Musical streaming on Spotify: ubiquity between genres and moods

Authors

  • Jimena Jáuregui Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2015.10.10.2587

Keywords:

streaming, ubiquity, mobility, genres, Muzak

Abstract

From digitalization and Internet emergency, the music industry goes through a transformation process from a broadcasting model to networking. In the last years, streaming services show a sustained growth as a way of access and music reproduction instead of physical format and digital downloading practices. Spotify stands out among applications based on free options with advertising or on paid subscriptions, which offer music for every moment, everywhere.
Ubiquity and mobility are advertised as novel effects of technological change. However, the current state of recorded music requires to be inquired in its historical trajectory as a specific articulation of technical devices, discourses and social practices. Among functional music and genres previously established by discographic industry, the classification of a multiple offer proposes a way of listening as accompaniment to social activity.

(Complete article in spanish language).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bertetti, P. (2009). En Carlón, M. y Scolari, C. (Eds.). El fin de los medios masivos. El comienzo de un debate. Buenos Aires: La Crujía.

Boschi, E., Kassabian, A. & García Quiñones, M. (2013). Introduction: A Day in the Life of a Ubiquitous Musics Listener, en Ubiquitous Musics: The EverydaySounds That We Don’t Always Notice. Farnham: Ashgate.

Fernández, J. L. (2014). Periodizaciones de idas y vueltas entre mediatizaciones y músicas, en Postbroadcasting. Innovación en la industria musical. Buenos Aires: La Crujía.

Fernández, J. L. (2008a). La construcción de lo radiofónico: modos de producción de la novedad discursiva, en La construcción de lo radiofónico. Buenos Aires: La Crujía.

Fernández, J. L. (2008b). Acumulación y transformación en el surgimiento de los medios de sonido. L.I.S. Letra, imagen sonido. Ciudad mediatizada, 11 (5). Buenos Aires: UBACyT S094-FCS-UBA.

Gitelman, L. (2006). Always already new: media, history and the data of culture. Cambridge: MIT Press.

Gopinath, S. & Stanyek, J. (2014). Anytime, anywhere? An introduction to devices, markets and theories of mobile music, en The Oxford Handbook of Music Mobile Studies, vol. 1. Oxford: Oxford University Press.

Grajeda, T. (2013). Early Mood Music: Edison’s phonography, american modernity and the instrumentalization of listening, en Ubiquitous Musics: The Everyday Sounds That We Don’t Always Notice. Farnham: Ashgate.

Havas Media (2015). The Shuffle Age: Global Music Fans Unplugged. Recuperado: 25 de septiembre de 2015. En línea: http://www.havasmedia.com/press/pressreleases/2015/the-shuffle-age-global-IFPI (2015). Informe sobre la música digital. En línea: en http://ifpi.org/downloads/Digital-Music-Report-2015.pdf

Jenkins, H. (2008). Photoshop para la democracia: La nueva relación entre política y cultura popular, en Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós Ibérica.

Manovich, L. (2005). La interfaz, en El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

Martí, J. (2002). Músicas invisibles: la música ambiental como objeto de reflexión, TRANS-Revista Transcultural de Música 6, artículo 13. Recuperado: 25 de septiembre de 2015. En línea: http://digital.csic.es/bitstream/10261/38548/1/JMarti-2002-TRANS%20

Scolari, C. & Logan, R. (2014). El surgimiento de la comunicación móvil en el ecosistema mediático, L.I.S. Letra, imagen sonido. Ciudad mediatizada, 11 (5). Buenos Aires: UBACyT S094-FCS-UBA.

Steimberg, O. (1993). Proposiciones sobre el género, en Semiótica de los medios masivos. Buenos Aires: Atuel.

Verón, E. (2013). La revolución del acceso, en La Semiosis Social 2. Buenos Aires: Paidós

Yúdice, G. (2007). Nuevas tecnologías, música y experiencia. Barcelona: Gedisa.

Published

2016-10-13

How to Cite

Jáuregui, J. (2016). Musical streaming on Spotify: ubiquity between genres and moods. InMediaciones De La Comunicación, 10(10), 76–90. https://doi.org/10.18861/ic.2015.10.10.2587

Issue

Section

Articles