The media collectives of the networks. Some observations from humor, and beyond?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2019.14.1.2885

Keywords:

collective, hypermediation, media social networks, circulation, Verón

Abstract

In this paper we try to contribute to the understanding of the media collectives following the work initiated by Eliseo Verón and continued by Mario Carlón. In the first instance, we synthesized the properties with which Verón characterized the media collectives differentiating them from other types of collectives. Then, we go into the appropriation of the concept that Carlón did when dealing with the new media system. And, finally, we made our contribution distinguishing some qualities of hypermedia groups found in research on youtubers and the laughable in the networks. Among them we stand out the individuation of the members of the collective and an interaction between them and the enunciator of the account that can be proposed as a discursive production system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barreiros, R. (2005). Paisaje del público en la pantalla de televisión. Hoy, lo cómico. Figuraciones, El arte y lo cómico, 3, pp. 74-91.

Bergson, H. (2009 [1899]). La risa. Ensayo sobre el significado de lo cómico. Buenos Aires: Losada.

Carlón, M. (2018). Medios individuales, medios colectivos y circulación transversal. Desde “adentro hacia afuera” y desde “afuera hacia adentro” (o cómo afecta la nueva circulación a las instituciones sociales). En Castro, P. (org.), Circulação discursiva e transformação da sociedade (pp. 26-40). Campina Grande: Eduepb.

Carlón, M. (2017). La cultura mediática contemporánea: otro motor, otra combustión. (Segunda apropiación de la teoría de la comunicación de Eliseo Verón: la dimensión espacial). En Castro, P. (org.), A circulação discursiva: entre produção e reconhecimento (pp. 25-48). Maceió: Edufal.

Carlón, M. (2016). Apropiación contemporánea de la teoría comunicacional de Eliseo Verón. En Vizer, E. & Vidales C. (coords.), Comunicación, campo(s), teorías y problemas. Una perspectiva Internacional (pp. 125-153). Barcelona: Editorial Comunicación Social.

Carlón, M. (2015a). Registrar, subir, compartir. Prácticas fotográficas en la era contemporánea. En Actas V Simposio Internacional de Estética: estética, medios y subjetividades. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica.

Carlón, M. (2015b). Público, privado e íntimo: el caso Chicas bondi y el conflicto entre derecho a la imagen y libertad de expresión en la circulación contemporánea. En Castro, P. (org.), Dicotomia público/privado: ¿estamos no camino certo? (pp. 211-232). Maceió: EDUFA.

Carlón, M. (2012). En el ojo de la convergencia. Los discursos de los usuarios de Facebook durante la transmisión televisiva de la votación de la ley de matrimonio igualitario. En Carlón, M. & Fausto Neto, A. (comps.) Las políticas de los internautas. Nuevas formas de participación (pp. 173-194). Buenos Aires: La Crujía.

Cingolani, G. (2018). La Sémiosis Sociale en reconnaissance. La médiatisation et les individus dans la dernière étape du travail d’EliseoVerón. EliseoVerón. Vers une sémio-anthropologie. En Gómez Mejía, G., Le Marec J. & Souchier E. (coords.), Communication & Langages, 196, 73-86.

Fausto Neto, A. (2010). A circulaçao além das bordas. En Fausto Neto. A. & Valdettaro, S. (dirs.), Mediatización, sociedad y sentido: aproximaciones comparativas de modelos brasileños y argentinos (pp. 2-17). Rosario: UNR.

Fraticelli, D. (2019). Zekiel79: youtubers y medios masivos. La circulación de una relación compleja. En Carlón, M. (dir.), La (in)comunicación contemporánea: de las redes sociales a los medios masivos y de los medios masivos a las redes sociales. Inédito: en prensa.

Fraticelli, D. (2010). Desenmascarando al ciudadano (porteño). El humor político de Micky Vainilla en Peter Capusotto y sus videos. Revista L.I.S Letra. Imagen. Sonido. Ciudad Mediatizada, 5, 54-71.

Scolari & Fraticelli, D. (2017). The case of the top Spanish YouTubers Emerging media subjects and discourse practices in the new media ecology. Convergence, 35, 51-63.

Slimovich, A. (2018). La mediatización contemporánea de lo político. Los discursos presidenciales en las redes sociales y la reacción ciudadana argentina. En Dagatti, M. & Sargentini, V. (eds.), Los pueblos de la democracia. Política y medios en el siglo XXI (pp. 273-296). Buenos Aires: La Bicicleta Ediciones.

Slimovich, A. (2017). La ruta digital a la presidencia argentina. Un análisis político e hipermediático de los discursos de Mauricio Macri en las redes sociales. Dixit, 26, 24-43.

Slimovich, A. (2016). La interfaz entre lo político y lo informativo en la mediatización televisiva y las redes sociales en las campañas argentinas de 2009 y 2011. Tesis doctoral inédita. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Traversa, O. (1997). Cuerpos de papel. Figuraciones del cuerpo en la prensa 1918-1940. Barcelona: Gedisa.

Verón, E. (2013). La semiosis social, 2. Ideas, momentos, interpretantes. Buenos Aires: Paidós.

Verón, E. (2011 [2009]). El canto de las sirenas. En Papeles en el tiempo (pp.74-76). Buenos Aires: Paidós.

Verón, E. (2001 [1984]). El living y sus dobles. Arquitecturas de la pantalla chica. En El cuerpo de las imágenes (pp. 67-88). Buenos Aires: Gedisa.

Verón, E. (1997). Esquema para el análisis de la mediatización. Diálogos de la

Comunicación, 48, 9-17.

Verón, E. (1994). Mediatización, comunicación política y mutaciones de la democracia, Semiosfera, 2, 5-36.

Verón, E. (1987a). La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Barcelona: Gedisa.

Verón, E. (1987b). La palabra adversativa. Observaciones sobre la enunciación política. En Arfuch, L. et al., El discurso político. Lenguajes y acontecimientos (pp. 19-26). Buenos Aires: Hachette.

Published

2019-07-04

How to Cite

Fraticelli, D. (2019). The media collectives of the networks. Some observations from humor, and beyond?. InMediaciones De La Comunicación, 14(1), 47–63. https://doi.org/10.18861/ic.2019.14.1.2885

Issue

Section

Articles