Datification and streamification of culture

Clouds, networks and algorithms in the use of digital platforms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2021.16.2.3082

Keywords:

Datos, Algoritmos, Plataformas, Computación en la nube, Cultura del streaming

Abstract

The article analyzes some of the socio-technical elements that, placed in series and considered simultaneously, are at the base of the social dataification processes and undoubtedly constitute one of the profiles of our time. To this end, we will provide a definition of a digital platform, as well as what is commonly known as streaming and cloud computing, since the activities of users in networks and the social circulation of the digital contents they consume are supported on this technical and material infrastructure. Subsequently, we will address the notion of data and algorithm, which are central to understanding the current phenomenon of -precisely- dataification and algorithmization of social processes. However, since a more complete understanding of this phenomenon cannot ignore the historical importance of cybernetics, the true theoretical and practical framework of both algorithms and contemporary social life, we will dedicate a first section to highlight its most salient aspects in order to consider its relevance today. The hypothesis being tested is that the progressive installation of these computer techniques during the first decade of our century, and the multiple and daily social uses through which they were sedimented in the following decade, generated the conditions for the emergence of what we will call a streamification of culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucas Bazzara, Universidad de Buenos Aires

Magíster en Comunicación y Cultura, Universidad de Buenos Aires (Argentina). Licenciado en Ciencias de la Comunicación, Universidad de Buenos Aires (Argentina). Becario Doctoral en Ciencias Sociales, Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica (Argentina). Autor de artículos en revistas especializadas en comunicación, tecnología y sociedad.

References

Berti, A. (2020). El fin de lo inapropiable: la administración algorítmica de la cultura. En Tello, A. M. (ed.), Tecnología, política y algoritmos en América Latina (pp. 173-190). Viña del Mar: CENALTES ediciones.

Calasso, R. (2014). La marca del editor. Barcelona: Anagrama.

Capanna, P. (3 de mayo de 2008). Las afinidades electivas. Cibernética: Teorías del control. Suplemento Futuro del diario Página 12. Recuperado de: https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/futuro/13-1910-2008-05-03.html

Costa, F. (2017). Omnes et singulatim en el nuevo orden informacional. Gubernamentalidad algorítmica y vigilancia genética. Poliética, 5(1), 40-73. DOI: https://doi.org/10.23925/poliética.v5i1.36356

Eriksson, M. (2018). Unpacking Online Streams. APRJA, 7(1). Recuperado de: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-151237

Eriksson, M., Fleischer, R., Johansson, A., Snickars, P. & Vonderau, P. (2019). Spotify Teardown. Inside the Black Box of Streaming Music. Cambridge: MIT Press.

Fox Keller, E. (2000). Lenguaje y vida. Metáforas de la biología en el siglo XX. Buenos Aires: Manantial.

Google Cloud (2020). Introducción a BigQuery. Recuperado de: https://cloud.google.com/bigquery/what-is-bigquery?hl=es#:~:text=Google%20BigQuery%20es%20un%20almac%C3%A9n,nosotros%20nos%20encargaremos%20del%20resto

Hui, Y. (2017). ¿Qué es un objeto digital? Revista Virtualis, 8(15), 81-96.

Hui, Y. (2020). Fragmentar el futuro. Ensayos sobre tecnodiversidad. Buenos Aires: Caja Negra.

Lévy, P. (2007). Nota introductoria. En Cibercultura. Informe al Consejo de Europa (pp. 1-4). Barcelona: Anthropos.

McLuhan, M. (2009). El medio es el mensaje. En Comprender los medios de comunicación (pp. 31-46). Barcelona: Paidós.

Nylund Hagen, A. (2015). Using Music Streaming Services: Practices, Experiences and the Lifeworld of Musicking. Tesis doctoral, Facultad de Humanidades, Universidad de Oslo, Noruega. Recuperado de: https://www.academia.edu/21823524/Using_Music_Streaming_Services_Practices_Experiences_and_the_Lifeworld_of_Musicking

Rodríguez P. (2018). Gubernamentalidad algorítmica. Sobre las formas de subjetivación en la sociedad de los metadatos. Revista Barda, 4(6), 14-35.

Rodríguez, P. (2012). La información procesa al hombre. En Historia de la información. Del nacimiento de la estadística y la matemática moderna a los medios masivos y las comunidades virtuales (pp. 37-53). Buenos Aires: Capital Intelectual.

Sadin, É. (2017). La humanidad aumentada. La administración digital del mundo. Buenos Aires: Caja Negra.

Sadin, É. (2018). La silicolonización del mundo. La irresistible expansión del liberalismo digital. Buenos Aires: Caja Negra.

Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Buenos Aires: Caja Negra.

Sterne, J. (2012). MP3. The meaning of a format. London: Duke University Press.

Stiegler, B. (2015). La prueba de la impotencia: nanomutaciones, hypomnemata, gramatización. En Blanco, J., Parente, D., Rodríguez, P. & Vaccari, A. (Coords.), Amar a las máquinas. Cultura y técnica en Gilbert Simondon (pp. 139-170). Buenos Aires: Prometeo.

Tavares, G. (2007). La máquina de Joseph Walser. Barcelona: Random House.

Terranova, T. (2004). Network Culture: Politics for the Information Age. London: Pluto Press.

Terranova, T. (2017). Red Stack Attack! Algoritmos, capital y la automatización del común. En Avanessian, A. & Reis, M. (Comps.), Aceleracionismo. Estrategias para una transición hacia el postcapitalismo (pp. 91-109). Buenos Aires: Caja Negra.

Tiqqun (2013). I. La hipótesis cibernética. Buenos Aires: Hekht.

Van Dijck, J., Poell, Th. & de Waal, M. (2018). The Platform Society. Public Values in a Connective World. Oxford: Oxford University Press.

Variego, J. (2018). Composición algorítmica. Matemáticas y ciencias de la computación en la creación musical. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes Editorial.

Wiener, N. (1969). Cibernética y Sociedad. Buenos Aires: Sudamericana.

Zuazo, N. (2015). Guerras de Internet. Un viaje al centro de la red para entender cómo afecta tu vida. Buenos Aires: Debate.

Published

2021-08-18

How to Cite

Bazzara, L. (2021). Datification and streamification of culture: Clouds, networks and algorithms in the use of digital platforms. InMediaciones De La Comunicación, 16(2). https://doi.org/10.18861/ic.2021.16.2.3082

Issue

Section

Articles