Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927)

Authors

  • Aldana Villanueva Instituto de Altos Estudios Sociales (IDAES), Universidad Nacional de San Martín (UNSAM).

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2017.12.2.2701

Keywords:

engraving, book decoration, anarchism, Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta), Campana de Palo Press, Argentina.

Abstract

Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) represented one of the fundamental actors for art criticism within the framework of the avant-garde renovating trends of the 1920s. However, enrolled in the ranks of anarchism since his youth, he forged from his critical work a defense of those artistic expressions considered “minor”, especially the engraving, aspect that had been central to the libertarian aesthetic in its mission to break with the barrier between art and people. At a time when the anarchist movement reorganized its newspapers and its doctrinaire work and art seemed no longer to be at the order of the day from a practical point of view, Atalaya set out to promote a revaluation of art’s revolutionary aspect in the Suplemento Semanal of La Protesta (1922-1926). Book decoration and its illustration through engravings acquired a significant dimension in its critical reflection. These values placed in the world of books had its effective concretion when in 1926 he founded the Editorial de la Campana de Palo. The aim of this paper is to approach, in the first place, the theoretical-critical reflection of Atalaya regarding the book decoration and, secondly, to analyze the role of the Editorial de la Campana within the framework of the leftist culture of 1920.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anapios, L. (2008). El anarquismo argentino en los años veinte. Tres momentos en el conflicto entre La Protesta y La Antorcha. Papeles de trabajo. Revista electrónica del Instituto de Altos Estudios Sociales, 2(3), 1-17. Recuperado: 9/9/2017. En linea: http://www.idaes.edu.ar/papelesdetrabajo/paginas/Documentos/03_1_Art%C3%ADculo_Luciana_Anapios.pdf

Anapios, L. (2011). Una promesa de folletos. El rol de la prensa en el movimiento anarquista en la Argentina (1890-1930). A Contracorriente, 8, 1-33. Recuperado: 14/7/2017. En línea: https://acontracorriente.chass.ncsu.edu/index.php/acontracorriente/article/view/412

Anapios, L. (2016). Prensa y estrategias editoriales del movimiento anarquista en la Argentina de entreguerras. Anuario del Instituto de Historia Argentina. Universidad Nacional de La Plata (UNLP-Argentina), 16(2), 1-20. Recuperado: 20/9/2017). En línea: http://www.anuarioiha.fahce.unlp.edu.ar/article/view/IHAe025/7927

Ansolabehere, P. (2011). Literatura y anarquismo en Argentina (1879-1919). Buenos Aires: Beatriz Viterbo.

Artundo, P. (2004). Atalaya, Actuar desde el Arte. Buenos Aires: Fundación Espigas.

Artundo, P. (2008). La Campana de Palo (1926-1927): una acción en tres tiempos. En Patricia Artundo (directora), Arte en revistas. Publicaciones culturales en la Argentina 1900-1950 (pp. 89-127). Buenos Aires: Beatriz Viterbo.

Baldasarre, M. I. (2006). La vida artística de Mario A. Canale. En Maestros y discípulos. El Arte Argentino desde el Archivo Mario A. Canale (pp. 37-61). Buenos Aires: Fundación Espigas.

Coron, A. (1991). Livre de luxe. En Roger Chartier y Henri Jean Martín, Histoire de l’édition française. Le livre concurrencé 1900-1950 (pp. 425-463). Paris: Fayard, De Diego, J. L. (2006). Editores y políticas editoriales en Argentina, 1880-2000. Buenos Aires: FCE.

Dolinko, S. (2009a). El grabado, una producción híbrida como problema para el relato modernista. Crítica Cultural, 9, 193-207.

Dolinko, S. (2009b), “Grabados originales multiplicados en libros y revistas”. En Malosetti Costa, Laura y Gené, Marcela (comps.) Impresiones porteñas. Imagen y palabra en la historia cultural de Buenos Aires (pp. 165-194). Buenos Aires: Edhasa.

Dolinko, S. (2016). Consideraciones sobre la tradición del grabado en la Argentina. Nuevo Mundo. Mundos nuevos. Recuperado: 3/3/2017. En línea: https://nuevomundo.revues.org/69472#bodyftn1

García del Cedro, G. (2013). Ajuste de cuentas, Boedo y Florida entre la vanguardia y el mercado. Buenos Aires: Santiago Arcos.

García del Cedro, G. (2013). Ajuste de cuentas, Boedo y Florida entre la vanguardia y el mercado. Buenos Aires: Santiago Arcos.

Graciano, O. (2012). La escritura de la realidad. Un análisis de la tarea editorial y del trabajo intelectual del Anarquismo argentino entre los años 30 y el Peronismo. Izquierdas, 12, 72-109. Recuperado: 15/9/2017. En línea: http://www.rhsm.usach.cl/ojs/index.php/izquierdas/article/viewFile/571/539

Gutiérrez, V. (2014). Juan Antonio Ballester Peña. En Libros Argentinos. Ilustración y modernidad (1910-1936) (pp. 323-331). Buenos Aires: Cedodal.

Litvak, L. (1988). La mirada roja. Estética y arte del anarquismo español (1880-1913). Barcelona: Ediciones Serbal.

Lobato, M. (2009). La prensa obrera. Buenos Aires: Edhasa.

