The Álbum-Mátic in Pólya's strategy for developing mathematical competencies
DOI:
https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.2.3718Keywords:
mathematics teaching, mathematical strategy, problem-solving, mathematical competence, Pólya strategy, educational resourceAbstract
The purpose of the research was to determine the effects on the level of learning achievement in Mathematics, in the competencies of solving problems of quantity and solving problems of regularity, equivalence, and change, using the Álbum-Mátic in Pólya's strategy. The problem addressed based on the results of the last few years of international, national, and local evaluations that show a level of achievement in the area of mathematics below the initial level, which describes students who cannot solve simple and basic problems for the grade enrolled or age of the student. We employed a quasi-experimental design with a sample of 60 first-year high school students, dividing them into a control group of 30 and an experimental group of 30. We collected information from them using entrance and exit tests, each comprising eight items. In the quasi-experiment, contextualized problems of the socioeconomic and cultural environment of the province of Jauja - Peru, were solved, motivated by the desire to complete a personal-social album and directed with the phases of Pólya's strategy to solve problems. The main conclusion reached was that there is a significant difference in the mean scores of the groups of students in the exit test, a difference in favor of the students who used the Album-Matic in the Pólya strategy in their learning sessions, with a significance level of 0.05.
Downloads
References
Albornoz, Y. (2022). Estrategias resolutivas de Allan Schoenfeld y la solución de problemas matemáticos de alta demanda cognitiva. Internacional journal of new education, (9), 43-63. https://doi.org/ 10.24310/IJNE.9.2022.14094
Arreguín, L. E., Alfaro, J. A., & Ramírez, M. S (2012). Desarrollo de competencias matemáticas en secundaria usando la técnica de aprendizaje orientado en proyectos. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 264-284.
Betts, J. R., & Shkolnik, J. L. (2000). The effects of ability grouping on student achievement and resource allocation in secondary schools. Economics of Education Review, 19(1), 1-15.
Boscán, M. M., & Klever, K. L. (2012). Metodología basada en el método heurístico de Pólya para el aprendizaje de la resolución de problemas matemáticos. Escenarios, 10(2), 7-19. https://doi.org/10.15665/esc.v10i2.214
Caamaño, R. M., Cuenca, D. T., Romero, A. E., & Aguilar, N. L. (2021). Uso de materiales didácticos en la escuela Galo Plaza Lasso de Machala: estudio de caso. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 318-329.
Cotton, C. R., Peters, D. K., & Range, L. M. (1995). Psychometric properties of the suicidal behaviors questionnaire. Death Studies, 19(4), 391-397, https://doi.org/10.1080/07481189508252740
Dee, T. S. (2005). A teacher like me: Does race, ethnicity, or gender matter? The American Economic Review, 95(2), 158-165.
Dionisio, J. F. (2017). Historias heurísticas y resolución de problemas matemáticos en estudiantes del nivel secundario de la provincia de Huancayo [Tesis de maestría, Universidad Nacional del Centro del Perú]. Repositorio Institucional.
Fernanda, P. (2019). Pruebas PISA: qué disse de la educación em América Latina los malos resultados obtenidos por los países de la región. BBC News Mundo.
Flaherty, S. (2013). Does Money Matter in Pennsylvania? School District Spending and Student Proficiency Since No Child Left Behind. Eastern Economic Journal, 39, 145–171. https://doi.org/10.1057/eej.2012.7
Fripp, A. (2012). Enseñanza de la geometría en la escuela primaria. Cómo entrelaza el maestro, en sus prácticas, la matemática, el contexto y sus alumnos. Cuadernos de Investigación Educativa, 3(18), 55-63.
Greenwald, R., Hedges, L. V., & Laine R. D. (1996). The effect of school resources on student achievement. Review of Educational Research, 66(3), 361-396. https://doi.org/10.2307/1170528
Hanushek, E. A. (1986). The economics of schooling: production and efficiency in public schools. Journal of Economic Literature, 24(3), 1141-1177.
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.
Hurtado, D. R., Travezaño, M. A., & Cerrón, W. F. (2020). Los juegos grupales en las capacidades de resolución de problemas en el área de Matemática en los estudiantes del quinto ciclo en la Institución Educativa Pública de Huancayo. Revista científica Innova Shinambo, 2(2), 1–15.
Lázaro, C., & Mateos, S. (2018). Presentación. Neurodidáctica en el aula: transformando la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 78(1), 7-8.
Lazo, M. P. (2017). Aplicación del método de Pólya en el aprendizaje de resolución de problemas aritméticos en los estudiantes del quinto grado de nivel primario de la I.E. PNP Sgto. 1ero. Ramiro Villaverde Lazo de Huancayo [Tesis de maestría, Universidad Nacional Hermilio Valdizán]. Repositorio institucional.
