Perception of digital technologies and intercultural competence in university education
DOI:
https://doi.org/10.18861/cied.2025.16.1.3953Keywords:
competences, technologies, intercultural education, professional training, globalizationAbstract
The aim of this study is to provide information to support academic decision-making regarding the benefits and advantages of digital technologies for the development of intercultural competence, respect, and inclusion of cultural diversity, as well as their use in both virtual and face-to-face education, contributing to the learning of competencies and the quality training of students. This research was conducted in the Bachelor's Degree in Education of the Faculty of Education of the Universidad Nacional de San Marcos (UNMSM) in Peru and in the Bachelor's Degree in Design for Graphic Communication of the University Center of Art, Architecture and Design of the University of Guadalajara (CUAAD-UdeG) in México. Through descriptive-comparative research, the impact of digital technologies on intercultural competence was analyzed through the application of 165 surveys: 97 in the Bachelor's Degree in Education and 68 in the Bachelor's Degree in Graphic Design, using Likert scale questions. As part of the results, it was obtained that Spearman's coefficient showed a correlation of variables of moderate and positive levels, 0.772 at the University of San Marcos, and 0.655 at the University of Guadalajara, and p-value <0.05. The study concludes that digital technologies affect intercultural competence in both universities. These are interrelated with educational quality. The current professional teaching profile requires technological proficiency for the training of students.
Downloads
References
Aguaded, J. I., & Pérez, M. (2007). La educación en medios de comunicación como contexto educativo en un mundo globalizador. En J. Cabero (Coord.), Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación (pp. 63-75). McGraw-Hill.
Alonso-García, S., Roque-Herrera, Y., & Juárez-Ramos, V. (2019). La educación intercultural en el contexto ecuatoriano de educación superior: un caso de innovación curricular. Tendencias Pedagógicas, 33, 47-58. https://doi.org/10.15366/tp2019.33.004
Aneas Álvarez, M. (2005). Competencia intercultural, concepto, efectos e implicaciones en el ejercicio de la ciudadanía. Revista Iberoamericana de Educación, 36(13), 1-10. https://doi.org/10.35362/rie36133004
Barrera, S., & Cabrera, J. (2021). La relación entre cultura, competencia intercultural y educación: fundamento de la enseñanza de culturas extranjeras. Mendive. Revista de Educación, 19(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962021000300999
Becerra, F., Del Río, C., & Narváez, C. (2021). Lecciones aprendidas de la implementación de un Sistema de Información Gerencial diseñado en la Universidad de Otavalo, Ecuador. E-Ciencias de la Información, 11(1), 90-92. http://dx.doi.org/10.15517/eci.v11i1.41501
Cabello, P., Ochoa J. M., & Felmer P. (2020). Tecnologías digitales como recurso pedagógico y su integración curricular en la formación inicial docente en Chile. Pensamiento educativo, 57(1). http://dx.doi.org/10.7764/pel.57.1.2020.9
Cabrera, C., Cabrera, A., Carámbula, S., Pérez, A., & Pérez, M. (2018). Tecnologías digitales: análisis de planes de profesorado de Uruguay. Cuadernos de Investigación Educativa, 9(2). https://doi.org/10.18861/cied.2018.9.2.2858
Cisneros-Barahona, A., Marqués Molías, L., Samaniego-Erazo, N., Uvidia-Fassler, M. I., Castro-Ortiz, W., & Villa-Yánez, H. (2023). Competencia digital, profesorado y educación superior: Bibliometría desde la Web of Science. Human review, International Humanities Review, 16(5).
Cubillos, F., Romero B., & Navarro, J. (2019). El concepto de debate emergente como recurso para la inclusión de competencias interculturales en la formación inicial docente en Chile. Cuadernos de Investigación Educativa, 10(2), 91-104. https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.2.2909
De Pablos, J. (2018). Las tecnologías digitales y su impacto en la Universidad. Las nuevas mediaciones. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2). https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20733
Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Revista Perfiles Educativos, 156(39), 192-207.
Fernández, E., Leiva, J., & López, E. (2018). Competencias digitales en docentes de Educación Superior. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1).
Fernando Gomes, M. (2022). Educación y tecnologías digitales desde la base epistemológica de Paulo Freire. Revisión sistemática de la literatura en la base de datos SciELO. Techno Review: International Technology, Science and Society Review, 11(2).
