Professors' and undergraduate students' perception of memes related to written examinations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/cied.2025.16.1.3919

Keywords:

written examinations, signs, internet, perception, memes, quantitative study

Abstract

In this scientific paper from a research project we analysed the professors' and undergraduate students' perception of memes related to the evaluation of learning by written tests. The aim was to compare the perception of both groups regarding certain memes given the variables of truthfulness, humor, sensitivity, and socialization. Each variable was made up of two subvariables: truthfulness (true or false), humor (funny or not), sensitivity (offensive or not) and socialization (shareable or not in social networks). We conducted a quantitative cross-sectional study on a sample of professors and students from different universities in Mexico. The instrument was applied to 82 participants via a self-administered form through a platform on the Internet: 26 university teachers (16 women and 10 men) and 56 university students (34 women and 22 men). For the analysis, we used a U Mann-Whitney test, and we found significant differences in 12 memes out of a total of 18. These differences of perception could be the result of the different experiences professors and students might have with respect to written tests, henceforth, in future works it would be desirable to perform qualitative research about these kinds of experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argenziano, R., & Selvaggio, L. (2017). L’umorismo: competenza acquisibile? Studio di un caso. Italiano LinguaDue, 9(1), 127-153. https://doi.org/10.13130/2037-3597/8775

Ávila-Toscano, J. H., Vargas-Delgado, L. J., Rambal-Rivaldo, L. I., & Oquendo-González, K. P. (2021). Ansiedad ante exámenes en universitarios: papel de engagement, inteligencia emocional y factores asociados con pruebas académicas. Psicogente, 24(46), 1–24. https://doi.org/10.17081/psico.24.46.4338

Boud, D., & Molloy, E. (2015). El feedback en educación superior y profesional: Comprenderlo y hacerlo bien. Narcea Ediciones.

Castillo, S., & Cabrerizo, J. (2009). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. UNED; Pearson.

Coll, C., & Martín, E. (2007). La evaluación del aprendizaje en el currículum escolar: una perspectiva constructivista. En C. Coll, E. Marín, T. Mauri, M. Miras, J. Onrubia, I. Solé & A. Zabala (Eds.), El constructivismo en el aula (pp. 163-183). Graó.

Contreras, J. H., & Perea, I. (2016). La piel social de la opinión pública. En P. Moreno (Coord.), Comunicación, ciberperiodismo y nuevos formatos multimedia interactivos (pp. 111-123). Egregius Ediciones.

Fernández-Poncela, A. M. (2023). Humor en tiempos difíciles: teorías, funciones, memes y pandemia. Anagramas: Rumbos y sentidos de la comunicación, 23(45), 1-27.

GraphPad Software Inc. (2012). Prism (versión 5.01) [Software]. GraphPad Software Inc.

López, V., & Palacios, A. (2012). Percepción de los futuros docentes sobre los sistemas de evaluación de sus aprendizajes. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13(3), 317-341.

Martin, R., & Kuiper, N. A. (2016). Three Decades investigating Humor and Laughter: An interview with Professor Rod Martin. Europe's Journal of Psychology, 12(3), 498–512. https://doi.org/10.5964/ejop.v12i3.1119

Martínez, L. F., Santos, M. L., & Castejón, F. J. (2017). Percepciones de alumnado y profesorado en Educación Superior sobre la evaluación en formación inicial en educación física. Retos, 32, 76-81. https://doi.org/10.47197/retos.v0i32.52918

Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347

Monereo, C., & Castelló, M. (1997). Las estrategias de aprendizaje. Cómo incorporarlas a la práctica educativa. Edebé.

Palencia del Burgo, R. (1990). La evaluación como diagnóstico y control. En P. Bello, A. Feria, J. M. Ferrán, T. García, P. Gómez, M. C. Guerrini, J. López, D. Martín, M. M. Martín, M. R. Martos, C. Mata, A. Navarro, R. Palencia del Burgo, M. Ravera, S. Salaberri, J. M. Sierra & M. Verdú (Eds.), Didáctica de las segundas lenguas. Estrategias y recursos básicos (pp. 220-244). Aula XXI Santillana.

Pérez-Salazar, G. (2017). El meme en Internet. Identidad y usos sociales. Fontamara; UAdeC.

Pérez-Salazar, G., Aguilar, A., & Guillermo, M. E. (2014). El meme en internet. Usos sociales, reinterpretación y significados, a partir de Harlem Shake. Argumentos, 27(75), 79-100.

Polimeni, J., & Reiss, J. P. (2006). The first joke: Exploring the evolutionary origins of humor. Evolutionary Psychology, 4(1), 347-366. https://doi.org/10.1177/147470490600400129

Rey, N., Marmolejo, M. C., Grob, M., & Bartolomé, D. (2018). El meme de Internet en la enseñanza del diseño como herramienta de síntesis y análisis crítico. Universidad y Sociedad, 10(1), 242-247.

Reyes Cea, J. (2024). Memética y estética: El poder de la imagen. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (224), 129-143. https://doi.org/10.18682/cdc.vi224.11291

Reyes, C. I., Díaz, A., Pérez, R., Marchena, R., & Sosa, F. (2020). La evaluación del aprendizaje: Percepciones y prácticas del profesorado universitario. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 24(1), 136–162. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8449

Rodríguez, H. M., & Salinas, M. L. (2020). La Evaluación para el Aprendizaje en la Educación Superior: Retos de la Alfabetización del Profesorado. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 111–137. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.005

Rodríguez-Espinosa, H., Restrepo-Betancur, L. F., & Luna-Cabrera, G. C. (2016). Percepción del estudiantado sobre la evaluación del aprendizaje en la educación superior. Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.18

Salinas, D. (2002). ¡Mañana examen! La evaluación: entre la teoría y la realidad. Graó.

Sanz, E., Alonso, R. A., Sáenz de Jubera, M., Ponce de León, A., & Valdemoros, M. A. (2018). Ocio, redes sociales y estudiantes españoles. Educación XX1, 21(2), 59-78.

Yus-Ramos, F. (2003). Cooperación y relevancia. Dos aproximaciones pragmáticas a la interpretación. Publicaciones de la Universidad de Alicante.

Published

2025-04-07

How to Cite

Platas-García, A., Reyes-Meza, V., Castro-Manzano, J. M., & Campos-Benítez, J. M. (2025). Professors’ and undergraduate students’ perception of memes related to written examinations. Cuadernos De Investigación Educativa, 16(1). https://doi.org/10.18861/cied.2025.16.1.3919

Issue

Section

Articles