Transformations of the public on the Internet

Digital platforms as public spaces and as markets

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2025.20.1.4037

Keywords:

mediatizations, digital platforms, public space, internet

Abstract

Hay un manierismo intelectual encarnado como hábito que, para pensar las sociedades en que vivimos tomando como eje la presencia de Internet, nos induce a plantear nuestras inquietudes señalando la dirección de una influencia: ¿cómo cambió nuestro mundo a partir de Internet? O, lo que es lo mismo, ¿cómo nos cambió Internet?

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aichner, T., Grünfelder, M., M. Oswin & Jegeni, D. (2021). Twenty-Five Years of Social Media: A Review of Social Media Applications and Definitions from 1994 to 2019. Cyberpsychology, Beheavior and Social Networking, 24(4), pp. 215-222. DOI: https://doi.org/10.1089/cyber.2020.0134

Bogost, I. (2022). The age of social media is ending. It never should have begun. The Atlantic. Retrieved from: https://www.theatlantic.com/technology/archive/2022/11/twitter-facebook-social-media-decline/672074/

Borisonik, H. & Rocca, F. (2023). ¿Un futuro automatizado? Perspectivas críticas y tecnodiversidades. San Martín: UNSAM Edita.

Brighenti, A. M. (2010). Visibility in Social Theory and Social Research. London: Palgrave-MacMillan.

Calhoun, C. (2013). The problematic Public: revisiting Dewey, Arendt and Habermas. The Tanner Lectures on Human Values. Ann Arbor: University of Michigan.

Cingolani, G. (2019). Sistemas de recomendación. Mediatizaciones con rebordes enunciativos de los juicios de gusto. Actas del X Congreso Argentino y V Congreso Internacional de Semiótica, Paraná-Ciudad de Santa Fe, Argentina. Recuperado de: https://www.aasemiotica.com.ar/actas-del-x-congreso-argentino-y-v-congreso-internacional-de-semiotica/

Espósito, E. (2017). An ecology of differences. Communication, the Web and the question of the borders. In Hörl, E. & Burton, J. (Ed.), General Ecology. The new ecological paradigm (pp. 283-301). London: Bloomsbury Academics.

Fernández, J. L. (2021). Vidas mediáticas. Entre lo masivo y lo individual. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: La Crujía.

Fernández, M. & Dalmolin, A. (2025). Entrevista a Tiziana Terranova. Después de Internet, el futuro de lo Común. Reproducción del capital y luchas sociales en la era de las plataformas. InMediaciones de la Comunicación, 20(1). DOI: https://doi.org/10.18861/ic.2025.20.1.4035

Fisher, E. & Mahozay, Y. (2019). How algorithms see their audience: media epistemes and the changing conception of the individual. Media, Culture and Society, 41(8), pp. 1176-1191.

Jenkins, H. (2009). Cultura da convergência. São Paulo: Aleph.

Kapoor, K., Tamilmani, K., Rana, N., Patil, P. P., Dwivedi, Y. K. & Nerur, S. (2018). Advances in Social Media Research: Past, Present and Future. Information Systems Frontiers, 20(4), pp. 531-558. Retrieved from: https://link.springer.com/article/10.1007/s10796-017-9810-y

Leroi Gourghan, A. (1988). Evolución y Técnica. Madrid: Taurus.

Lévy, P. (2003). A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola.

Neuman, R. (2002). El futuro de la audiencia masiva. Santiago de Chile: FCE.

Rheingold, H. (1993). The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier. Reading: Addison Wesley Publishing Company.

Shirky, C. (2011). A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar.

Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Caja Negra.

Steyerl, H. (2013). Too Much World: Is the Internet Dead? e-Flux Journal, 49. Retrieved from: https://www.e-flux.com/journal/49/60004/too-much-world-is-the-internet-dead/

Stiegler, B. (2002). El tiempo y la técnica. Euskal Herria: Hiru Argitaletxea.

Terranova, T. (2022). After the Internet. Digital Networks between the Capital and the Common (s). Nueva Jersey: Semiotext(e).

van Dijck, J., Poell, T. & de Waal, M. (2018). The Platform Society. Public values in a connective world. Oxford: Oxford University Press.

van Dijck, J. (2021) Seeing the forest for the trees: Visualizing platformization and its governance. New Media & Society, 23(9), pp. 2801-2819

Verón, E. (2013). La semiosis social 2. Ideas, momentos, interpretantes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Paidós.

Williams, R. (1996). La tecnología y la sociedad. Televisión, tecnología y formas culturales. Revistas Causas y Azares, 4, pp. 155-172.

Published

2025-01-01

How to Cite

Fernández, M., & Dalmolin, A. (2025). Transformations of the public on the Internet: Digital platforms as public spaces and as markets. InMediaciones De La Comunicación, 20(1). https://doi.org/10.18861/ic.2025.20.1.4037

Issue

Section

Presentation