Photographic self-portrait and contemporaneity

The selfie as a need to find what is not in one's own body

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2024.19.2.3783

Keywords:

selfie, photography, digital social networks, program, donation, shipment

Abstract

This article works philosophically on the self-portrait -selfi- produced by smartphones and their publications on social networks. It therefore reflects on questions of a technical nature based on the proposals of authors such as Vilém Flusser, Gilbert Simondon and Gerard Wajcman. Then, following the psychoanalytical perspective of Jacques Lacan, we address the need for the image in a structural sense of the individual, an issue projected onto the proliferation of the self-portrait on the Internet. Finally, in accordance with the philosophical thought of Patricio Marchant, the contemporary photographic compulsion is analysed through concepts such as donation and sending.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barthes, R. (1990). La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.

Benjamin, W. (2004). Sobre la fotografía. Valencia: Pre-Textos.

Dussel, E. (2011). Filosofía de la liberación. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Flusser, V. (1990). Hacia una filosofía de la fotografía. Ciudad de México: Trillas.

García Arroyo, J. M. (2022). El estadio del espejo: antecedentes y fenomenología. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 42(142), pp. 29-47.

Lacan, J. (1981). Seminario I. Los escritos técnicos de Freud 1953-1954. Barcelona: Paidós.

Leone, M. (2019). Semiótica de la selfie. LIS. Letra. Imagen. Sonido. Ciudad mediatizada, 20, pp. 53-68.

Maiz Vallenilla, E. (1993). Fundamentos de la meta-técnica. Barcelona: Gedisa.

Marchant, P. (2022). Amor de la foto. Santiago de Chile: Palinodia/La Cebra.

Platón (2004). El Timeo. Santiago de Chile. Ediciones UC.

Redacción La Vanguardia (2021). Dos de cada tres fotos en Instagram son de gente que aparece sola. La Vanguardia. Recuperado de: https://www.lavanguardia.com/tecnologia/20211103/7826773/dos-cada-tres-fotos-instagram-son-gente-aparece-sola-estudio-mahou-pmv.html

Simondon, G. (2007). El modo de existencia de los objetos técnicos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Prometeo.

Wajcman, G. (2011). El ojo absoluto. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Manantial.

Published

2024-08-26

How to Cite

Concha Lagos, J. P. (2024). Photographic self-portrait and contemporaneity: The selfie as a need to find what is not in one’s own body. InMediaciones De La Comunicación, 19(2). https://doi.org/10.18861/ic.2024.19.2.3783

Issue

Section

Articles