Institutional information technology heritage
Analysis of the case of El Museíto de la EESTN3
DOI:
https://doi.org/10.18861/ic.2024.19.1.3561Keywords:
historia, informática, archivos, museos, patrimonioAbstract
The paper presents the results of an extension university project entitled “Tecno-History MDQ II. The Museíto informático de la EESTN3” promotes the construction of a small historical-educational museum of national informatics with artefacts that are oriented to school audiences and the general public. These artefacts are considering as a pedagogical device, with the aim to recover his value. In this extension project, at least three sets of problems were addressed: the discussions and actions regarding the heritage activation of computer artefacts; the link between the academic debate on the history of national computing, its teaching and public communication; and, finally, the intersection between history, memory and heritage processes in the framework of the democratisation of knowledge about computing.
Downloads
References
Alderoqui, S. (2015). El museo de los visitantes. Museologia & Interdisciplinaridade, 1(7), pp. 31-42. Recuperado de: https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/16771/15053
Appadurai, A. (1991). La vida social de las cosas. Perspectiva cultural de las mercancías. Ciudad de México: Grijalbo.
Bianculli, K. (2014). Hacia la construcción de las biografías institucionales de la Universidad Argentina. Un recorrido teórico y metodológico. Revista Entramados. Educación y sociedad, 1, pp. 83-97.
Bianculli, K. & Vercelli, A. (2021a) (eds.). Tecno-Historia MDQ y Arcades MDQ: Memoria y producción audiovisual de los proyectos de extensión universitaria y comunicación pública de la ciencia. Mar del Plata: Gráfica Tucumán.
Bianculli, K. & Vercelli, A. (2021b). Los archivos de la informática argentina: aspectos legales, sociales y tecnológicos. Revista Electrónica de SADIO, 20(2), pp. 23-41.
Bianculli, K. & Vercelli, A. (2022). Las historias de la informática argentina: una aproximación desde las alianzas socio-técnicas. En Pereira, L., Perold, C. & Vianna, M. (Orgs.), História (s) de Informática na América Latina. Reflexões e experiências (Argentina, Brasil, Chile) (pp. 51-86). São Paulo: Paco Editorial.
Bianculli, K. (2022). En búsqueda de la autonomía tecnológica nacional: el Programa Nacional de Informática y Electrónica (PNIE) al regreso democrático. Pasado Abierto, 16, pp. 9-27. Recuperado de: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/pasadoabierto/article/view/6104
Bustamante Vismara, J. & Bianculli, K. (2019). El Archivo Histórico Escolar como dispositivo pedagógico. Cuadernos chilenos de Historia de la Educación, 7(12), pp. 50-67.
Cabrera, D. (2006). Lo tecnológico y lo imaginario. Las nuevas tecnologías como creencias y esperanzas colectivas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Biblos.
Davallon, J. (2014). El juego de la patrimonialización. En Rougé, X., Frigolé, J. & del Mármol, C. (eds.), Construyendo el patrimonio cultural y natural. Parques, museos y patrimonio rural (pp. 47-76). Valencia: Germania.
De Sousa Santos, B. (2018). Introducción a las epistemologías del Sur. En Meneses, M. P. & Bidaseca, K. (coord.), Epistemologías del Sur (pp. 25-62). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO.
Finocchio, S. & Paganini, M. (2021). En búsqueda de diversos encuentros: repensar la relación entre museos y escuelas, educación no formal y formal, historia y patrimonio, formación y recreación, presencialidad y virtualidad. Cuadernos del Instituto Ravignani, 001, pp. 157-204.
Fontal Merillas, O. (2013) (coord.). La educación patrimonial. Del patrimonio a las personas. Gijón: TREA.
Franco-Avellaneda, M. (2013). Educación en museos: artefactos, conocimiento y sociedad. En Aguirre Ríos, C. (ed.), El museo y la escuela. Conversaciones de complemento (pp. 37-52). Medellín: Sello Explora-Parque Explora.
Hartog, F. (2014). El presente y el historiador. TAREA, 1(1) 27-41. Recuperado de: https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/tarea/article/view/312/295
ICOM (2019). Informe Anual 2019, Kyoto. Recuperado de: https://icom.museum/wp-content/uploads/2020/07/2573_ICOM-RA-2019_ES_V8_web_planches.pdf
Massó Guijarro, E. (2016). ¿Giro decolonial en el patrimonio? La Liberation Heritage Route como alternativa poscolonial de activación patrimonial. Pensamiento, 72(274), pp. 1277-1295.
Massó Guijarro, E., Mondragón Valero, P. & Santángelo, A. (2015). Patrimonio, antropología y caza: experimentos pedagógicos en un aula de la UGR. Revista de Antropología Experimental, 15, pp. 65-78. DOI: https://doi.org/10.17561/rae.v0i15.2296
Muzzopappa, E. & Villalta, C. (2022). El archivo como nativo. Reflexiones y estrategias para una exploración antropológica de archivos y documentos. Etnografías Contemporáneas. Revista del Centro de Estudios en Antropología, 8(15), 202-230. Recuperado de: https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/etnocontemp/article/view/1223/3002
Pagano, N. (2021). El pasado en el presente. Los museos históricos: una reflexión historiográfica. Cuadernos del Instituto Ravignani, Nº 001, pp. 55-82.
Prats, L. (1997). Antropología y Patrimonio. Barcelona: Ariel.
Prats, L. (2005). Concepto y gestión del patrimonio local. Cuadernos de Antropología Social, 21, pp. 17-35. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/1809/180913910002.pdf
Thomas, H., Becerra, L. & Bidinost, A. (2019). ¿Cómo funcionan las tecnologías? Alianzas socio-técnicas y procesos de construcción de funcionamiento en el análisis histórico. Pasado Abierto, 5(10), pp. 127-158. Recuperado de: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/pasadoabierto/article/view/3639
Tommasino, H. (2018). Extensión crítica. Construcción de una universidad en contexto. Rosario: UNR Editora.
UNESCO (2003). Convención para la salvaguardia del patrimonio cultural inmaterial. París: UNESCO.
Vercelli, A. & Bianculli, K. (2020). Los acervos de la informática argentina: relevamientos y próximos pasos en la construcción del AIA. Electronic Journal of SADIO, 19(2), pp. 179-191. Recuperado de: https://publicaciones.sadio.org.ar/index.php/EJS/article/view/176/154
Vercelli, A. & Bianculli, K. (2021). Diseño y construcción del Arcade MDQ: los videojuegos en la historia de la informática argentina. Simposio Argentino de Historia, Tecnologías e Informática - 50JAIIO-SADIO.