Twitter, neighboring Internet users and the local interstices of political polarization

A study focused on the 2019 electoral campaign in the Party of General Pueyrredón, Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2021.16.2.3163

Keywords:

virtual public sphere, electoral campaigns, digital sociology, Twitter, subnational

Abstract

Social networks show that the virtual public space can be deconstructed in a multiplicity of spheres. For some readings, that fragmentation encourages polarization and reproduces the so-called echo chambers. From other perspectives, the overlapping of audiences is what enables the circulation of messages. Following this last line, the article focuses on a specific analysis, focused on Internet users who followed the candidates for Mayor in the General Pueyrredón Party (Argentina) on Twitter during the 2019 electoral campaign. From there, we propose to open some lines of reflection about the debate on the limitations or democratic capacities of virtual public space. Our hypothesis is that there is a local virtual public space populated by a type of users –which we call neighboring Internet users– that can be thought of as a kind of sub-national interstice within the framework of the prevailing political polarization at the country level. For the follow-up and analysis of the Internet users, the R software was used. Firstly, we reconstructed the corpus of followers by creating a database that allows us to identify neighborhoods and distances on the political map. Secondly, we visualized and analyzed the most frequent words in the biographies of the political candidates followers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wanda Juares, Universidad Nacional de Mar del Plata

Doctora (Cand.), Doctorado de Sociología, Universidad Nacional de San Martín (Argentina). Licenciada en Sociología, Universidad Nacional de Mar del Plata (Argentina). Becaria doctoral, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Argentina). Integrante, proyecto de investigación “Comunidades virtuales. Historia, prácticas e imaginarios sociales” y del Observatorio Ciudadano Político y Electoral, Universidad Nacional de Mar del Plata (Argentina). Sus temas de interés cruzan el campo político, las representaciones y las narrativas en redes sociales.

Silvana Ferreyra, Universidad Nacional de Mar del Plata

Doctora en Historia, Universidad Nacional de Mar del Plata (Argentina). Investigadora adjunta, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Argentina). Co-directora, proyecto de investigación “Comunidades virtuales. Historia, prácticas e imaginarios sociales” y Directora, Observatorio Ciudadano Político y Electora, Universidad Nacional de Mar del Plata (Argentina). Ha publicado diversos libros, capítulos de libros y artículos científicos en los campos de la historia política e intelectual.

References

Annunziata, R., Ariza, A. & March, V. (2017). “Gobernar es estar cerca”. Las estrategias de proximidad en el uso de las redes sociales de Mauricio Macri y María Eugenia Vidal. Revista Mexicana de Opinión Pública, 12(24), 71-93. DOI: http://dx.doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2018.24.61520

Aruguete N. & Calvo, E. (2018). Política, agendas y redes sociales. Lo que vendrá, 13(10), 302-304.

Barberá, P., Jost, J. T., Nagler, J., Tucker, J. A. & Bonneau, R. (2015). Tweeting From Left to Right: Is Online Political Communication More Than an Echo Chamber? Psychological Science, 26(10), 1531-1542. DOI: https://doi.org/10.1177/0956797615594620

Bianchino, A. (2019). Vecinalismos en tensión. Trayectorias y articulaciones para un estudio de las elecciones subnacionales en General Pueyrredón, 2015. Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina. Inédita.

Bruns, A. & Highfield, T. (2018). Is Habermas on Twitter? Social Media and the Public Sphere. In Bruns, A., Skogerbø, E., Christensen, C., Larsson, A. O. & Enli, G. (Eds.). The Routledge companion to social media and politics (pp. 56-74). New York: Routledge.

Callon, M. (2013). La dinámica de las redes tecno-económicas. En Thomas, H. y Buch, A. (Eds.), Actos, actores y artefactos. Sociología de la tecnología. (pp.147-184) Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Calvo E. & Aruguete N. (2020). Fake news, trolls y otros encantos. Cómo funcionan (para bien y para mal) las redes sociales. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Calvo, E. (6 de marzo de 2014). Un cafecito para Scioli. El Estadista. Recuperado de: https://www.elestadista.com.ar/?p=4112

Calvo, E. (2015). Anatomía política de Twitter en Argentina. Tuiteando #Nisman. Buenos Aires: Capital Intelectual.

