News coverage of electoral candidates

Online information portals in the 2019 elections in Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2022.17.2.3333

Keywords:

agenda setting, political communication, elections, Argentina, digital media

Abstract

The article characterizes the news treatment of the candidates’ image of the 2019 presidential election in Argentina, based on analyzing: the contenders mentioned in the news coverage, the particular characteristics highlighted, the associated evaluative elements and the treatment assigned to each electoral force. The study recovers, as a theoretical foundation, the contributions of the agenda setting theory and, as a research technique, the content analysis on a sample of 275 journalistic articles of the universe collected corresponding to the three most read digital portals in Argentina: Infobae, Clarín and La Nación. In the results, it is stated that the informative treatment focuses its attention on the agenda of activities of the presidential candidates. Regarding the assigned attributes, greater characterizations are presented around ideology and management qualification than those referred to ethical behavior or personality aspects, although they are presented with dissimilar valuations among the candidates. Consequently, an unequal presence of candidates from different political forces is recognized, which reinforces an unequal tendency towards polarization and presidential coverage.

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Author Biographies

Rocío Pereyra, Universidad Nacional del Centro de la provincia de Buenos Aires

Licenciada en Comunicación Social, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (Argentina). Diplomada en Comunicación Política, Universidad de Buenos Aires (Argentina). Técnica en Periodismo Deportivo, Universidad Nacional de La Plata (Argentina). Docente, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Becaria, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Argentina). Cursa, Doctorado en Comunicación, Universidad Nacional de La Plata. Integrante, Observatorio de Medios, Ciudadanía y Democracia, Comisión de Investigaciones Científicas, Universidad Nacional del Centro de la provincia de Buenos Aires.

Exequiel Alonso, Universidad Nacional del Centro de la provincia de Buenos Aires

Licenciado en Comunicación Social, Universidad Nacional del Centro de la provincia de Buenos Aires (Argentina). Becario, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Argentina). Docente, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Cursa, Doctorado en Comunicación, Universidad Nacional de La Plata (Argentina). Integrante, Área de Educación a Distancia, Universidad Nacional del Centro de la provincia de Buenos Aires. Integrante, Observatorio de Medios, Ciudadanía y Democracia, Comisión de Investigaciones Científicas, Universidad Nacional del Centro de la provincia de Buenos Aires.

Eliseo Díaz, Universidad Nacional del Centro de la provincia de Buenos Aires

Estudiante, Licenciatura en Comunicación Social, Universidad Nacional del Centro de la provincia de Buenos Aires (Argentina). Integrante, Observatorio de Medios, Ciudadanía y Democracia, Comisión de Investigaciones Científicas, Universidad Nacional del Centro de la provincia de Buenos Aires.

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Published

2022-08-17

How to Cite

Pereyra, R., Alonso, E., & Díaz, E. (2022). News coverage of electoral candidates: Online information portals in the 2019 elections in Argentina. InMediaciones De La Comunicación, 17(2). https://doi.org/10.18861/ic.2022.17.2.3333

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Articles