A tour through Bariloche in 1917. An exhibition to think about Archaeology

Authors

  • Solange Fernández Do Rio Universidad Nacional del Comahue
  • Sandra Murriello Centro de Estudios en Ciencia, Tecnología, Cultura y Desarrollo, Universidad Nacional de Río Negro (CITECDE-UNRN).

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2018.13.2.2871

Keywords:

museums, archaeology, public communication, polysemy, Bariloche

Abstract

The communication of science in museums responds to communication models, either implicitly or explicitly, that assign certain roles to visitors and curators, that entail a position and an understanding about the knowledge status being constructed in the museum space. The process of development of the exhibition Walking around Bariloche in 1917: a tour that join together fragments, stories and institutions, was created in 2017 at the Museum de la Patagonia (city of Bariloche, Rio Negro Province, Argentina). The exhibition confronted us to the challenge of revealing the way in which urban historical Archaeology works. To this purpose, was designed an approach that interpellates the visitors through diverse museographic resources, with few objects and an emphasis in interpretative charts. We adhere to the idea of a model of museum, which enables an active search for sharing power with the community understanding the “museological” phenomenon as a production of meanings through the ordering, conjugation and structuring of the elements of the proposed exhibition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bengtsson, A. (2018). Nuevos desafíos para la comunicación de la ciencia. En: Gasparri, E. y Cassasola, M. E. (comps.), 8 lupas sobre la comunicación de la ciencia (pp. 58-78). Rosario, Argentina: UNR Editora.

Bucchi, M. (2008). Of deficits, deviations and dialogues: theories of public communication of science. In Bucchi, M. & Trench, B. (comps.), Handbook of public communication of science and technology (pp. 71-90). London, UK: Routledge.

Contier, D. (2009). Relações entre ciência, tecnologia e sociedade nos museus de ciências. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo, Brazil.

Delle, J. A. (2008). A tale of two tunnels: Memory, archaeology, and the Underground Railroad. Journal of Social archaeology, 8 (1), 63-93.

Fernández Do Rio, S. (2016). Análisis de la comunicación pública de la ciencia de la Sala de Arqueología del Museo de la Patagonia Francisco P. Moreno, San Carlos de Bariloche, Rio Negro. Actas II Congreso Argentino de Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología, Bariloche, Argentina.

Fernández Do Rio, S., Hajduk, A., Bianchi Villelli, M., Bechis, F. & Passalia, M. (2017). Puesta en Valor de la Calle Mitre. Arqueología de Rescate en San Carlos de Bariloche. Viedma, Argentina: Ed. IIDYPCA-CONICET-Universidad Nacional de Río Negro (UNRN), Argentina.

Fernández Do Rio, S. & Karasik, G. (2011). Los rescates arqueológicos como captura: práctica científica, práctica social y descolonización. Actas del X Congreso Argentino de Antropología Social. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires (UBA), Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.

Fernández Do Rio, S. & Montero, G. (2016). Informe de avance e inventario de colecciones pertenecientes al ejido municipal de San Carlos de Bariloche en resguardo en el Museo de la Patagonia “Francisco P. Moreno”. Informe Parque Nacional Nahuel Huapi (PNNH), Administración de Parques Nacionales (APN), Argentina.

Fernández Do Rio, S., Hajduk, A. & Bianchi Vilelli, M. (2017). Arqueología de rescate en Bariloche: puesta en valor de la calle Mitre. Poster presentado en las X Jornadas de Arqueología de la Patagonia, Puerto Madryn, Chubut, Argentina.

Hein, G. (1998). Learning in the museums. London, UK: Routledge.

Hilgartner, S. (1990). The Dominant View of Popularization. Conceptual Problems, Political Uses. Social Studies of Science, 20(3), 519-539.

Hooper-Greenhill, E. (2000). Museums and the Interpretation of Visual Culture, London, UK: Routledge.

Lopes, M. M. (2009). Porque história nos museos e centros de ciencia? En Marandino, M.; Almeida, A.M. e Valente, M.E. (comps.), Museu: lugar do público (pp. 199 y 210). Rio de Janeiro, Brazil: Editora Fiocruz.

Mangione, A. (2018). Comunicación pública de la ciencia: más inquietudes que certezas. En: Gasparri, E. y Cassasola, M. E. (comps.). 8 lupas sobre la comunicación de la ciencia (pp. 98-109). Rosario, Argentina: UNR Editora.

Miller, D. (1987). Material Culture and Mass Consumption. Oxford: Basil Blackwell. Mortara Almeida, A. & Lopes, M. M. (2003). Modelos de comunicação aplicados aos estudos de públicos de museus. Taubaté, 9(2), 137-145.

Murriello, S. (2012). Museus e modelos comunicacionais. Leitura, Teoria & Prática, 59, 76-85.

Murriello, S. (2016). Museos Siglo XXI. Desde la Patagonia: Difundiendo Saberes. 13(21), 54-57.

Murriello, S. (2018). Museos de ciencia y tecnología: ¿problematizar o divertir? En: Gasparri, E. y Cassasola, M. E. (comps.). 8 lupas sobre la comunicación de la ciencia (pp. 134-149). Rosario, Argentina: UNR Editora.

Nicoletti, M. A. & Malvestitti, M. (2009). Werkenalu dios ta ñi zungu para llevar el mensaje de Dios. Los catecismos en lengua indígena en el área territorial mapuche (Siglo XIX). Estudios Trasandinos, 15(1), 5-27.

Roschelle, J. (1995). Learning in interactive environments: Prior knowledge and new experience. In J. H. Falk & L. D. Dierking (comps.), Public institutions for personal learning: Establishing a research agenda (pp. 37-51). Washington DC, US: American Association of Museums.

Simis, M. J., Madden, H., Cacciatore, M. & Yeo, S. (2016). The lure of rationality: Why does the deficit model persist in science communication? Public Understanding of Science, 25(4), 400-414.

Published

2018-12-27

How to Cite

Fernández Do Rio, S., & Murriello, S. (2018). A tour through Bariloche in 1917. An exhibition to think about Archaeology. InMediaciones De La Comunicación, 13(2), 141–158. https://doi.org/10.18861/ic.2018.13.2.2871

Issue

Section

Articles