Dimensions of inclusive education in the voice of the vocational education student

the role of inclusive leadership

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.2.3807

Keywords:

vocational training, surveys, inclusive leadership, diverse leadership, political and social dimension

Abstract

Inclusive education is the overarching framework of the Spanish educational system, aiming to ensure quality education for all, considering the characteristics of students. A mixed investigation was conducted to determine the dimensions through which Vocational Education students construct their perception of inclusive education. A sample of 1,070 students was selected via simple random sampling, and a self-administered questionnaire on the perception of inclusive education was employed. Descriptive frequency analysis was conducted based on educational, axiological, political, cultural, and social dimensions. In this latter dimension, it was observed how students perceive and experience inclusive and diverse leadership among their peers and how this influences their overall vision of inclusive education. Additionally, an analysis of central tendency measures was pursued based on sociodemographic characteristics. The results indicated that the social and political dimensions were the most referenced by the sample. Furthermore, it was evidenced that students who possess a more comprehensive idea regarding inclusive education are women, those enrolled in higher-level vocational training programs, urban residents, attendees of privately run institutions, and those pursuing arts-related courses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M., & Booth, T. (1998). From them to us: An international study of inclusion in education. Psychology Press.

Ainscow, M., & Miles, S. (2008). Por una educación para todos que sea inclusiva: ¿Hacia dónde vamos ahora? Perspectivas, 1(38), 17–44.

Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S., & West, M. (2012). Developing equitable education systems. Routledge.

Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos (2019). Promoción y protección de todos los derechos humanos, civiles, políticos, económicos, sociales y culturales, incluido el derecho al desarrollo. Naciones Unidas.

Arias, K., Quintriqueo, S., & Valdebenito, V. (2018). Monoculturalidad en las prácticas pedagógicas en la formación inicial docente en La Araucanía, Chile. Educação e Pesquisa, 44, 1–19.

Avramidis, E., & Kalyva, E. (2007). The influence of teaching experience and professional development on Greek teachers’ attitudes towards inclusion. European journal of special needs education, 22(4), 367–389. https://doi.org/10.1080/08856250701649989

Barrio, J. L. (2009). Hacia una educación inclusiva para todos. Revista complutense de educación, 20(1), 11–31.

Booth, T., Ainscow, M., Black-Hawkins, K., Vaughan, M., & Shaw, L. (2000). Índice de inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. UNESCO.

Booth, T., Black–Hawkins, K., & Ainscow, M. (2002). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva. OEI.

Carrillo, C. M., & Moscoso, D. E. (2022). La inclusión educativa y atención a la diversidad en educación. Ciencia Latina, Revista Científica Multidisciplinar, 6(5), 56–71.

Catanante, B. R., & Dias, L. R. (2017). A coordenação pedagógica, a formação continuada e a diversidade étnico–racial: Um desafio. Educar em Revista, 103–113.

Daniels, H., Thompson, I., & Tawell, A. (2019). Practices of exclusion in cultures of inclusive schooling in the United Kingdom. Publicaciones, 49(3), 23–36.

Domingo, L. (2021). La inclusión educativa en España desde la voz del profesorado. Universidad de Granada. [Tesis doctorales].

Dyson, A., & Milward, A. (2000). Schools and special needs: Issues of innovation and inclusion. Sage.

Ebuenyi, I. D., Rottenburg, E. S., Bunders–Aelen, J. F., & Regeer, B. J. (2020). Challenges of inclusion: a qualitative study exploring barriers and pathways to inclusion of persons with mental disabilities in technical and vocational education and training programmes in East Africa. Disability and rehabilitation, 42(4), 536–544. https://doi.org/10.1080/09638288.2018.1503729

Echeita, G. (2019). Educación Inclusiva. El sueño de una noche de verano. Octaedro.

Echeita, G. (2022). Evolución, desafíos y barreras frente al desarrollo de una educación más inclusiva. Revista española de discapacidad, 10(1). https://doi.org/10.5569/2340-5104.10.01.09

Echeita, G., & Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo, 12, 26–46.

Echeita, G., & Sandoval, M. (2002). Educación Inclusiva o Educación Sin Exclusiones. Revista de educación, 327, 31–48.

Echeita, G., Simón, C., Muñoz, Y., Martín, E., Palomo, R., & Echeita, R. (2020). El papel de los centros de educación especial en el proceso hacia sistemas educativos más inclusivos. Cuatro estudios de casos: Newham (UK), New Brunswick (Canadá), Italia y Portugal. Ministerio de Educación y Formación Profesional.

Elizondo, C. (2022). Neuroeducación y diseño universal de aprendizaje. Una propuesta práctica para el aula inclusiva. Octaedro.

Falla, D., Alejandres, C., & Gil, C. (2022). Engagement en la formación docente como impulsor de actitudes inclusivas. Educación XX1, 25(1), 251–271. https://doi.org/10.5944/educXX1.30369

Fernández, M. L., & Echeita, G. (2023). Towards a More Inclusive Education: A School Transformation. Teoría de la Educación, Revista Interuniversitaria, 35(1), 185–206. https://doi.org/10.14201/teri.27699

Fernández–Blázquez, M., Echeita, G., & Simón, C. (2022). Hacia culturas, políticas y prácticas escolares más inclusivas. Termómetro para la inclusión. Plena inclusión España.

Fielding, M. (2018). Radical Democracy and Student Voice in Secondary Schools. En J. Feu & O. Prieto–Flores (Eds.), Democracy and Education in the 21 st Century: The articulation of new democratic discourses and practices (pp. 69–85). Peter Lang.

