3MOTION: an interactive blog for the emotional education revolution
DOI:
https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.2.3775Keywords:
primary education, emotions, emotional intelligence, competencies, ICTAbstract
This paper aims to provide specific answers to the need to introduce emotional education and the teaching of emotions in the primary school stage, using information and communication technologies (ICT) as a working medium. The main objective has been to work on the knowledge and management of emotions of 6th-year Primary School pupils through technology with the ultimate intention of cooperating in the person's integral development. An interactive blog was designed specifically for emotional learning and practice to demonstrate the effectiveness and positive benefits of these arguments and objectives, the basis of the quantitative research presented. The students who made up the study sample came from different educational centers (public, subsidized-private) in the city of Albacete (Spain). The results revealed that girls are more emotionally mature than boys and that students from public schools obtained higher emotional intelligence scores than students from private subsidized schools. In conclusion, the need to implement various emotional education programs in primary schools in order to collaborate in the acquisition of emotional competence and thus achieve full development in pupils is defended.
Downloads
References
Abad, C. (2020). Relación entre factores sociodemográficos, actividad física extraescolar y rendimiento académico en estudiantes de Educación Primaria. EmásF: Revista Digital de Educación Física, (63), 60-79.
Alba, C. (2016). El Diseño Universal para el Aprendizaje: Educación para todos y prácticas de enseñanza inclusiva. Morata.
Alonso-Sainz, E. (2022). Las TIC en la etapa de educación infantil: una mirada crítica de su uso y reflexiones para las buenas prácticas como alternativa educativa. Vivat Academia: Revista de Comunicación, (155), 241-263. https://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1371
Antúnez, A. G., & Veytia, M. G. (2020). Desarrollo de competencias investigativas y uso de herramientas tecnológicas en la gestión de información. Revista Conrado, 16(72), 96-102.
Arévalo Enrique, M. A., Luna Álvarez, H. E., Ching Valle, J. X., & Zambrano Vera, A. M. (2023). Educación 5.0: más que un cambio de tecnología, un paso adelante en la educación. Revista Conrado, 19(94), 384-392.
Bernal Olivos, C. (2019). Modelo de comunicación para el desarrollo comunicacional de niños de 3 a 7 años en el seno familiar, condominio Vista Alegre distrito Chiclayo [Tesis de Licenciada en Ciencias de la Comunicación, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo]. http://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/9907
Berra, S., Elorza, J., & Estrada, M. (2008). Instrumento para la lectura crítica y la evaluación de estudios epidemiológicos transversales. Gac Sanit, 22, 492–497.
Berrocal, P. F., & Pacheco, N. E. (2009). La inteligencia emocional y el estudio de la felicidad. RIFOP: Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua. Revista de Escuelas Normales, (66), 85-108.
Bisquerra Alzina, R., & Pérez Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Revista Educación XX1, (10), 61-82.
Bisquerra Alzina, R., Pérez González, J. C., & García Navarro, E. (2015). Inteligencia Emocional en Educación. Pirámide.
Bryman, A. (2004) Social research methods. Oxford University Press.
Bueno, D. (2017). Neurociencia para educadores. Octaedro.
Bueno, D. (2019). Neurociencia aplicada a la educación. Síntesis.
Bueno, D. (2021). La neurociencia como fundamento de la educación emocional. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, (1), 47-61.
Buxarrais, M. R., & Martínez, M. (2009). Educación en valores y educación emocional: propuestas para la acción pedagógica. Education in the Knowledge Society, 10(2), 320-335. https://doi.org/10.14201/eks.7519
Cáceres, P. (2017). El cuestionario: preguntar desde lo cuantitativo. En S. Redon & J. F. Angulo (Coords.), Investigación cualitativa en educación (pp. 225-234). Miño y Dávila editores.