García, S., Garrote, D., & Jiménez, S. (2016). Uso de las TIC en el Trastorno de Espectro Autista: aplicaciones. EDMETIC, 5(2), 134–157. https://doi.org/10.21071/edmetic.v5i2.5780
Garrote, D., Arenas, J., & Jiménez, S. (2018). Las TIC como herramientas para el desarrollo de la competencia intercultural. EDMETIC, 7(2), 166–183. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i2.10533
Garzón, E., Sola, T., Ortega, J. L., Marín, J. A., & Gómez, G. (2020). Teacher Training in Lifelong Learning—The Importance of Digital Competence in the Encouragement of Teaching Innovation. Sustainability 2020, 12(7), 2852. https://doi.org/10.3390/su12072852
Graue, E., Martuscelli, J., & Martínez Leyva, C. (2019). Educación superior, el futuro del trabajo y la automatización. Universidades, 70(81), 65-76.
Guerrero Posadas, M. (2023). Educación a distancia en comunidades rurales: logros y retos en educación superior. Cadernos de Pesquisa, 53. https://doi.org/10.1590/198053149860
Ketil, B. (2019). Comprendiendo los aspectos culturales y sociales de las competencias digitales docentes. Revista Científica de Educomunicación, 27(61), 9-19.
Lehmann, D. (2015). Convergencias y divergencias en la educación superior intercultural en México. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 60(223), 138-170.
Leiva-Olivencia, J. J. (2014). La interculturalidad en el contexto universitario a través de las voces de estudiantes inmigrantes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 155-166. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.2.197171
Leiva-Olivencia, J. J., & Priegue, D., (2012). Las competencias interculturales en la sociedad del conocimiento: reflexiones y análisis pedagógico. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (40), a207. https://doi.org/10.21556/edutec.2012.40.370
Martínez, X. (2019). Presentación. La industria 4.0 y las pedagogías digitales: aporías e implicaciones para la educación superior. Innovación educativa, 19(79).
Morales, M., Trujillo, J. M., & Raso, F. (2016). Percepción del profesorado y alumnado universitario ante las posibilidades que ofrecen las TIC en su integración en el proceso educativo: reflexiones, experiencias e investigación en la Facultad de educación de Granada. EDMETIC, 5(1), 113-142. https://doi.org/10.21071/edmetic.v5i1.4019
Peñalva Vélez, A., & Leiva Olivencia, J. J. (2019). Metodologías cooperativas y colaborativas en la formación del profesorado para la competencia intercultural. Tendencias Pedagógicas, 33, 37-46. https://doi.org/10.15366/tp2019.33.003
Poveda, P., & Cifuentes, J. (2020). Incorporación de las tecnologías de información y comunicación (TIC) durante el proceso de aprendizaje en la educación superior. Formación universitaria, 13(6), 95-104. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000600095
Quiñonez Pech, S., Ruiz del Hoyo Loeza, E., & Zapata González, A. (2023). Retos en el desarrollo de la competencia digital en docentes de secundaria. Apertura, 15(1).
Rodrigo-Cano, D., De-Casas-Moreno, P., & Aguaded, I. (2020). Aprendizaje móvil (m-learning) como recurso formativo para empresas. Mediterránea, 11(1), 61-74.
Tubella, I., & Vilaseca, J. (2005). Sociedad del conocimiento, cómo cambia el mundo ante nuestros ojos. UOC.
Unesco Office Santiago and Regional Bureau for Education in Latin America and the Caribbean (2017). Conocimiento indígena y políticas educativas en América Latina: análisis exploratorio de cómo las cosmovisiones y conceptos culturales indígenas de conocimiento inciden, y pueden incidir, en la política educativa en la región. Unesco.
Vargas-Murillo, G. (2019). Competencias digitales y su integración con herramientas tecnológicas en educación superior. Cuadernos Hospital de Clínicas, 60(1).
Zempoalteca Durán, B., Barragán López, J. F., González Martínez, J., & Guzmán Flores, T. (2017). Formación en TIC y competencia digital en la docencia en instituciones públicas de educación superior. Revista de Innovación Educativa, 9(1), 80-96. https://doi.org/10.32870/ap.v9n1.922