Democratic management in educational standardization in Brazil

advances and impasses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.especial.3327

Keywords:

democratic management, managerialism, educational policy, basic education, Brazil

Abstract

Education qualification can be considered important for the democratic management of education, since it has in mind a human development aimed at not only the emancipation of those involved in it but also the transformation of relationships. This study seeks to understand how the democratic management of education has been presented in the Brazilian national educational legislation, starting with the Federal Constitution of 1988. Therefore, the qualitative research, carried out with documentary research, reached the conclusion that the democratization of educational management achieved centrality in Brazilian education in the 1980s, being standardized and materialized in 1988, with the introduction of the democratic management principle in the form of the Law in the 1988 Federal Constitution, and reaffirmed in the subsequent regulation. It consists of important progress, as it establishes democratic management as the concept that must prevail in Brazilian education. However, it does not define how this management should be implemented. Also, it presents the concept associated with strategic planning, merit criteria, educational performance, and the search for educational results in the PNE (2014-2024).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anísio Teixeira, S. (1961). ¿Qué es la administración escolar? Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos, 36(84), 84-89.

Alonso, M. (1976). El papel del director la administración de la escuela. DIFEL; EDUC.

Alves, A. V. V. (2010). Fortalecimiento de los consejos escolares: propuestas y prácticas en municipios del sur de Mato Grosso. UFGD.

Arelaro, L. R. G. (2000). Resistencia y sumisión: reforma educativa en la década de 1990. En N. Krawczyk, M. M. Campos & S. Haddad (Orgs.), El escenario educativo latinoamericano en el umbral del siglo 21: reformas en discusión. Autores Asociados.

Bardin, L. (1979). Análisis de contenido. Ediciones 70.

Brasil (1988). Constitución de la República Federativa de Brasil. Gaceta Oficial de la República Federativa del Brasil, Poder Ejecutivo.

Brasil (2008). Documento de referencia de la Conferencia Nacional de Educación: Construyendo el Sistema Nacional Articulado de Educación-el Plan Nacional de Educación, Directrices y Estrategias de Acción. SEB/MEC.

Brasil (1996). Ley N° 9.394 de 20 de diciembre de 1996. Establece las Directrices y Bases de la Educación Nacional. Gaceta Oficial de la República Federativa del Brasil, Poder Ejecutivo.

Brasil (2001). Ley N° 10.172 de 9 de enero de 2001. Aprueba el Plan Nacional de Educación y prevé otras medidas. Senado.

Brasil (2014). Ley N° 13.005 de 25 de julio de 2014. Aprueba el Plan Nacional de Educación-PNE y prevé otras medidas. Cámara de Diputados.

Brasil (2010). Proyecto de Ley del Plan Nacional de Educación (PNE 2011/2020): proyecto en trámite en el Congreso Nacional. PL n.º 8.035/2010. Cámara de Diputados.

Castro, A. M. D. A. (2007). Gerencialismo y educación: estrategia de control y regulación de la gestión escolar. En A. Cabral Neto, A. M. D. Castro, M. Francia, M. A. De Queiroz (Orgs.), Puntos y contrapuntos de la política educativa: una lectura contextualizada de las iniciativas gubernamentales. Origen y trayectorias (pp. 115-144). Líber livro Editora.

Cury, C. R. J. (2002). Gestión democrática de la educación: experiencias y desafíos. Revista Brasileña de Política y Administración Educativa, 18 (2), 163-174.

Dourado, L. F. (2007). Políticas y gestión de la educación básica en Brasil: límites y perspectivas. Educación y Sociedad, 28(100), 921-946.

Martins, A. M. (2001). La descentralización como eje de las reformas educativas: una discusión de la literatura. Educación y Sociedad, 77, 28-48.

Oliveira, D. A. (2011). De las políticas gubernamentales a la política de Estado: reflexiones sobre la actual agenda educativa brasileña. Educación y Sociedad, 32(115), 323-337.

Paro, V. H. (1985). Administración escolar: introducción crítica. Edición. Cortez.

Richardson, R. J. (2008). Investigación Social: Métodos y Técnicas de Investigación. Atlas.

Tarah, M. F. S. (1994). Reconstrucción del Estado; Gestión del Sector Público y Reforma del Estado. Instituto de Investigaciones Económicas Aplicadas.

Published

2023-10-06

How to Cite

Alves, A. V. V. (2023). Democratic management in educational standardization in Brazil: advances and impasses. Cuadernos De Investigación Educativa, 14(especial). https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.especial.3327

Issue

Section

Research topics