Institutional information technology heritage

Analysis of the case of El Museíto de la EESTN3

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2024.19.1.3561

Keywords:

historia, informática, archivos, museos, patrimonio

Abstract

The paper presents the results of an extension university project entitled “Tecno-History MDQ II. The Museíto informático de la EESTN3” promotes the construction of a small historical-educational museum of national informatics with artefacts that are oriented to school audiences and the general public. These artefacts are considering as a pedagogical device, with the aim to recover his value. In this extension project, at least three sets of problems were addressed: the discussions and actions regarding the heritage activation of computer artefacts; the link between the academic debate on the history of national computing, its teaching and public communication; and, finally, the intersection between history, memory and heritage processes in the framework of the democratisation of knowledge about computing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alderoqui, S. (2015). El museo de los visitantes. Museologia & Interdisciplinaridade, 1(7), pp. 31-42. Recuperado de: https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/16771/15053

Appadurai, A. (1991). La vida social de las cosas. Perspectiva cultural de las mercancías. Ciudad de México: Grijalbo.

Bianculli, K. (2014). Hacia la construcción de las biografías institucionales de la Universidad Argentina. Un recorrido teórico y metodológico. Revista Entramados. Educación y sociedad, 1, pp. 83-97.

Bianculli, K. & Vercelli, A. (2021a) (eds.). Tecno-Historia MDQ y Arcades MDQ: Memoria y producción audiovisual de los proyectos de extensión universitaria y comunicación pública de la ciencia. Mar del Plata: Gráfica Tucumán.

Bianculli, K. & Vercelli, A. (2021b). Los archivos de la informática argentina: aspectos legales, sociales y tecnológicos. Revista Electrónica de SADIO, 20(2), pp. 23-41.

Bianculli, K. & Vercelli, A. (2022). Las historias de la informática argentina: una aproximación desde las alianzas socio-técnicas. En Pereira, L., Perold, C. & Vianna, M. (Orgs.), História (s) de Informática na América Latina. Reflexões e experiências (Argentina, Brasil, Chile) (pp. 51-86). São Paulo: Paco Editorial.

Bianculli, K. (2022). En búsqueda de la autonomía tecnológica nacional: el Programa Nacional de Informática y Electrónica (PNIE) al regreso democrático. Pasado Abierto, 16, pp. 9-27. Recuperado de: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/pasadoabierto/article/view/6104

Bustamante Vismara, J. & Bianculli, K. (2019). El Archivo Histórico Escolar como dispositivo pedagógico. Cuadernos chilenos de Historia de la Educación, 7(12), pp. 50-67.

Cabrera, D. (2006). Lo tecnológico y lo imaginario. Las nuevas tecnologías como creencias y esperanzas colectivas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Biblos.

Davallon, J. (2014). El juego de la patrimonialización. En Rougé, X., Frigolé, J. & del Mármol, C. (eds.), Construyendo el patrimonio cultural y natural. Parques, museos y patrimonio rural (pp. 47-76). Valencia: Germania.

De Sousa Santos, B. (2018). Introducción a las epistemologías del Sur. En Meneses, M. P. & Bidaseca, K. (coord.), Epistemologías del Sur (pp. 25-62). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO.

Finocchio, S. & Paganini, M. (2021). En búsqueda de diversos encuentros: repensar la relación entre museos y escuelas, educación no formal y formal, historia y patrimonio, formación y recreación, presencialidad y virtualidad. Cuadernos del Instituto Ravignani, 001, pp. 157-204.

Fontal Merillas, O. (2013) (coord.). La educación patrimonial. Del patrimonio a las personas. Gijón: TREA.

Franco-Avellaneda, M. (2013). Educación en museos: artefactos, conocimiento y sociedad. En Aguirre Ríos, C. (ed.), El museo y la escuela. Conversaciones de complemento (pp. 37-52). Medellín: Sello Explora-Parque Explora.

Hartog, F. (2014). El presente y el historiador. TAREA, 1(1) 27-41. Recuperado de: https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/tarea/article/view/312/295

ICOM (2019). Informe Anual 2019, Kyoto. Recuperado de: https://icom.museum/wp-content/uploads/2020/07/2573_ICOM-RA-2019_ES_V8_web_planches.pdf

Massó Guijarro, E. (2016). ¿Giro decolonial en el patrimonio? La Liberation Heritage Route como alternativa poscolonial de activación patrimonial. Pensamiento, 72(274), pp. 1277-1295.

Massó Guijarro, E., Mondragón Valero, P. & Santángelo, A. (2015). Patrimonio, antropología y caza: experimentos pedagógicos en un aula de la UGR. Revista de Antropología Experimental, 15, pp. 65-78. DOI: https://doi.org/10.17561/rae.v0i15.2296

Muzzopappa, E. & Villalta, C. (2022). El archivo como nativo. Reflexiones y estrategias para una exploración antropológica de archivos y documentos. Etnografías Contemporáneas. Revista del Centro de Estudios en Antropología, 8(15), 202-230. Recuperado de: https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/etnocontemp/article/view/1223/3002

Pagano, N. (2021). El pasado en el presente. Los museos históricos: una reflexión historiográfica. Cuadernos del Instituto Ravignani, Nº 001, pp. 55-82.

Prats, L. (1997). Antropología y Patrimonio. Barcelona: Ariel.

Prats, L. (2005). Concepto y gestión del patrimonio local. Cuadernos de Antropología Social, 21, pp. 17-35. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/1809/180913910002.pdf

Thomas, H., Becerra, L. & Bidinost, A. (2019). ¿Cómo funcionan las tecnologías? Alianzas socio-técnicas y procesos de construcción de funcionamiento en el análisis histórico. Pasado Abierto, 5(10), pp. 127-158. Recuperado de: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/pasadoabierto/article/view/3639

Tommasino, H. (2018). Extensión crítica. Construcción de una universidad en contexto. Rosario: UNR Editora.

UNESCO (2003). Convención para la salvaguardia del patrimonio cultural inmaterial. París: UNESCO.

Vercelli, A. & Bianculli, K. (2020). Los acervos de la informática argentina: relevamientos y próximos pasos en la construcción del AIA. Electronic Journal of SADIO, 19(2), pp. 179-191. Recuperado de: https://publicaciones.sadio.org.ar/index.php/EJS/article/view/176/154

Vercelli, A. & Bianculli, K. (2021). Diseño y construcción del Arcade MDQ: los videojuegos en la historia de la informática argentina. Simposio Argentino de Historia, Tecnologías e Informática - 50JAIIO-SADIO.

Published

2024-01-01

How to Cite

Bianculli, K. (2024). Institutional information technology heritage: Analysis of the case of El Museíto de la EESTN3. InMediaciones De La Comunicación, 19(1), 301–318. https://doi.org/10.18861/ic.2024.19.1.3561

Issue

Section

Miscellanea