Politic networks: narrative universe, campaigns and Twitter micro-story

Authors

  • Luis Baggiolini Universidad Nacional de Rosario
  • Sebastián Castro Rojas Universidad Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2016.11.11.2621

Keywords:

social media, twitter, convergence, political web.

Abstract

In this paper we discuss the different forms of appropriation of digital environments and networks, as well as the hybrid nature of multi-platform languages displayed by the candidates to political positions during the last two presidential elections in the Argentine Republic, held in October 2011 and October 2015. We approach the convergence of various languages, platforms and processes of subjectivity construction in the digital media. Firstly, we establish a comparison of the qualitative contents, and the distinctive discourse usage and patterns found on the candidates’ tweets in 2011-2015. Secondly, we analyze the 2011 campaign tweets of @CFKargentina, discussing in depth the intertextuality and convergence of multi-platform digital discourse. The presidential campaigns under analysis are instances of the creation of intertextual hybrid language, narrative universe and new collective subjectivities in the digital environment.

(Complete article in spanish language).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baggiolini, L. (2012). Sujetos híbridos e historia no-lineal. La continuidad de los media por otros medios. En Vizer, E. (coordinador), Lo que McLuhan no predijo (pp. 65-80). Buenos Aires: La Crujía.

Bajtín, M. (1992). Estética de la creación verbal. DF, México: Siglo XXI.

Calvo, E. (2015). Anatomía política del twitter en Argentina. Tuiteando #Nisman. Buenos Aires: Capital Intelectual.

Castro Rojas, S. (2011). Cibers y Redes. Rosario, Argentina: Laborde.

Castro Rojas, S. (2013). Redes y viralidad del Twitter en la política. En F. Irigaray (editor), Webperiodismo en un ecosistema líquido (pp. 57-68). Rosario, Argentina: Laborde.

Christensen, M. (2013, junio). Consumo de Redes Sociales en Argentina #Brandemia. En ComScore. Consulta: 18/11/2013. Recuperado de http://www.comscore.com/

Castells, M. (2006). La era de la información. La sociedad red. Madrid: Alianza.

Castells, M. (2012). Redes de indignación y esperanza. Los movimientos sociales en la era de internet. Barcelona: Alianza.

Infotechnology. Consulta: 3/10/2013. Recuperado de http://www.infotechnology.com

Foucault, M. (1992). Historia de la sexualidad I. La voluntad de saber. DF, México: Siglo XXI.

Fosk, A. (2015). Futuro Digital en Latinoamérica. Consulta: 18/05/2016. Recuperado de www.comscore.com/lat/FuturoDigital2015

Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La Cultura de la Convergencia de los Medios de Comunicación. Barcelona: Paidós.

Latour, B. (2008). Re-ensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red. Buenos Aires: Manantial.

Levy, P. (2004). Inteligencia Colectiva por una antropología del ciberespacio. Washington: Organización Panamericana de la Salud. Recuperado de http://inteligenciacolectiva.bvsalud.org/public/documents/pdf/es/inteligenciaColectiva.pdf

Landi, O. (1992). Devórame otra vez. Qué hizo la televisión con la gente. Qué hace la gente con la televisión. Buenos Aires: Planeta.

López Madeo, D. (2015). La organización y difusión de la protesta social en las redes: el #8N, (Tesina de grado. Inédita). Licenciatura en Comunicación Social, Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Rosario (UNR).

Morley, D. (2008). Asuntos públicos e historias íntimas: mediación, domesticación y dislocación. En Medios, modernidad y tecnología. Hacia una teoría interdisciplinaria de la cultura. Barcelona: Gedisa.

Moxey, K. (2015). El tiempo visual. La imagen en la historia. Barcelona: Sans Soleil.

Negri, A. & Hardt, M. (2005). Multitud. Barcelona: De Bolsillo.

Orihuela, J. L. (2011). Mundo Twitter. Barcelona: Alienta Editorial.

Rancière, J. (2015). El hilo perdido. Ensayos sobre la &cción moderna. Buenos Aires: Manantial.

Salaverría, R.; García-Avilés, J. A. & Masip, P. (2010). Concepto de convergencia periodística. En López, X. y Pereira, X. (coordinadores), Convergencia digital.

Reconfiguración de los medios de comunicación en España (pp. 41-64). Santiago de Compostela: Servicio Editorial de la Universidad de Santiago de Compostela.

Salaverría, R. (2010). Periodismo integrado: convergencias de medios y reorganización de redes. Barcelona: Sol 90.

Sartori, G. (1998) Homo videns. La sociedad teledirigida. Madrid: Taurus.

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa.

Verón, E. (1996). La palabra adversativa. En Verón, E. (et al.), El discurso político. Buenos Aires: Hachette.

Verón, E. (2012). La mediatización, ayer y hoy. En M. Carlón y A. Fausto Neto (compiladores), Las políticas de los internautas (pp. 9-15). Buenos Aires: La Crujía.

Yus, F. (2010). Ciberpragmática 2.0 Nuevos usos del lenguaje en Internet. Barcelona: Ariel.

Published

2017-02-08

How to Cite

Baggiolini, L., & Castro Rojas, S. (2017). Politic networks: narrative universe, campaigns and Twitter micro-story. InMediaciones De La Comunicación, 11(11), 159–180. https://doi.org/10.18861/ic.2016.11.11.2621

Issue

Section

Articles