Malosetti Costa, L. (2006). Collivadino. Buenos Aires: El Ateneo.

Malosetti Costa, L. & Plante, I. (2009). Imagen, cultura y anarquismo en Buenos Aires. Las primeras publicaciones ilustradas de Alberto Ghiraldo: de El Sol a Martín Fierro. En Laura Malosetti Costa & Marcela Gené (comps.), Impresiones porteñas. Imagen y palabra en la historia cultural de Buenos Aires (pp. 197-244). Buenos Aires: Edhasa.

Muñoz, M. A. (2008). Los Artistas del Pueblo 1920-1930. Buenos Aires: Fundación Osde. Recuperado: 20/9/2017. En línea: http://www.fundacionosde.com.ar/backend/upload/files/img_$133.pdf

Peterson, W. (1991). The Kelmscott Press: A History of William Morris´s Typographical Adventure. California: University of California Press.

Prieto, M. (2006). El boedismo. Las revistas Los Pensadores y Claridad. En Breve Historia de la Literatura Argentina (pp. 253-264). Buenos Aires: Taurus.

Prieto, A. (1987). El discurso criollista en la formación de la Argentina moderna. Buenos Aires: Sudamericana.

Rey, A. L. (2007). Apuntes para pensar el arte anarquista a través de la revista Ideas y Figuras. Entrepasados, 32, 89-104. Recuperado: 20/9/2017. En línea: http://www.ahira.com.ar/textos/estudios/Rey-IdeasFiguras.pdf

Romero, L. A. (2007). Una empresa cultural: los libros baratos. En Leandro Gutiérrez y L. A. Romero, Sectores populares, cultura y política. Buenos Aires en la entreguerra (pp. 47-69). Buenos Aires: Siglo XXI.

Saítta, S. (2013). Regueros de tinta. El diario Crítica en la década de 1920. Buenos Aires: Siglo XXI.

Sarlo, B. (2011). El imperio de los sentimientos. Narraciones de circulación periódica en la Argentina. Buenos Aires: Siglo XXI.

Szir, S. (2013). Arte e industria en la cultura gráfica porteña. La revista Éxito Gráfico (1905-1915). En Laura Malosetti y Marcela Gené (comps.), Atrapados por la imagen. Arte y política en la cultura impresa argentina (pp. 165-195). Buenos Aires: Edhasa.

Suriano, J. (2001). Anarquistas. Cultura y política libertaria en Buenos Aires, 1890-1910. Buenos Aires: Manantial.

Suriano, J. (2005). Auge y caída del anarquismo, Argentina 1880-1930. Buenos Aires: Capital Intelectual.

Thompson, E. P. (1988). William Morris. De Romántico a revolucionario. Valencia, España: Debate.

Tomas, S. I. (2013). Ideas sobre la caricatura en la crítica de arte de Alfredo Chiabra Acosta (Atalaya). Avances, 23, 411-420.

Wechsler, D. (2003). Papeles en conflicto. Arte y crítica entre la vanguardia y la tradición. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras UBA

FUENTES DOCUMENTALES

Nuestros objetivos (1922). La Protesta (Suplemento Semanal). Buenos Aires, 9 de enero de 1922, 1.

Los grabados en madera (1922). La Protesta (Suplemento Semanal), Buenos Aires, 19 de junio de 1922, 4.

La decoración del libro (1923). La Protesta, (Suplemento Semanal). Buenos Aires, 19 de febrero de 1923, 4-5.

Atalaya (1922a). Labor cultural y orientación artística. La Protesta (Suplemento Semanal). Buenos Aires, 19 de junio de 1922, 2.

Atalaya (1922b). Los Libros. La Protesta (Suplemento Semanal). Buenos Aires, 31 de julio de 1922, 6.

Atalaya (1924). La decoración del libro. La Protesta (Suplemento Semanal). Buenos Aires, 8 de septiembre de 1924, 4-5.

Atalaya (1926a). Félix Valloton, pintor y grabador en madera. La Protesta (Suplemento Semanal). Buenos Aires, 15 de marzo de 1926, 5.

Atalaya (1926b). Exposición de José Arato. La Protesta (Suplemento Semanal), Buenos Aires, 7 de julio de 1926.

Giambiagi, C. (1972). Reflexiones de un pintor. Buenos Aires: Stilcograf.

Grupo editor (1926). En Álvaro Yunque, Zancadillas. Buenos Aires: Biblioteca de la Campana de Palo.

Morris, W. ([1893] 1908). “The Ideal Book”, London, L.C.C. Central School of Arts and Crafts. Recuperado: 10/10/2017. En línea https://archive.org/details/idealbookapaper00morrgoog

Riccio, G. (1926). Un poeta en la ciudad. Buenos Aires: Ediciones de la Campana de Palo.

Soto, L. (1927). Zogoibi. Buenos Aires: Ediciones de la Campana de Palo.

Yunque, Á. (1926). Zancadillas. Buenos Aires: Ediciones de la Campana de Palo.

Published

2018-02-08

How to Cite

Villanueva, A. (2018). Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927). InMediaciones De La Comunicación, 12(2), 149–171. https://doi.org/10.18861/ic.2017.12.2.2701

Issue

Section

Articles