The festivals and the reinforcement of the tambora as a form of cultural production in the

Authors

  • Juan Carlos Escobar Camposi Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2015.10.10.2585

Keywords:

Tambora circles, festivals, tradition, performances

Abstract

This paper studies la tambora –traditional folkloric music of the Colombian Caribbean Coast– as a communication vehicle of cultural contents such as ideas, beliefs, values and meanings. It explains how this music transits from its original social context towards a staging context in annual festivals, which reinforces the symbolic character of the artistic practices of their actors. Additionally, it describes the way in which dance, singing and music, as vehicles for cultural communication, produce particular senses of life for the inhabitants of the region through a kind of storytelling, through the invention of traditions, through the song to nature and through the representation of the region’s precarious social reality. It presents an analysis of the artistic practices interpreted from some contemporary sociological perspectives.

(Complete article in spanish language).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexander, J. C. (2006). “Cultural pragmatics: social performance between ritual and strategy”. En Alexander, J. C., Bernhard, G., Jason, L. Mast Social Performance: Symbolic Action, Cultural Pragmatics and Ritual (pp. 29-90). Cambridge: Cambridge University Press.

Becker, H. (2008). Los mundos del arte. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

Carbó, G. (1993). Al ritmo de... tambora-tambora. Huellas, 39, pp. 29-58.

Carbó, G. (1999). Tambora y festival: Influencias del festival regional en la música tradicional. Huellas: Revista de la Universidad del Norte 58 y 59, pp. 2-14.

Collins, R. (2009). Cadenas rituales de interacción. Barcelona: Anthropos.

Durkheim, É. (2008). Las formas elementales de la vida religiosa. Madrid: Alianza Editorial.

Escobar, J. C. (2015). La tambora: El sentir de la cultura ribereña en la Depresión Momposina. Libro digital disponible en: http://cienciassociales.javeriana.edu.co

Fals Borda, O. (2002). Historia doble de la Costa: Mompox y Loba (Vol. I). Bogotá: El Áncora.

Frith, S. (1996). Performing Rites. Cambridge: Harvard University Press.

Hernández Salgar, O. (2010). De Currulaos modernos y ollas podridas. En Arango, A., Birenbaum, M. , Hernández, Ó. Londoño, M.. Miñana, P. Muñoz, et al., Músicas y prácticas sonoras en el Pacífico afrocolombiano (pp. 237-286). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Hobsbawn, E. J. (2002). La invención de tradiciones. Retrieved 2014 йил Enero from Revista Uruguaya de Ciencia Política: http://www.fcs.edu.uy/archivos/RUCP-04-08-Hobsbawm.pdf.

Luhmann, N. (2005). El arte de la sociedad. México D.F.: Herder.

Luhmann, N. (2009). La sociedad de la sociedad. México D.F.: Herder.

Marzal, M. M. (2002). Tierra encantada: Tratado de antropología religiosa de América Latina. Lima: Editorial Trotta.

Medina, F. (2014). La tambora en San Martín de Loba. Revista Cultural Tambora Lobana, pp. 32-36.

Mier Rojas, Á. (2014 йил 10-diciembre). Entrevista a Álvaro Mier: Fundador del Festival de Tambora de San Martín de Loba. (Campos, J. S. & Escobar, Interviewers J. C.)

Pino Ávila, D. A. (2014, 10 de diciembre). Entrevista a Diógenes Pino-Fundador del Festival de Tambora de Tamalameque. (Campos J. S. & Escobar, J. C. Interviewers)

Pino Ávila, Diógenes. A. (1990). La tambora: universo mágico. Tamalameque: Casa de cultura y turismo de Tamalameque.

Rojas Mora, J. E. (2013). Anotaciones históricas y críticas respecto a la tambora. Barrancode Loba: Sin publicar.

Rojas Mora, J. E. (2014). La tambora: dimensión de resistencia cultural de la etnicidad lobana. Barranco de Loba: Sin publicar.

Sáenz, G. (2014, 23 de noviembre). Entrevista a Grilbin Sáenz. (J. S. Campos & J. C. Escobar, Interviewers). Barranco de Loba.

Tagg, Ph. (2012). Music’s meanings: a modern musicology for non-musos. New York & Huddersfield: The Mass Music Scholars’ Press.

Wade, P. (2002). Música, raza y nación música tropical en Colombia. Bogotá: Vicepresidencia de la República de Colombia.

Published

2016-10-13

How to Cite

Escobar Camposi, J. C. (2016). The festivals and the reinforcement of the tambora as a form of cultural production in the. InMediaciones De La Comunicación, 10(10), 35–51. https://doi.org/10.18861/ic.2015.10.10.2585

Issue

Section

Articles