Candia, J. (2019). Vecinalismo y autogestión. ¿Adiós a los partidos políticos? Estudios Latinoamericanos, 8(15), 35-46. DOI: http://dx.doi.org/10.22201/cela.24484946e.2001.15.52265

Carlón, M. (2016). Después del fin. Una perspectiva no antropocéntrica sobre la post-tv, el post-cine y YouTube. Buenos Aires: La Crujía.

Castelo, S. (2014). #PolíticosViolentos. Un análisis de la agresión en el discurso político en Twitter. Revista SAAP. Publicación de Ciencia Política de la Sociedad Argentina de Análisis Político, 8(2), 609-629. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=387139302009

Castro Rojas, S., Pérez Rivera, L. & Amatta, J. (2016). El enjambre digital en la política argentina. Twitter en las campañas 2011-2013-2015. Rizoma, 4(1), 90-104. DOI: https://doi.org/10.17058/rzm.v3i1.6824

Coleman, E. G. (2010). Ethnographic Approaches to Digital Media. Annual Review of Anthropology, 39, 487-505. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.anthro.012809.104945

Congosto, M. L. (2015). Elecciones Europeas 2014: viralidad de los mensajes en Twitter. Redes: Revista Hispana para el Análisis de Redes Sociales, 26(1), 23-52. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/redes.529

Criado, J. I., Martínez-Fuentes, G. & Silván, A. (2013). Twitter en campaña: las elecciones municipales españolas de 2011. RIPS: Revista De Investigaciones Políticas Y Sociológicas, 12(1). Recuperado de: https://revistas.usc.gal/index.php/rips/article/view/1307

Davis, R., Holtz-Bacha, C. & Just, M. (Eds.) (2016). Twitter and Elections around the World: Campaigning in 140 Characters or Less. Nueva York: Routledge.

Ferrara, E. (2020). What types of COVID-19 conspiracies are populated by Twitter bots? First Monday, 25(6). DOI: https://doi.org/10.5210/fm.v25i6.10633

Ferreyra, S. (2013). La descentralización en el proyecto municipal del Partido Socialista Democrático: del imaginario tocquevilliano a las recetas eficientistas (1958- 1966), Nuevo Mundo, Mundos Nuevos. DOI: https://doi.org/10.4000/nuevomundo.65386

Fussey, P. & Roth, S. (2020). Digitizing Sociology: Continuity and Change in the Internet Era. Sociology, 54(4), 659–674. DOI: https://doi.org/10.1177/0038038520918562

Freidenberg, F. & Suárez Cao, J. (Ed.) (2014). Territorio y Poder: Nuevos actores y competencia política en los sistemas de partidos multinivel en América Latina. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Galup, L. (2019). Big Data & Política. De los relatos a los datos, persuadir en la era de las redes sociales. Buenos Aires: Ediciones B.

Goffman, E. (2017). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.

Hernández Fernández, C. (2015). Nuevos recursos para la investigación cualitativa: Software gratuito y herramientas colaborativas. Opción, 31(5), 453-471.Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=310/31045570027

Khusro, S., Jabeen, F. & Khan, A. (2018). Tag Clouds: Past, Present and Future. Proceedings of the National Academy of Sciences, India Section A: Physical Sciences, 91, 369–381. DOI: https://doi.org/10.1007/s40010-018-0571-x

Lander, E. (2002). Sociedad civil ¿Un espacio democrático de los movimientos sociales y del movimiento popular? Utopía y Praxis Latinoamericana, 7(18), 1 09-115.

Latour, B. (2008). Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red. Buenos Aires: Manantial.

Lovink, G. (2019). Tristes por diseño. Las redes sociales como ideología. Bilbao: Consoni.

Moretti, F. (2015). Lectura distante. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Morstatter, F., Pfeffer, J., Liu, H. & Carley, K. (2013). Is the Sample Good Enough? Comparing Data from Twitter's Streaming API with Twitter's Firehose. In Proceedings of the 7th International Conference on Weblogs and Social Media (pp. 400-408). Cambridge: AAAI Press.