López, C. F., Huamán, L. A., & Aguirre, C. F. (2021). Perfil de egreso: Educación superior universitaria. https://repositorio.uncp.edu.pe/handle/20.500.12894/7470?show=full
Mendoza, R. D. (2022). Estrategias didácticas y método de Pólya para el aprendizaje de matemática básica en educación superior durante Covid-19, Callao 2021 [Tesis de doctorado, Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/78194
Meneses, M. L., & Peñaloza, D. Y. (2019). Método de Pólya como estrategia pedagógica para fortalecer la competencia de resolución de problemas matemáticos con operaciones básicas. Zona próxima, (31), 8-25. https://doi.org/10.14482/zp.31.372.7
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden.
Ministerio de Educación de la Nación Argentina (2019). Marco nacional para la mejora del aprendizaje en matemática.
Ministerio de Educación del Perú (Minedu) (2016). Programa curricular de Educación Secundaria.
Ministerio de Educación del Perú (Minedu) (2018). El Perú en PISA 2018. Informe nacional de resultados. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/7725
Mineduc-Chile (2018). Análisis del desarrollo curricular. Un aporte a las experiencias de aprendizaje.
Mineduc-Chile (2023). Actualización de la priorización curricular para la reactivación integral de aprendizajes. Orientaciones generales.
Montes, R., & Rivas, A. (2015). América Latina después de PISA: Lecciones aprendidas de la educación en siete países (2000-2015). Revista de currículo y formación del profesorado, 19(3), XX-XXIII.
Morales, A. (2021). La aplicación del método de Pólya y la efectividad de los estudiantes del grado séptimo del Campestre Pissingos Gym School de Villavicencio a la hora de resolver problemas de matemáticas [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Abierta y a Distancia - UNAD]. Repositorio Institucional.
Murillo, F. J., Román, M., & Atrio, S. (2016). Los recursos didácticos de matemáticas en las aulas de educación primaria en América Latina: disponibilidad e incidencia en el aprendizaje de los estudiantes. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24(67), 1-22. https://doi.org/10.14507/epaa.24.2354
OCDE (2017). Marco de evaluación y de análisis de PISA para el desarrollo: Lectura, matemáticas y ciencias. Versión preliminar. OECD Publishing.
OECD (2023). PISA 2022 Results (Volume II): Learning During –and From– Disruption. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/a97db61c-en
Oliveros, D. J., Martínez, L., & Barrios, A. F. (2021). Método de Pólya: Una alternativa en la resolución de problemas Matemáticos. Ciencia e Ingeniería, 8(2), e5716273. https://www.doi.org/10.5281/zenodo.5716273
Pólya, G. (1969). Cómo plantear y resolver problemas (1era. Reimpresión en español). Trillas S.A.
Poma, J. R. (2022). Programa Ludomaco para la resolución de problemas matemáticos en estudiantes de primaria - Región Junín [Tesis de doctorado, Universidad Nacional del Centro del Perú]. Repositorio Institucional. https://repositorio.uncp.edu.pe/handle/20.500.12894/8095
Reimer, K., & Moyer, P. S. (2005). Third-Graders Learn About Fractions Using Virtual Manipulatives: A Classroom Study. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 24(1), 5-25.
Resnick, L. B., & Ford, W. (1998), La enseñanza de las matemáticas y sus fundamentos psicológicos. Paidós.
Román, M., Ruffinelli, A., Lastra, S. & Guerrero, A. (2006). Fortaleciendo la Enseñanza de la Geometría mediante el Uso de TIC. En Segundo Seminario Nacional de Proyectos de Innovación en Informática Educativa (pp. 93-102).
Sánchez, L. M., & Valencia, E. R. (2021). Estrategias metodológicas en la mejora de resolución de problemas matemáticos de la Escuela Particular Los Sauces. Uniandes Episteme, 8(2), 262-276.
Tacca, D. R., Tacca, A. L., & Alva, M. A. (2019). Estrategias neurodidácticas, satisfacción y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Cuadernos de Investigación Educativa, 10(2), 15-32. https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.2.2905
UNESCO (1998). Conferencia mundial sobre la educación superior. Educación superior y sociedad, 9(2), 97-115.
Valbuena, S., Muñiz, L., & Berrio, J. (2020). El rol del docente en la argumentación matemática de estudiantes para la resolución de problemas. Revista Espacios, 41(9), 3-15.
Vargas, G. (2017). Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos Hospital de Clínicas, 58(1), 68–74.
Velez, E., Schiefelbein, E., & Valenzuela, J. (1994). Factores que afectan el rendimiento académico en la Educación Primaria. Revista latinoamericana de innovaciones educativas, (17), 29-53.
Vilca, L., Hancco, B., Navarro, B., & Loza, M. (2021). El método Pólya como estrategia en la resolución de problemas aritméticos de enunciado verbal en estudiantes de primaria. Revista de investigación e innovación científica y tecnológica, 1(2), 13-27. https://doi.org/10.54556/gnosiswisdom.v1i2.10
Villacis, M. I. (2021). Aplicación del método Pólya para mejorar la resolución de problemas matemáticos en estudiantes de octavo año de EGB de Baños [Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio Institucional.