The patriotism of The Sunday Post: fictions of war and soldiers

Authors

  • Candela Marini Duke University

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2017.12.2.2699

Keywords:

Paraguayan War, Triple Alliance War, illustrated press, lithographs, visual journalism.

Abstract

This article explores the visual coverage of past and contemporary events offered by the illustrated journal Correo del Domingo during its first years of publication (1864-1866), particularly in relation to the Triple Alliance War (1865-1870). Given that the journal was one of the first publications in the region to offer forms of visual journalism, the first part of the essay analyzes the blurry boundaries between lithographs of informative, journalistic purpose and those of more markedly fictional nature. The second part of the article argues that the journal takes advantage of the malleable uses of the lithographic image to overcome the visual coverage problems of a war that did not dovetail with the official discourse of heroism and patriotism that the journal supported.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amigo, R. (Ed.). (2008). Las armas de la pintura. La Nación en construcción (1852-1870). Buenos Aires: Museo Nacional de Bellas Artes.

Amigo, R. (2009). Imágenes en guerra: La Guerra del Paraguay y las tradiciones visuales en el Río de la Plata. Nuevo mundo mundos nuevos. Recuperado: 10/9/2017. En línea: https://nuevomundo.revues.org/49702

Bertrand Dorléac, L. (2014). Tournant. En L. Bertrand Dorléac & Musée du Louvre-Lens (Eds.), Les désastres de la guerre, 1800-2014 (pp. 16–19). Paris: Lens: Somogy- Musée du Louvre-Lens.

Bilbao, M. (1902). Buenos, Aires desde su fundación hasta nuestros días: especialmente el periodo comprendido en los siglos XVIII y XIX. Buenos Aires: J. A. Alsina.

Boehm, G. & Mitchell, W. J. T. (2010). Pictorial versus Iconic Turn: Two Letters. In N. Curtis (Ed.), The pictorial turn (pp. 8-26). London: Routledge.

Burucúa, J. E., Malosetti Costa, L., Jáuregui, A. & Munilla, M. L. (1990). Influencia de los tipos iconográficos de la revolución francesa en los países del Plata. Cahiers des Amériques Latines, 10, 147-157.

Crary, J. (2005). Techniques of the observer: on vision and modernity in the nineteenth century (Nachdr). October books. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Del Carril, B. (1984). El grabado y la litografía. En Historia General del Arte en la Argentina (pp. 354-404). Buenos Aires: Academia Nacional de Bellas Artes.

Diaz, S. J. (2009). Against Paraguay.19th Century Latin-American Visual Culture and Literature during the War against Paraguay (1864-1870). University of Michigan, USA.

Eisenstein, E. L. (2011). Divine art, infernal machine: The reception of printing in the West from first impressions to the sense of an ending. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Melot, M. (1984). Le texte et l’image. En H.-J. Martin, R. Chartier (Eds.), Histoire de l’édition française: Le temps des éditeurs, Du romantisme à la Belle Epoque (1830-1900). Tome 3. Paris: Promodis.

Nouzeilles, G. (2013). The Archival Paradox. En E. Cadava y G. Nouzeilles (Eds.), The itinerant languages of photography (pp. 38-53). Princeton, NJ: Princeton University Art Museum.

Poole, D. (1997). Vision, Race and Modernity: A visual economy of the Andean Image World. Priceton: Princeton University Press.

Samuels, M. (2003). Illustrated Historiography and the Image of the Past in Nineteenth-Century France. French Historical Studies, 26(2), 253-280.

Szir, S. (2009a). De la cultura impresa a la cultura de lo visible. Las publicaciones periódicas ilustradas en Buenos Aires en el siglo XIX. Colección Biblioteca Nacional. En M. Garabedian, S. Szir y M. Lida (editoras), Prensa argentina siglo XIX: Imágenes, textos y contextos (pp. 53-84). Buenos Aires: Ediciones Biblioteca Nacional/ Teseo.

Szir, S. (2009b). Entre el arte y la cultura masiva. Las ilustraciones de la ficción literaria en Caras y Caretas (1898-1908). En Laura Malosetti Costa y Marcela Gené (Eds.), Impresiones porteñas: imagen y palabra en la historia cultural de Buenos Aires (pp. 109-139). Buenos Aires: Edhasa.

Szir, S. (2013). Reporte documental, régimen visual y fotoperiodismo. La ilustración de noticias en la prensa periódica de Buenos Aires (1850-1910). Caiana. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA), 3. Recuperado: 17/7/2017. En línea: caiana.caia.org.ar

Tagg, J. (1993). The burden of representation: Essays on photographies and histories. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Toral, A. A. d. (2008 y 2009). Las imágenes de la Guerra del Paraguay. Revista Estudios Paraguayos, n° 1 y 2 (XXVI y XXVII), 215-221.

Viñas, D. (1982). Literatura argentina y realidad política. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Published

2018-02-08

How to Cite

Marini, C. (2018). The patriotism of The Sunday Post: fictions of war and soldiers. InMediaciones De La Comunicación, 12(2), 73–97. https://doi.org/10.18861/ic.2017.12.2.2699

Issue

Section

Articles