Murthy, D. (2012). Towards a Sociological Understanding of Social Media: Theorizing Twitter. Sociology, 46(6), 1059-1073. DOI: https://doi.org/10.1177/0038038511422553

Noblía, M. V. (2012). La relación interpersonal en el chat. Procesos de construcción y negociación de la identidad. Tesis doctoral, Universidad Nacional de Buenos Aires, Argentina. Inédita.

Papacharissi, Z. (2002). The virtual sphere: The internet as a public sphere. New Media & Society, 4(1), 9-27. DOI: https://doi.org/10.1177/14614440222226244

Pariser, E. (2011). The filter bubble: What the Internet is hiding from you. New York: Penguin.

Quiroga, N. (2004). El Partido Peronista en Mar del Plata: articulación horizontal y articulación vertical, 1945-1955. Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana Dr. Emilio Ravignani, 26, 75-116.

Redacción Qué Digital (10 de agosto de 2019). En Mar del Plata, 14 candidatos y una interna. Qué Digital. Recuperado de: https://quedigital.com.ar/politica/catorce-precandidatos-y-una-sola-interna-en-mar-del-plata/

Redacción La Capital (23 de octubre de 2019). Macri y Vidal encabezan la marcha del “Sí, se puede” en la ciudad”. La Capital. Recuperado de https://www.lacapitalmdp.com/macri-y-vidal-encabezan-la-marcha-del-si-se-puede-en-la-ciudad/

Redacción La Capital (24 de octubre de 2019). Raverta: “Esto es una muestra de la importancia de Mar del Plata para el país y la provincia”. La Capital. Recuperado de https://www.lacapitalmdp.com/raverta-esto-es-una-muestra-de-la-importancia-de-mar-del-plata-para-el-pais-y-la-provincia/

Reguillo, Rosana. (2017) Paisajes insurrectos. Jóvenes, redes y revueltas en el otoño civilizatorio. Barcelona: Nuevos emprendimientos editoriales.

Riorda, M. & Valenti, P. (Coords.). (2016). Gobernautas y ciudadanos: los gobernantes latinoamericanos y la gestión de redes sociales. S/R: Banco Interamericano de Desarrollo.

Salazar, C. (2018). Análisis de los seguidores de Twitter de los candidatos presidenciales. RPubs. Recuperado de: https://rpubs.com/camilamila/tweets

Sarlo, B. (2011). La audacia y el cálculo. Kirchner 2003-2010. Buenos Aires: Sudamericana.

Slimovich, A. (2012). El Facebook de los gobernantes. El caso de Cristina Fernández de Kirchner y de Mauricio Macri. En Carlón, M. & Fausto Neto, A. (Comps.), Las políticas de los internautas. Nuevas formas de participación (pp. 137-154). Buenos Aires: La Crujía.

Slimovich, A. (2018a). #TinelliMercenarioK. La mediatización del presidente argentino y los trolls macristas. InMediaciones de La Comunicación, 13(1), 159-186. DOI: https://doi.org/10.18861/ic.2018.13.1.2830

Slimovich, A. (2018b). El macrismo y la oposición kirchnerista en las redes sociales en la campaña electoral de 2017. RevCom. Revista científica de la Red de Carreras de Comunicación Social, 6, 6-31. Recuperado de: https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/revcom/article/view/4898

Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Buenos Aires: Caja Negra editora.

Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad: una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Ventura, A. (2016). Argumentación y discurso político en Twitter. Análisis de la campaña presidencial argentina 2011. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 69, 39-66. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=495952431003

Ventura, A. (2018). ¿Cómo analizar discursos de 140 caracteres? Propuesta metodológica para el estudio del discurso político de campaña en Twitter a partir del análisis estratégico del discurso con una perspectiva multimodal y crítica. CHIMERA: Romance Corpora and Linguistic Studies, 5(2), 275-287. DOI: http://dx.doi.org/10.15366/chimera2018.5.2.006

Published

2021-08-18

How to Cite

Juares, W., & Ferreyra, S. (2021). Twitter, neighboring Internet users and the local interstices of political polarization: A study focused on the 2019 electoral campaign in the Party of General Pueyrredón, Argentina. InMediaciones De La Comunicación, 16(2). https://doi.org/10.18861/ic.2021.16.2.3163

Issue

Section

Articles