Responsible communication in public communication situations

The case of López Obrador and its cabinet in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2020.15.2.3022

Keywords:

responsible communication, government communication, public communication, reputation

Abstract

Increasingly, government systems are subject to mistrust by citizens. This panorama can be explained thorugh multiple and complex factors: one of them has to do with the public communication that institutional spokespersons issue to announce government plans, decisions or actions. Based on this premise, this article analyzes public government communication from the perspective of responsible communication and concentrates on a case of current relevance in Mexico: the public discourse of President Andrés Manuel López Obrador and his cabinet within the first hundred days of his administration, started on the 1st. December 2018. Based on this case, the purpose of this work is to review the government discourse of López Obrador and his officials based on a methodology of self development that allows to state the basic features established by the perspective of responsible communication and to classify, in this sense, the speech of a public figure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Melva Navarro Sequeira, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Doctora en Administración y Gestión Estratégica, Centro de Investigaciones Sociales y Dirección Estratégica (México). Maestra en Gestión Pública, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (México). Master en Comunicación Política y Gobernanza Estratégica, George Washington University (Estados Unidos). Licenciada en Comunicación, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (México). Especialista en dirección de campañas políticas, Universidad Autónoma de Barcelona (España). Investigadora en temas de comunicación responsable, migración, comunicación política y electoral, y el papel de la mujer en la sociedad. Candidata a Investigadora, Sistema Nacional de Investigadores (SNI).

Hilda Gabriela Hernández Flores, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Doctora en Pedagogía, con línea en Gobierno de Instituciones Educativas, Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (México). Licenciada en Ciencias de la Comunicación y Maestra en Mercadotecnia de Negocios Internacionales, Universidad de las Américas Puebla (México). Profesora e Investigadora, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (México). Miembro del Comité Ejecutivo, Asociación Mexicana de Investigadores de la Comunicación, Asociación Mexicana de Investigadores y Profesionales en Comunicación Organizacional, International Communication Association e International Association for Media and Communication Research. Candidata a Investigadora, Sistema Nacional de Investigadores (SNI). Candidata a Investigadora, Sistema Nacional de Investigadores (SNI).

References

Abela, J. A. (2001). Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada. Recuperado de: https://www.centrodeestudiosandaluces.es/index.php?mod=publicaciones&cat=&id=2431&idm=394

ADNPolítico (2 de abril, 2018). Al inicio de campañas, 3 encuestas ubican a AMLO a la cabeza de las preferencias. ADNPolítico. Recuperado de https://adnpolitico.com/presidencia/2018/04/02/al-inicio-de-campanas-3-encuestas-ubican-a-amlo-a-la-cabeza-de-las-preferencias

Bakker, F. (1997). El papel de las comunicaciones en la gestión de crisis. Revista Universitaria de Publicidad y Relaciones Públicas, 4, pp. 27-36.

Bardin, L. (1986). El análisis de contenido. Madrid: Akal.

Barquero, D. (2002). Comunicación y Relaciones Públicas. Madrid: Mc Graw Hill.

Benassini, C. (2013). La batalla por el mercado de las telecomunicaciones en México: Un caso de comunicación de riesgo. En Islas, O. & Hernández, G. (Eds.). Investigando la comunicación en crisis (pp. 136-144). México: Razón y Palabra.

Boshoff, H. P. (4 August, 2017). Conceptualising Responsible Communication: A literature review. Recuperado de: https://responsible-communication.co.za/research/paper-litterature-review/

Brandão, H. P. (2009). Aprendizagem, contexto, competência e desempenho: um estudo multinível. Tese, Doutorado em Psicologia Social, Universidade de Brasília, Brasil.

Calsamiglia, H. & Tusón, A. (2002). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Madrid: Ariel.

Camou, A. (2001). Estudio preliminar. En Camou, A. (comp.), Los desafíos de la gobernabilidad (pp. 15-59). Ciudad de México: Plaza y Valdez.

Capriotti, P. (2010). De la imagen a la reputación. Análisis de similitudes y diferencias. Revista Razón y Palabra, 70, 1-10. Recuperado de: http://www.razonypalabra.org.mx/Articulo%2013%20CAPRIOTTI%20Imagen%20y%20ReputacionR&P.pdf

Cuadros, J., Arias, S. & Valencia, A. (2015). La comunicación pública como estrategia orientadora en los procesos de participación ciudadana de los jóvenes. Revista Encuentros, 1, pp.111–122. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/encu/v13n1/v13n1a09.pdf

Fisher, B., Horsley, S. & Yang, K. (2012). Overcoming Negative Media Coverage: Does Government Communication Matter? Journal of public administration research and theory, 22(3), pp. 597-621. DOI: https://doi.org/10.1093/jopart/mur078

Flores, E. (28 de febrero, 2019). Ebrard anuncia plan de 3 mil 295 millones para mexicanos en EU, que incluirá red de abogados. Sin Embargo. Recuperado de: https://www.sinembargo.mx/28-02-2019/3543419

Hernández-Flores, H. G. (2019). El Discurso corporativo mediado por Twitter. Comunicación responsable en la era de las redes sociales: Caso Cabify. En Inovacoes em Relacoes Publicas e Comunicacao Estrategica (pp. 27–37). Portugal: RIA Editorial.

Howlett, M. & Ramesh, M. (1998). Policy subsystem configurations and policy change. Policy Studies Journal, 26, pp. 466-481.