Gajardo, K., & Torrego, L. (2020). Representaciones sociales sobre inclusión educativa de una nueva generación docente. Revista Educación, política y Sociedad, 5(1), 11–38.

Garay, V., Lagos, N., Díaz, P., & Morales, P. (2023). Educar en diversidad en la formación inicial docente: Una revisión sistemática. Revista de estudios y experiencias en educación, 22(49), 12–31. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.v22i49.1429

García–Barrera, A. (2022). El aprendizaje personalizado en las aulas inclusivas. Graó.

García–Pastor, C. (2012). Los obstáculos para desarrollar una perspectiva curricular sensible a las diferencias y las posibilidades de cambio en la práctica. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(3), 213–229.

Hart, S., Drummond, M. J., & McIntyre, D. (2014). Learning Without Limits: Constructing a Pedagogy Free From Determinist Beliefs About Ability. En L. Florian (Ed.). The Sage Handbook of Special Education, Second Edition (pp. 9–22). Sage.

Kefallinou, A., Symeonidou, S., & Meijer, J. W. (2020). Understanding the value of inclusive education and its implementation: A review of the literature. Prospects, 49, 135–152.

Mariño–Fernández, R., Barreria–Cerqueiras, E.M., Rego–Agraso, L., & Irmscher, M. (2021). La formación inicial y continua del cuerpo docente de FP: Satisfacción y competencia percibida en tiempos de crisis. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 193–209. https://doi.org/10.6018/reifop.470391

Messiou, K. (2019). Understanding marginalisation through dialogue: a strategy for promoting the inclusion of all students in schools. Educational Review, 71(3), 306–317. https://doi.org/10.1080/00131911.2017.1410103

Moreno, J. (2022). Ser humano: La inconsistencia, los vínculos, la crianza. Letra Viva.

Morris, D. (2019). Student voice and teacher professional development. Knowledge exchange and transformational learning. Palgrave McMillan.

Pereira, C. A. R., & Guimaraes, S. (2019). A Educação Especial na formação de professores: Um estudo sobre Cursos de Licenciatura em Pedagogia. Revista Brasileira de Educação Especial, 25, 571–586.

Reyes–Parra, P. A., Moreno, A. N., Amaya, A., & Avendaño, M. (2020). Educación inclusiva: Una revisión sistemática de investigaciones en estudiantes, docentes, familias e instituciones y sus implicaciones para la orientación educativa. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 31(3), 86–108. https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.3.2020.29263

Rodríguez–Macayo, E., González–Gil, F., Pastor, E., & Vidal–Espinoza, R. (2020). Validación de un cuestionario sobre la actitud docente frente a la educación inclusiva en Chile. Foro educacional, 35, 63–86.

Sandoval, M., & Messiou, K. (2022). Students as researchers for promoting school improvement and inclusion: A review of studies. International Journal of Inclusive Education, 26(8), 780–795. https://doi.org/10.1080/13603116.2020.1730456

Sandoval, M., Simón, C., & Echeita, G. (2020). ¿Qué me ayuda a aprender y participar?: Herramientas para recoger las voces de los estudiantes. Revista de Educación Inclusiva, 13(1), 12–27.

Schmid, E., & Garrels, V. (2022). Inclusion in vocational education and training (VET) Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) 6(3), 1–7. https://doi.org/10.7577/njcie.5073

Schuelka, M. J., Johnstone, C. J., Thomas, G., & Artiles, A. J. (2019). Introduction: Scholarship for Diversity and Inclusion in Education in the 21st Centruy. En M. J. Schuelka, C. J. Johnstone, G. Thomas & A. J. Artiles, (Eds.), The Sage Handbook of Inclusion and Diversity in Education (pp. xxxii–xliii). SAGE Publications.

Sime Marques, A., Izquierdo Espinoza, J. R., & Ramos Farroñán, E. V. (2023). Los objetivos del desarrollo sostenible y su inclusión al currículo universitario: una revisión de literatura. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(2), 313–330. https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.613

Simon, C., Echeita, G., Sandoval, M., & De Dios, M. J. (2021). Creación de una estructura colaborativa entre el alumnado, docentes e investigadores: Impacto en la mejora docente. Rev. Latinoamericana educación inclusiva, 15(2), 97–110.

Solís, P., & Arroyo, D. (2022). Actitudes docentes hacia alumnos con discapacidad, punto de partida para la educación inclusiva: una perspectiva de género, edad y experiencia previa. Espiral. Cuadernos del profesorado, 15(30), 72–81. https://doi.org/10.25115/ecp.v15i30.4537

Solís, P., & Real, S. (2023). Evaluación de la actitud del profesorado especialista hacia la inclusión educativa. Spanish Journal of Disability Studies/Revista Española de Discapacidad, 11(1).

UNESCO (2014a). Estrategia de educación de la UNESCO, 2014–2021.

UNESCO (2014b). The Right to Education: Law and Policy Review Guidelines. UNESCO.

UNESCO (2017). A guide for ensuring inclusion and equity in education. UNESCO.

UNESCO (2020, agosto 3). La inclusión en la educación. UNESCO.

UNESCO (2020a). Global Education Monitoring Report Summary. Inclusion and Education: All Means All. UNESCO.

UNESCO (2020b). Towards inclusion in education: Status, trends and challenges. The UNESCO Salamanca Statement 25 years on. UNESCO.

Published

2024-11-21

How to Cite

Gallego–Jiménez, M. G., Rodríguez Otero, L. M., & Sánchez–Macías, I. (2024). Dimensions of inclusive education in the voice of the vocational education student: the role of inclusive leadership. Cuadernos De Investigación Educativa, 15(2). https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.2.3807

Issue

Section

Dossier