Capella, C., & Mendoza, M. (2011). Regulación emocional en niños y adolescentes: artículo de revisión. Nociones evolutivas y clínica psicopatológica. Revista Chilena de Psiquiatría y Neurología Infantil y Adolescencia, 22(2), 155-168.
Cárdenas, N. M., Guevara, C. F., Moscoso. S. A., & Álvarez, M. I. (2023). Metodologías activas y las TICs en los entornos de aprendizaje. Revista Conrado, 19(91), 397-405.
Cedeño, W. A., Ibarra, L. M., Galarza, F. A., Verdesoto J. R., & Gómez, D. A. (2022). Habilidades socioemocionales y su incidencia en las relaciones interpersonales entre estudiantes. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 466-474.
Choi, A., & Calero, J. (2012). Rendimiento académico y titularidad de centro en España. Revista de Currículum y formación del profesorado, 16(3), 31-57.
Del Barrio, M. V. (2002). Emociones infantiles: evolución, evaluación y prevención. Pirámide.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. UNESCO.
Doidge, N. (2006). The Brain's Way of Healing: Remarkable Discoveries and Recoveries from the Frontiers of Neuroplasticity. Penguin life.
Elices, J. A., Riveras, F., González, C., & Crespo, M. A. (1990). El rendimiento escolar en función del sexo al inicio de la E.G.B. Revista Interuniversitaria de Formación Profesional, (8), 123–132.
Elizondo, C. (2022). Neuroeducación y Diseño Universal para el Aprendizaje. Una propuesta práctica para el aula inclusiva. Octaedro.
España (2020, diciembre 30). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación.
Eurydice (2009). Diferencias de género en los resultados educativos: medidas adoptadas y situación actual en Europa. Ministerio de Educación, Secretaria de Estado de Educación y Formación Profesional.
Fernández Berrocal, P., & Cabello, R. (2020). La inteligencia emocional como fundamento de la educación emocional. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, (1), 31-46.
Fernández Berrocal, P., & Ruíz Aranda, D. (2008) La inteligencia emocional en la educación. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 6(15), 421-436. https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1289
Fernández, J. B., & de Caso Fuertes, A. M. (2017). Diferencias en la motivación de los niños según tipo de centro educativo infantil: Público vs privado/concertado. Revista Temas Actuales de Investigación, (1), 139-145.
Fernández-Berrocal, P. (2023). Inteligencia emocional: aprender a gestionar las emociones. Shackleton Books.
Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. Basic books.
Gardner, H. (2016). Estructuras de la mente: La teoría de las inteligencias múltiples. Fondo de Cultura Económica.
Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Kairós.
Gómez, O. (2013). Inteligencias múltiples aplicadas a la Educación Infantil. [Trabajo de fin de grado, Universidad Internacional de la Rioja].
Guevara, G., Verdesoto, A., & Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Revista Recimundo, 4(3), 163-173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173
Guil, R., & Gil-Olarte, P. (2014). Inteligencia emocional y educación: desarrollo de competencias socioemocionales. En J. Mestre & P. Fernández-Berrocal (Coords.), Manual de Inteligencia Emocional (pp. 189-215). Pirámide.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
Immordino-Yang M., & Damasio A. (2007) We feel, therefore we learn: the relevance of affective and social neuroscience to education. Revista Mind, Brain, and Education, (1), 3-10. https://doi.org/10.1111/j.1751-228X.2007.00004.x
Johnson-Laird, P. N., & Oatley, K. (1998). Basic emotions, Rationality, and Folk Theory. En Consciousness and Emotion in Cognitive Science (pp. 289-311). Routledge.
León, O. G., & Montero, I. (2020). Métodos de investigación en Psicología y Educación: Las tradiciones cuantitativa y cualitativa. McGraw Hill.
Leonardo, J. (2018). Métodos y técnicas de investigación social: manual para principiantes. DeustoDigital.
