Mexican Sonideros: alternative bodies on streets

Authors

  • Rubén López Cano Escola Superior de Música de Catalunya (Esmuc)

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2015.10.10.2592

Keywords:

Mexican sonideros, music, urban space, embodiment, queer culture

Abstract

Mexican Sonideros are sound systems that organize popular dances in the poor neighborhoods of Mexico City. They also operate in other Mexican cities and parts of the USA, where many Mexican immigrants live and work. In some aspects, they are very similar to other Latin-American sound systems such as Brazilian Tecnobrega and Funk Carioca, and Colombian Picoteros. However, Mexican Sonideros have some features that make them quite unique. One of the most unique elements is the new bodily practice introduced by dancers. The common gender markers of this kind of music disappears and new corporalities emerge in the bosom of gay and transvestite community. On these sonic and artistic particularities reflects the article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, R. (2014). También bailamos en el Norte: Sonidero, transnational lives, and Mexican migrants in the Midwest. Universidad de Minnesota Digital Conservancy. Recuperado de: http://hdl.handle.net/11299/164675

Aparicio, F. R. (1998). Listening to Salsa: Gender, Latin Popular Music, and Puerto Rican Cultures. Middletown: Wesleyan University Press.

Bhabha, H. K. (1994). The Location of Culture. London and New York: Routledge.

Blancarte, R. & Tarrés, M. L. (2010). México del siglo XXI (pp. 351-378). México: El Colegio de México.

Blanco Arboleda, D. (2010). Transformaciones y continuidades en las elaboraciones identitarias a partir de la música y el baile los fenómenos de los sonideros y los “saludos” tras 200 años de esta popular (cap. 12). En Los grandes problemas de México. Blancarte, R. (coord.). México: El Colegio de México.

Blanco Arboleda, D. (2012). Los bailes sonideros: identidad y resistencia de los grupos populares mexicanos ante los embates de la modernidad. En Sonideros en las aceras, véngase la gozadera, editado por El Proyecto Sonidero, pp. 53-73. México: La Tumbona.

Burt, R. (2001). Dissolving in Pleasure: The Threat of the Queer Male Dancing Body. En Dancing Desires: Choreographing Sexualities on and o! the Stage, Jane Desmond ed., pp. 209-241. Madison: University of Wisconsin Press.

Burt, R. (2007). The Male Dancer: Bodies, Spectacle and Sexualities. London and New York: Routledge. El Proyecto Sonidero, ed. (2012). Sonideros en las aceras, véngase la gozadera. México: La Tumbona.

Fernández, H. & Vila, P. (2013). Cumbia!: Scenes of a Migrant Latin American Music Genre. Duke: Duke University Press.

Fernández, J. (2004). Cuerpos desobedientes: travestismo e identidad de género. Buenos Aires: Edhasa.

González Castillo, E. (2009). Cultures musicales transnationales et capitalisme: le milieu sonidero. Ethnologies, vol. 31, 1, pp. 237-251.

Gordziejko, T. (2007). Seeing is Doing (and Believing?): Londres: London College of Fashion. Recuperado de: http://www.tessagordz.co.uk/wp-content/uploads/2014

Hanna, J. L. (2010). Dance and Sexuality: Many Moves. Journal of Sex Research, vol.47, 2, pp. 212-241.

Lemos, R. & Castro, O. (2008). Tecnobrega: o pará reinventando o negócio da música. Rio de Janeiro: Aeroplano Editora.

Liska, M. (2014a). Estudios de género y diversidades sexo-genéricas: dicotomías y encrucijadas analíticas en las investigaciones sobre música popular. El oído pensante, vol. 2, 2. Recuperado de: http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/oidopensante/article/view/4803. Liska, M. (2014b). Placer políticamente

incorrecto “Pasividad” y feminismo en el tango queer de Buenos Aires. Versión. Estudios de Comunicación y Política, 33, pp. 49-58.

López Cano, R. (2008). Performatividad y narratividad musical en la construcción social de género. Una aplicación al Tango queer, Timba, Regetón y Sonideros. En Música, ciudades, redes: creación musical e interacción social, Rubén Gómez Muns (ed.). Salamanca: SIbE-Fundación Caja Duero.

López Cano, R. (2015). Entrevista a Florentino Juárez, Sonido Forys. Papeles Suelto, marzo 12. Recuperado de: http://rlopezcano.blogspot.com.es Martin, J. (1989). The Modern Dance. Princeton: Princeton Book Co.

Mendoza, M. (2012). “El Sonidero”. En Sonideros en las aceras, véngase la gozadera, editado por El Proyecto Sonidero, 203-6. México: La Tumbona.

Pusnik, M. (2010). Introduction: Dance as Social Life and Cultural Practice. Anthropological Notebooks 16 (3): 5-8.

Quintero Rivera, A. G. (2009). Cuerpo y cultura: las músicas mulatas y la subversión del baile. Madrid; Frankfurt am Main: Iberoamericana; Vervuert.

Radwanski, L. (2012). Fotos. En Sonideros en las aceras, véngase la gozadera, editado por El Proyecto Sonidero. México: La Tumbona.

Ragland, C. (2003). Mexican deejays and the transnational space of youth dances in New York and New Jersey. Ethnomusicology, pp. 338-354.

Ragland, C. (2012). Comunicando la imaginación colectiva: el mundo socio-espacial del sonidero mexicano. En Sonideros en las aceras, véngase la gozadera, editado por El Proyecto Sonidero, pp. 83-90. México: La Tumbona.

Ragland, C. (2013a). Communicating the Collective Imagination the Sociospatial World of the Mexican Sonidero. En Cumbia!: Scenes of a Migrant Latin American Music Genre, editado por Héctor Fernández l’Hoeste y Pablo Vila, 119-36. Duke: Duke University Press.

Ragland, C. (2013b). Mediating between two worlds: the Sonideros of Mexican youth dances. En New York State Folklife Reader: Diverse Voices, editado por Elizabeth Tucker y Ellen McHale, pp. 133-144. Jackson: University Press of Mississippi.

Ramírez Cornejo, M. (2012). Entre luces, cables y bocinas: el movimiento sonidero. En Sonideros en las aceras, véngase la gozadera, editado por El Proyecto Sonidero, pp.99-122. México: La Tumbona.

Rivera-Servera, R. (2004). Choreographies of Resistance: Latinalo Queer Dance and the Utopian Performative. Modern Drama, vol. 47, pp.269-289.

Román-Velázquez, P. (1999). The Making of Latin London: Salsa Music, Place and Identity. Hardcover: Ashgate Publishing Limited.

Savigliano, M. (2010). Notes on tango (as) queer (commodity). Anthropological Notebooks, vol. 16, 3, pp. 135-143.

Wade, P. (2000). Music, Race and Nation: Música Tropical in Colombia. Chicago and London: University of Chicago Press.

Published

2016-10-13

How to Cite

López Cano, R. (2016). Mexican Sonideros: alternative bodies on streets. InMediaciones De La Comunicación, 10(10), 145–155. https://doi.org/10.18861/ic.2015.10.10.2592

Issue

Section

Articles