University Governance and Scientific Output: Executive Perceptions on Leadership and Productivity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/cied.2026.17.1.4172

Keywords:

leadership, productivity, educational management, higher education, perception, academic staff

Abstract

Universities have historically played a crucial role in the generation and transfer of knowledge, significantly influencing the social and economic development of the societies in which they are embedded. Scientific production represents the materialization of one of their core functions and remains a central concern for universities. In Chile, scientific output is largely concentrated in the capital, Santiago, making it particularly relevant to explore the realities of institutions in other regions. This study aimed to analyze the perceptions of academic authorities at a university in northern Chile regarding the influence of leadership on scientific productivity. Data were collected through in-depth, semi-structured interviews with various institutional authorities. A qualitative approach based on Grounded Theory was employed for data analysis, involving the construction of categories and codes derived from participants’ responses. The findings suggest that leadership plays a direct role in the scientific productivity of academic groups. However, the university’s administrative structure often restricts output due to its organizational culture and the multiple responsibilities assigned to academic staff. These results underscore the need to rethink internal leadership strategies and institutional policies to foster a more conducive environment for research. The study contributes to the understanding of regional disparities in Chilean higher education and highlights the key role of leadership in promoting scientific development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta-Silva, A. (2015). El gobierno universitario en América Latina: la lógica de la gobernanza y la lógica de la gobernabilidad. En F. Ganga & J. Abello (Ed.), Gobernanza universitaria. Aportes desde una perspectiva latinoamericana (pp. 45-58). Ril editores.

Acosta-Silva, A., Ganga-Contreras, F., & Rama-Vitale, C. (2021). Gobernanza universitaria: enfoques y alcances conceptuales. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 33(12), 3-17 https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.33.854

Araya, E., & Cerpa, A. (2009). La nueva gestión pública y las reformas en la Administración Pública Chilena. Téknhe - Revista de Estudos Politécnicos, 7(11), 19-47.

Brunner Ried, J. J., & Alarcón-Bravo, M. (2024). El gobierno de las universidades chilenas en perspectiva internacional comparada. Revista Colombiana de Educación, (93), 193-217. https://doi.org/10.17227/rce.num93-17805

Brunner, J., & Ganga-Contreras, F. (2016). Dinámicas de transformación en la educación superior latinoamericana: Desafíos para la gobernanza. Revista Opción, 32(80), 12-35.

Brunner, J., Labraña, J., Ganga, F., & Rodríguez-Ponce. E. (2019). Idea moderna de universidad: de la torre de marfil al capitalismo académico. Educación XXI, 22(2), 119-140. https://doi.org/10.5944/educxx1.22480

Callali, Z. (2018). Liderazgo distribuido en Instituciones Educativas de la Red 7, distrito de Independencia – 2018 [Tesis de magíster, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/22821?show=full

Chile (2018, mayo 29). Ley n.° 21091: Sobre aseguramiento de la calidad de la educación superior. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1118991

Comisión Nacional de Acreditación (2022). Criterios y estándares para la acreditación de universidades. https://www.cnachile.cl/SiteAssets/Paginas/consulta_criterios_y_estandares/universidades.pdf

Comisión Nacional de Acreditación (s.f.). Introducción a los criterios y estándares de calidad de la educación. Comisión Nacional de Acreditación de Chile. https://www.cnachile.cl/noticias/SiteAssets/Paginas/Forms/AllItems/INTRODUCCI%C3%93N%20A%20LOS%20CRITERIOS%20Y%20EST%C3%81NDARES%20DE%20CALIDAD%20DE%20LA%20EDUCACI%C3%93N.pdf

Consejo de Rectores (2024). ¿Quiénes somos? Consejo de Rectores de las Universidades Chilenas. https://consejoderectores.cl/el-consejo/quienes-somos/

Cornejo, L. (2020). Cultura investigativa y producción científica en los alumnos de la Universidad Seminario Evangélico de Lima [Tesis de magíster, Universidad San Martín de Porres]. https://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/6883

Dirección de Gestión de la Investigación. (2024). Base de datos de publicaciones informadas por académicos e investigadores al 30 de agosto de 2024 [Base de datos interna no publicada]. Universidad de Antofagasta, Dirección de Gestión de la Investigación.