Ligioiz, M. (2015). La educación, una cuestión muy seria. Una mirada hacia la dopamina. En A. Forés, J. Ramón, J. Guillén, T. Hernández, M. Ligioiz, F. Pardo, & C. Trinidad (Coords.), Neuromitos en Educación. El aprendizaje desde la neurociencia. Plataforma.
Martínez Landete, A. (2023). Liderazgo y calidad en Educación. 3MOTION: una nueva forma de enseñar [Trabajo de fin de grado, Universidad de Castilla La Mancha].
Martínez Pérez, L. (2023). Pedagogía con corazón: el aprendizaje socioemocional con el modelo HEART in Mind. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 3(2), 13-34. https://doi.org/10.48102/rieeb.2023.3.2.53
Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En D. J. Sluyter (Ed.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications (pp. 3-34). Basic Books.
McMillan, J., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Pearson.
Montoya-Castilla, I., Schoeps, K., Postigo Zegerra, S., & González Barrón, R. (2021). Manual de Educación Emocional para Docentes. Pirámide.
Mozaz, M. J., Mestre, J. M., & Núñez-Vázquez, I. (2014). Inteligencia emocional y cerebro. En J. M. Mestre & P. Fernández-Berrocal (Coords.), Manual de inteligencia emocional (pp. 123-152). Pirámide.
Oliete, N. (2020). Efectos de la titularidad del centro sobre el rendimiento académico [Trabajo de fin de grado, Universidad de Zaragoza].
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2015). Replantear la educación. ¿Hacia un bien común mundial? UNESCO.
Peinado, J. J. (2023). Uso de herramientas digitales y competencias de investigación en estudiantes de posgrado. Revista Conrado, 19(92), 8-17.
Plata, Z., Larissa, D., González-Arratia, N., Oudhof, H., Valdez, J. & González, S. (2014). Factores psicológicos asociados con el rendimiento escolar en estudiantes de educación básica. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 6(2), 131-149.
Quintanilla, L. (2018). La relación entre emoción, cognición y conciencia de las teorías del desarrollo emocional. En M. Giménez-Dasí & L. Quintanilla (Coords.), Desarrollo emocional en los primeros años de vida. Debates actuales y retos futuros (pp. 21-44). Pirámide.
Ramírez-Armenta, M. O., García-López, R. I., & Edel-Navarro, R. (2021). Validación de una escala para medir la competencia digital en estudiantes de posgrado. Revista Formación Universitaria, 14(3), 115-126. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000300115
Redolar, D. (2014). Neurociencia cognitiva. Médica Panamericana.
Redolar, D. (2018). Psicobiología. Médica Panamericana.
Saarni, C. (1999). The development of emotional competence. Guilford.
Saarni, C. (2000). Emotional Competence. A Developmental Perspective. En R. Bar-On & J. D. A. Parker (Eds.), The Handbook of Emotional Intelligence: Theory, Development, Assessment, and Application at Home, School, and in the Workplace (pp. 68-91). Jossey-Bass; Wiley.
Salovey, P., & Sluyter, D. J. (1997). Emotional Development and Emotional Intelligence. Educational Implications. Basic Books.
Shaffer, D. R. (2004). Desarrollo social y de la personalidad. Thomson.
Sim, K. N. (2021). ICT Use in Doctoral Research. Revista New Zealand Journal of Educational Studies, 57(1), 253-267. https://doi.org/10.1007/s40841-021-00208-1
SYDLE (2023). Educación 5.0: ¿qué significa y cómo aplicarla? Innovación y tecnología.
Villalta, B. E., Machuca, S. A., Palma, D. P., & García, I. P. (2023). Optimización del Proceso de Aprendizaje a través del desarrollo de Habilidades de Inteligencia Emocional: una investigación en educación. Revista Conrado, 19(S2), 35-41.
Willingham, D. T. (2008). What will improve a student’s memory? Revista American Educator, 32(4), 17-25.
Willis, J. (2008). Building a Bridge from Neuroscience to the Classroom. Revista Phi Delta Kappan, 89(6), 424-427.