Layon, C. C. (2018). Reflexões sobre a comunicação em políticas públicas: proposta de um modelo de avaliação da comunicação governamental. Revista de Administração Pública, 52(1), pp. 52-70. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7612165920

López-Noguero, F. (2002). El Análisis de contenido como método de investigación. XXI. Revista de educación, (4), 167–180.

Mares, M. (30 de enero, 2019). Fracking, sí: Rocío Nahle. El Economista. Recuperado de: https://www.eleconomista.com.mx/opinion/Fracking-si-Rocio-Nahle-20190130-0008.html

Mayorga, F. & Córdova, E. (2017). Gobernabilidad y gobernanza en América Latina. Recuperado de: http://www.institut-gouvernance.org/es/analyse/fiche-analyse-334.html

Mazo, J. M. (1994). Estructuras de la comunicación por objetivos estructuras publicitarias y de relaciones públicas. Barcelona: Ariel.

Meyenberg, Y. (2015). La comunicación gubernamental Gran Bretaña y México, una visión comparada Revista Española de Ciencia Política, (39), 95-113.

Miranda, H. & Guzmán, M. (2012). Análisis pragmático de las máximas griceanas en textos orales y escritos. Literatura y Lingüística, 26, pp. 233-254.

Moreno, A. (2019). A 100 días, AMLO tiene 78% de aprobación. El Financiero. Recuperado de: https://elfinanciero.com.mx/nacional/a-100-dias-amlo-tiene-78-de-aprobacion

Ocampo Salazar, C., Gonzales Miranda, D. & Gentilin, M. (2016). El discurso en el estudio de las organizaciones. Una revisión de la literatura. Cuadernos de gestión, 16(1), pp.13-51.

Pew Reserch Center (2017). More support democracy than military rule. Recuperado de: https://www.pewglobal.org/2017/10/16/democracy-widely-supported-little-backing-for-rule-by-strong-leader-or-military/

Piñuel, J. (1997). Teoría de la Comunicación y Gestión de las organizaciones. Madrid: Síntesis.

Prego Vázquez, G. (1998). Algunas consideraciones sobre el discurso institucional. Intralingüística, 9, pp. 265-268.

Raddick C., Takeoka A. & Barajawidagda, U. (2016). Open government process and government transparency in crisis communication: The case of AirAsia QZ8501 crash. Information Polity, 21(3), 255-271. Recuperado de https://content.iospress.com/articles/information-polity/ip392

Redacción Animal Político (17 de octubre, 2017). Mexicanos no confían en la democracia ni en el gobierno, señala estudio. Animal Político. Recuperado de: https://www.animalpolitico.com/2017/10/mexicanos-confian-democracia-gobierno-estudio/

Redacción Milenio (12 de abril, 2019). Jorge Ramos confronta a AMLO por homicidios y libertad de expresión. Milenio. Recuperado de: https://www.milenio.com/politica/jorge-ramos-confronta-amlo-cifras-homicidios-libertad-expresion

Redacción Sin Embargo (8 de marzo, 2019). En acto del #8M, AMLO plantea acabar con la corrupción… y no con la violencia contra mujeres. Sin embargo. Recuperado de: https://www.sinembargo.mx/08-03-2019/3547407

Redacción Síntesis (7 febrero, 2019). Abuelas cuidarían mejor a los niños: Urzúa; “no quiso ofender”, AMLO. Síntesis. Recuperado de: https://sintesis.com.mx/2019/02/07/abuelas-ninos-urzua-ofender-amlo/

Rodrich, R. (2012). Fundamentos de la Comunicación Institucional: una aproximación histórica y conceptual de la profesión. Revista de Comunicación, 11, pp. 212-234.

Severino Arce, G. (2015). Comunicación en la gestión de crisis ante el cambio digital: Análisis del caso terremoto 8,2 en Iquique Chile, abril 2014. Tesis Doctoral, Universidad de Málaga, España.

Tribunal Electoral del Poder Judicial de la Federación (2018). Dictamen relativo al cómputo de la elección de presidente de los Estados Unidos Mexicanos, a la declaración de validez de la elección a la de presidente electo. Recuperado de: https://www.te.gob.mx/Informacion_juridiccional/sesion_publica/ejecutoria/sentencias/SUP-EEP-0001-2018.pdf

Villafañe, J. (2004). La buena reputación. Madrid: Pirámide.

Ward, J. & Winstanley, D. (2003). The Absent Presence: Negative Space within Discourse and the Construction of Minority Sexual Identity in the Workplace. Human Relations, 56(10), pp. 1255-1280.

Zavaleta, Noé (29 de marzo, 2019). En mitin y consulta a mano alzada, AMLO define actuar con prudencia ante Trump (Video). Proceso. Recuperado de: https://www.proceso.com.mx/nacional/2019/3/29/en-mitin-consulta-mano-alzada-amlo-define-actuar-con-prudencia-ante-trump-video-222502.html

Published

2020-11-20 — Updated on 2021-05-10

Versions

How to Cite

Navarro Sequeira, M., & Hernández Flores, H. G. (2021). Responsible communication in public communication situations: The case of López Obrador and its cabinet in Mexico. InMediaciones De La Comunicación, 15(2), 71–94. https://doi.org/10.18861/ic.2020.15.2.3022 (Original work published November 20, 2020)

Issue

Section

Articles