Erro-Salcido, L. F., Ganga-Contreras, F., Cárdenas, G. M. C., & Mendivil-Valdez, Y. (2023). Producción científica sobre la responsabilidad social universitaria en iberoamérica: un análisis bibliométrico. Interciencia, 48(9), 440-448.

Flores, E., Meléndez, J., & Mendoza, R. (2019). Producción científica como medio para la transformación social desde las universidades. Revista Scientific, 4(14), 62-84. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.14.3.62-84

Gaete Quezada, R. (2014). Reflexiones sobre las bases y procedimientos de la Teoría Fundamentada. Ciencia, docencia y tecnología, 25(48), 149-172.

Gainza, A. (2006). La entrevista en profundidad. En M. Canales (Ed.), Metodologías de investigación social (pp. 219-263). LOM ediciones.

Ganga-Contreras, F., Rodríguez-Ponce, E., Navarrete, E., & Pedraja-Rejas, L. (2018). Relevancia del liderazgo en el gobierno de las universidades iberoamericanas. Interciencia, 43(3), 160-167.

Ganga-Contreras, F., Rodríguez-Ponce, F., Pedraja-Rejas, L., & Patricio Viancos-González (2024). An analysis of Chilean universities based on their research outputs and funded projects (2008-2022). Iberoamerican Journal of Science Measurement and Communication, 4(2), 1-20. https://doi.org/10.47909/ijsmc.127

Ganga-Contreras, F., Suarez-Amaya, W., & Saez, W. (2020). Experiencias en el fomento de la producción científica en cuatro universidades públicas de Chile. En F. Ganga, E. González, O. Ostos & M. Hernández (Eds.), Gobernanza Universitaria: experiencia e investigaciones en Latinoamérica (pp. 325-352). Ediciones USTA.

Ganga-Contreras, F., Surez-Amaya, W., Alarcón-Henríquez. N., Viancos-González, P., Henríquez-Fuentes, F., & Abello-Romero, J. (2024). Scientific production of the relationship between leadership, higher education and digital transformation: a bibliometric analysis. Interciencia, 49(1), 8-18.

Gobierno Regional de Antofagasta. (2022). Estrategia regional de innovación 2022-2028. https://goreantofagasta.cl/goreantofagasta/site/artic/20220310/asocfile/20220310105133/libro_eri__gobierno_regional_de_antofagasta_.pdf

Gómez Barrios, S. (2020). Estado del arte del liderazgo transformacional en la educación universitaria. Conecta libertad, 4(1), 75-81.

González, L., & Espinoza, Ó. (2008). Calidad en la educación superior: Concepto y modelos. Calidad en la Educación, (28). https://doi.org/10.31619/caledu.n28.210

Mínguez Vallejos, R., & Díaz Manrubia, A. (2020). Repercusión de la acreditación institucional sobre la calidad de la universidad. Un estudio exploratorio. Revista de estudios y experiencias en educación, 19(41), 107-123. https://doi.org/10.21703/rexe.20201941minguez7

Muñoz, I. (2020). La Universidad post-masiva: desafíos para la docencia. En I. Muñoz & D. Roy (Ed.), Innovación en docencia universitaria (pp. 11-27). Ril editores.

Murga, L. (2017). Estilos de liderazgo del directivo y la gestión educativa de la II.EE. de primaria polidocentes de Chimbote, 2017 [Tesis de magíster, Universidad César Vallejo].

Paradeise, C. & Thoenig, J. C. (2015). En busca de la Calidad académica. Fondo de Cultura Económica.

Pedraja-Rejas, L., Brunner, J., Rodríguez-Ponce E., & Labraña, J. (2021a). Capitalismo académico en una universidad chilena: percepción de los actores. Revista de la Educación Superior, 50, 47-68. https://doi.org/10.36857/resu.2021.200.1889

Pedraja-Rejas, L., Rodriguez-Ponce, E. & Muñoz-Fritis, C. (2021b). Liderazgo transformacional y cultura innovativa: efectos en la calidad institucional. Revista Venezolana de Gerencia, 26(96), 1004-1018.

