342_Reconfigurando_el_sentido_del_liderazgo_en_organizaciones_escolares_contemporaneas_La_perspectiva_del_liderazgo_distribuido
Maureira, O., & Garay, S. (2019). Hacia la medición de la distribución del liderazgo en escuelas efectivas y vulnerables en Chile. Perfiles Educativos, 41(166). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.166.58718
Maureira, O., Garay, S., Ahumada, L., & Ascencio, C. (2019). Perspectivas de diagnóstico sobre la distribución del liderazgo en organizaciones escolares: un análisis en dos dimensiones clave. Calidad en la Educación, (51), 164-191. https://doi.org/10.31619/caledu.n51.681
McMillan, J., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Pearson Educación S. A. https://des-for.infd.edu.ar/sitio/upload/McMillan_J._H.__Schumacher_S._2005._Investigacion_educativa_5_ed..pdf
MINEDUC (2015). Marco para la Buena Dirección y el Liderazgo Escolar. Maval Ltda. https://liderazgoescolar.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/55/2016/04/MBDLE_2015.pdf
MINEDUC (2019). Guía de herramientas para el desarrollo de recursos personales en equipos directivos. Herramienta 2: liderazgo escolar. División de Educación General. https://liderazgoescolar.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/55/2019/05/HERRAMIENTA2_final.pdf
MINEDUC (2021). Política de Fortalecimiento del Liderazgo para la Mejora Escolar 2014-2017. División Educación General. https://liderazgoescolar.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/55/2018/01/Politica-Fortalecimiento-del-Liderazgo-Escolar-2014-2018_Enero_208.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2009). Mejorar el liderazgo escolar: herramientas de trabajo. http://www.oecd.org/education/school/43913363.pdf
Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2010). 2021 Metas Educativas: La educación que queremos para la generación de los bicentenarios. http://www.redage.org/publicaciones/metas-educativas-2021-la-educacion-que-queremos-para-la-generacion-de-los
Pardo, I. (2004). Organización vertical versus horizontal. Esic Market, 117, 182-197. https://www.researchgate.net/publication/277196175_Organizacion_vertical_versus_horizontal
Rojas, R., Prosser, G., & Bonilla, N. (2018). Distribuir el liderazgo para mejorar la calidad de la educación: Estudio comparativo en escuelas municipales de una ciudad del norte de Chile. Revista de Psicología de La Academia, (30), 38-49.
Spillane, J. (2005). Distributed Leadership. The Education Forum, 69(2), 143-150. https://doi.org/10.1080/00131720508984678
Spillane, J. P., & Camburn, E. (2006). La práctica de liderar y gestionar: La distribución de la responsabilidad de liderazgo y gestión en la escuela. Asociación Americana de Investigación Educativa, 22, 1-38. http://www.mspnet.org/projects/distleadership/12937.html
UNESCO (2015). Liderazgo Escolar en América Latina y el Caribe: experiencias innovadoras de formación de directivos escolares en la región. https://issuu.com/unesco-santiago/docs/liderazgo_escolar_en_am__rica_latin?workerAddress=ec2-52-91-210-216.compute-1.amazonaws.com
Verdugo, A. (2019). Evaluación del proceso de integración de los estándares pedagógicos en el proyecto formativo de las carreras de pedagogía en la Universidad de Playa Ancha Chile [Tesis de doctorado]. Universidad Autónoma de Barcelona. https://www.tesisenred.net/handle/10803/669841#page=1
Volante, P. (2008). Influencia de la dirección escolar en logro académicos. https://www.researchgate.net/publication/344025072_Influencia_de_la_direccion_escolar_en_logro_academicos
Weinstein, J. (2019, octubre). Colaboración docente y liderazgo distribuido. Hacia una nueva escuela [Presentación de artículo]. Seminario de Educación, Antofagasta, Chile. http://fme.cl/2019/10/17/jose-weinstein-con-las-herramientas-adecuadas-y-colaboracion-entre-docentes-el-liderazgo-distribuido-se-transforma-en-realidad/