Perceptions of distributed leadership
case study of a public high school in Montevideo
DOI:
https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.2.3822Keywords:
leadership styles, case studies, public schools, principalsAbstract
The research proposes a situated study of distributed leadership dynamics based on the case of a public high school in the Zonal Oeste of Montevideo. A qualitative methodology was designed based on the operationalization of the concept of "distributed leadership," from which three dimensions emerged: shared decision-making, shared mission, vision, and goals, and professional development of teachers. Semi-structured interviews were conducted with a representative sample of institutional actors, considering their tenure at the school, their role, and, if applicable, the subject area they teach. The findings indicate that the participants perceive distributed leadership dynamics that positively impact their work within the school. These dynamics are articulated by a management team that, at least partially, succeeds in instilling a common purpose in the participants' practices centered around a guiding mission. The interviewees identified several main obstacles: some teachers' lack of engagement in participatory spaces (evident in the lack of initiatives and low involvement in center-wide meetings), reluctance to create opportunities beyond traditional classroom dynamics, insufficient resources to support staff and students, and the need for more paid hours for coordination and collaborative planning.
Downloads
References
Achard, I. (2015). Coordinar esfuerzos… el esfuerzo de coordinar. AUDEC.
Aparicio Molina, C., & Sepúlveda López, F. (2019). Trabajo colaborativo docente: nuevas perspectivas para el desarrollo docente. Psicologia Escolar e Educacional, 23. http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392019017926
Bolívar, A., López, J., & Murillo, F. (2013). Liderazgo en las instituciones educativas: una revisión de líneas de investigación. Fuentes, 14, 15-60.
Castro, F., & Castro, J. (2013). Manual para el diseño de proyectos de gestión educacional. Universidad del Bio Bio.
Gaínza Veloso, Á. (2006). La entrevista en profundidad individual. En M. Canales (Coord.), Metodologías de investigación social: introducción a los oficios (pp. 219-263). LOM.
Gallegos Araya, V., & López Alfaro, P. (2023). Eficacia colectiva docente y liderazgo distribuido: de la creencia a la práctica. RIL.
García, I. (2017). Innovación educativa desde el liderazgo distribuido: estudio de caso escuela pública española. Propósitos y representaciones, 5(1), 205-273.
Gronn, P. (2002). Distributed leadership. En K. Leithwood & P. Hallinger (Eds.), Second International Handbook of Educational Leadership and Administration (pp. 653–696). Springer.
Harris, A. (Ed.) (2009). Distributed leadership: different perspectives. Springer.
Labanda, M., Vásquez, A., & Ruiz, R. (2024). Estrategias de liderazgo transformacional para generar cambios en la gestión educativa. Tse’de, 7(1). http://tsachila.edu.ec/ojs/index.php/TSEDE/issue/archive
Murillo, F., Martínez-Garrido, C., Hidalgo Farrán, N., & Hernández-Castilla, R. (2018). Una Rápida Mirada al Estado Actual de la Investigación Latinoamericana sobre Liderazgo y Organización Escolar a través de los Artículos. En Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación: Actas del II Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (pp. 413-417). RILME.
Nadeem, M. (2024). Distributed leadership in educational contexts: a catalyst for school improvement. Social Sciences & Humanities Open, 9. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2024.100835
Orhan, M., & Özdemir, T. (2024). The examination of mediating role of distributed leadership in the relationship between school structure and accountability. International Journal of Assessment Tools in Education, 11(1), 39-66.
Queupil, J., & Montecinos, C. (2020). El liderazgo distribuido para la mejora educativa: análisis de redes sociales en departamentos de escuelas secundarias chilenas. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(2), 97-114.
Queupil, J., Cuéllar, C., Cuenca, C., Ravest, J., & Guíñez, C. (2021). Roles de liderazgo y colaboración para la mejora escolar: un estudio de caso a través del análisis de redes sociales. Calidad en la educación, (54), 107-142.
Ramírez Echavarría, Y., Colala Troya, A. L., & Jiménez Zapata, R. (2024). La gestión de la acción orientadora: un análisis temático desde el liderazgo distribuido promovido por directivo escolar. Estrategia y Gestión Universitaria, 12(1), 1-15.
Roca-Piloso, P., Chávez-Córdova, T., & Cantos-Muñiz, Y. (2024). Análisis del liderazgo pedagógico para las instituciones educativas en el Ecuador. REICOMUNICAR, 7(13), 90-98.
Rojas, A., Maureira, Ó., Ahumada, L., & Vidal, E. (2024). Colaboración y distribución del liderazgo: claves para la mejora en la educación secundaria técnico profesional en Chile. Práxis Educativa, 19, 1-19.
Villa Sánchez, A. (2019). Liderazgo: una clave para la innovación y el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 37, https://doi.org/10.6018/rie.37.2.365461
Winkler, D. (2006). Fortalecer la rendición de cuentas (accountability) en la educación pública. En J. Corvalán & R. McMeekin (Eds.), Accountability educacional: posibilidades y desafíos para América Latina a partir de la experiencia internacional (pp. 99-124). Preal.
Yacuzzi, E. (2005). El estudio de caso como metodología de investigación: teoría, mecanismos causales, validación. Universidad del CEMA.
Yao, H., & Ma, L. (2024). Improving teacher career satisfaction through distributed leadership in China: the parallel mediation of teacher empowerment and organizational commitment. International Journal of Educational Development, 104. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2023.102960