Piedra, Y., & Martínez, A. (2007). Producción científica. Ciencias de la información. 38(3), 33-38.

Robles-Jopia, P., Sánchez-Ortiz, A., & Ramírez-Correa, P. (2016). Factores que influyen en la producción científica en la Universidad Católica del Norte. Universitas: Gestão e TI, 6(1). https://doi.org/10.5102/un.gti.v6i1.4108

Rodríguez-Ponce, E., Pedraja-Rejas, L., & Labraña, J. (2022). Liderazgo en el gobierno universitario e innovaciones en la docencia: una revisión de la literatura. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 36(8), 102-123. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.36.1186

Silva Payró, M., Garcia, V., & Valdés, A. (2020). Factores que influyen en la productividad científica en una universidad pública. La perspectiva de los académicos. En B. I. Sánchez Luján & R. Hinojosa Luján (Coords.), Trazas de la investigación educativa en la experiencia de sus Quijotes. (pp. 263-274). Red de Investigadores Educativos Chihuahua.

Sisto, V. (2017). Gobernados por números: el financiamiento como forma de gobierno de la Universidad en Chile. Psicoperspectivas, 16(3), 64-75. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol16-Issue3-fulltext-1086

Sisto, V. (2020). Desbordadas/os: Rendición de Cuentas e Intensificación del Trabajo en la Universidad Neoliberal. El Caso de Chile. Archivos analíticos de políticas educativas, 28(7), 2-24. https://doi.org/10.14507/epaa.28.4907

Sisto, V., Núñez-Parra, L., & Rivera-Aguilera, G. (2021). Entre managerialismo y nostalgia. El debate por el futuro de la Universidad y el Trabajo Académico. Quaderns de psicología, 23(2), 1-21. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1695

Sorados, M. (2010). Influencia del liderazgo en la calidad de la gestión educativa [Tesis de magíster, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://hdl.handle.net/20.500.12672/2388

Sorribes, E., Rodríguez-Gómez, D., & Barrera-Corominas, A. (2023). Gestión de la calidad y del conocimiento en la formación profesional en Europa. Cuadernos de Investigación Educativa, 14(especial). https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.especial.3326

Stake, R. (2013). Estudios de casos cualitativos. En N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Manual de investigación cualitativa (Vol. III). Gedisa editorial.

Suárez-Amaya, W., Ganga-Contreras, F. A., Pérez, M. F., & Villegas, F. J. (2024). Percepción de Barreras de Género para el Ejercicio del Liderazgo en una Universidad Estatal de Chile. Fronteiras, 13(3), 185-203.

Suárez-Amaya, W., Rodríguez-Altamirano, M., & Ganga-Contreras, F. (2022). Estrategias para promover la producción científica universitaria en Chile. Revista de Ciencias Sociales, 28(2), 350-363. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i2.37943

Universidad de Antofagasta (2021). Plan de desarrollo estratégico institucional 2021-2030. Dirección de gestión y análisis institucional. http://somosua.uantof.cl/pdei/

Universidad de Antofagasta (s.f.). Nuestra historia. Universidad de Antofagasta. https://www.uantof.cl/nuestra-historia/

Vidal-Pollarolo, P., Vidal-Rojas, M., Vidal-Bueno, J., Morales-Cabello, C., Ríos-Saavedra, T., Salazar-Arredondo, L., & Ramírez-Martínez., P. (2017). La educación superior chilena como disputa ideológica. Ediciones Universidad Academia Humanismo Cristiano.

Vives, T., & Hamui, L. (2021). La codificación y categorización en la teoría fundamentada, un método para el análisis de los datos cualitativos. Investigación en educación médica, 10(40), 97-104. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2021.40.21367

Published

2025-12-23

How to Cite

Cataldo Díaz, A., Villegas Villegas, F., Ganga Contreras, F., & Valderrama Hidalgo, C. (2025). University Governance and Scientific Output: Executive Perceptions on Leadership and Productivity. Cuadernos De Investigación Educativa, 17(1). https://doi.org/10.18861/cied.2026.17.1.4172

Issue

Section

Articles