Strengthening local identity through history
a quasi-experimental approach in secondary education in Chile
DOI:
https://doi.org/10.18861/cied.2025.16.1.3918Keywords:
local history, cultural identity, sense of belonging, citizenship education, community participationAbstract
This article investigates the integration of local history into secondary education as a strategy to strengthen students' cultural identity and sense of belonging. The study aimed to promote the understanding and appreciation of local history, highlighting its importance in building cultural identity and its connection with the environment. Using a quasi-experimental approach, we worked with a sample of 101 secondary school students. We applied pre-tests and post-tests to evaluate their connection with local history before and after an educational intervention that included activities and reflective dialogues on civic education and local history. Initial results revealed a poor integration of local history into the curriculum, which negatively affected students' connection with their environment. However, significant improvements in students' interest, motivation, and participation were observed following the intervention. These findings underscore the need to incorporate local history into secondary education to enrich the educational experience and strengthen cultural identity. Promoting the teaching of local history not only enhances learning but also contributes to the development of engaged citizens who are aware of their cultural heritage, addressing the cultural disconnect generated by an educational approach focused on a unitary national identity.
Downloads
References
Berríos Villarroel, A., & Tessada Sepúlveda, V. (2023). Percepciones sobre el uso del patrimonio como recurso educativo entre docentes de Historia, Geografía y Ciencias Sociales de la Región del Maule. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 22(49), 177–193. https://doi.org/10.21703/rexe.v22i49.1709
Calvas, M., Espinoza, E., & Herrera, L., (2019). Fundamentos del estudio de la Historia Local en las Ciencias Sociales y su importancia para la Educación Ciudadana. Revista Conrado, 15(70), 193-202.
Canedo, M. (2010). La historia local entre el ámbito educativo y las prácticas historiográficas. Consideraciones a partir de la Historia de los Pueblos en Buenos Aires. Revista Escuela de Historia, 9(1-2), 1-19.
Campos, H. (2018). Estudio de la identidad cultural mediante una construcción epistémica del concepto identidad cultural regional. Cinta de moebio, (62), 199-212. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2018000200199
Carrasco, S. (2021). Los límites de la participación: un análisis de la política de participación ciudadana en Chile (2011-2018). Polis, 20(58), 120-140.
Cortez, A. (2013). Entre la comarca y la nación. La historia local en las bases curriculares de enseñanza en Chile. En XIV Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia (pp.1-20). Universidad Nacional de Cuyo.
Dagnino, J. (2014). Tipos de Estudio. Revista chilena de anestesia, (43), 104-108.
Echenique, F. (2018). Desafíos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la historia local: una alternativa didáctica. Varona. Revista Científica Metodológica, (66), 1-7.
Félix, E., Villegas, D., & Saavedra, P., (2023). Historia desde los bordes: enseñanza de la historia local como reconstrucción y desarrollo identitario del Sur. Desde el Sur, 15(4), 1-21. https://dx.doi.org/10.21142/des-1504-2023-0059
Fernández-García, P., Vallejo-Seco, G., Livacic-Rojas, P., & Tuero-Herrero, E. (2014). Validez Estructurada para una investigación cuasi-experimental de calidad: se cumplen 50 años de la presentación en sociedad de los diseños cuasi-experimentales. Anales de psicología, 30(2), 756-771. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.2.166911
Fuente-Alba, F., Basulto, Ó., & Moraga, S., (2019). Fragmentos de identidad local en el cine de ficción rodado en la región del Bío-Bío, Chile. Anagramas Rumbos y sentidos de la comunicación, 18(35), 95-117 https://doi.org/10.22395/angr.v18n35a6.
Hernández, J., & Reinoso, I. (2021). El vínculo de la historia local a la historia regional y nacional. Experiencias en su enseñanza. Mendive. Revista de Educación, 10(3), 821-836.
Ibarra, J., Albarrán, F., Lobos, M., Conteras, G., Mardones, M., Stevens, S., Mesa-Vázquez, S. & Vidal, M. (2023). Valoración del Sentido de pertenencia, resiliencia y comunicación y habitantes de una zona costera. South Florida Journal of Development, 4(2), 1089-1104. https://doi.org/10.46932/sfjdv4n3-006
Lacomba, J. (2012). La historia local y su importancia. Congreso de Historia de Linares. Universidad de Málaga, Málaga, España.
Mazzei, L. (2015). Estudios de Historia Económica y Regional del BioBio. Ediciones del Archivo Histórico de Concepción.
Moreno-Murcia, J. A., Huéscar, E., Núñez, J. L., León, J., Valero-Valenzuela, A., & Conte, L. (2019). Protocolo de estudio cuasi-experimental para promover un estilo interpersonal de apoyo a la autonomía en docentes de educación física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(2), 83-101.
Pérez, S., & García, S. (2023). La Investigación Cuantitativa. En D. Ortega-Sánchez (Ed.), ¿Cómo investigar en Didáctica de las Ciencias Sociales? Fundamentos metodológicos, técnica e instrumentos de investigación (pp. 121-196). Octaedro.
Rueda, R., Barallobre, I., & Fonseca, Y. (2021). Tareas docentes para fortalecer el trabajo con la historia local. Revista de Innovación Social y Desarrollo, 6(1), 33-48.
Tesén, J., & Ramirez, J., (2021). Fortalecimiento de la identidad cultural en la Educación Básica Regular. Educare Et Comunicare, 9(1), 47-58. https://doi.org/10.35383/educare.v9i1.600
Torres, S., & Aparicio, C. (2022). Formación Ciudadana en carreras de Pedagogía: Estudio de caso en una institución de educación superior del sur de Chile. Sophia Astral, 28(16), 1-23. https://doi.org/10.22352/SAUSTRAL20222816
Utrera Alonso, M., Lóriga Socorro, J. J., & Consuegra Cheng, M. M. (2022). La historia local una necesidad desde la formación del profesorado. Revista Conrado, 18(88), 151-157.