Divulgar a história em linguagens audiovisuais. Uma aproximação semiótica: o caso do cinema e da televisão

Autores

  • Alfredo Tenoch Cid Jurado Universidad Autónoma Metropolitana Xochimilco.

DOI:

https://doi.org/10.18861/ic.2018.13.2.2868

Palavras-chave:

divulgación, historia, semiótica, cine, televisión

Resumo

In this article, the main problems related to the dissemination of history in film and television are approached from a semiotic perspective. The behavior of scientific language involves processes, systems and structures, which have been developed in a specifically manner in film and television. The structure of the organization of messages with informative function in the field of history shows behaviors and problems common of the audiovisual communication used in a narrative process. Some of these problems are specialized language, fiction, plausibility, cognitive schemes and explanatory effect. A semiotic approach allows us to reflect on the behavior and its possible future developments in other audiovisual systems; virtual reality, video game and hyperreality.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Altieri Biagi, M. L. (1998). Fra lingua scientifica e lingua letteraria. Pisa, Italia: Istituti Editoriali e Poligrafici Internazionali.

Aroldi, P., Colombo, F. & Scaglioni, M. (2005). La morte alla porta. La gestione politica della crisi in televisione. En Pezzini I. y Rutelli, R. (eds.). Mutazioni audiovisive. Sociosemiotica, attualità e tendenze nei linguaggi dei media (pp. 85-94). Pisa, Italia: ETS.

Assmann, J. (1997). La memoria culturale. Turín, Italia: Einaudi.

Aumont, J. (2014). Limites de la fiction. Considérations actuelles sur l’état du cinéma. Paris, France: Bayard.

Barthes, R. (1971 [1962]). La imaginación del signo. En Jakobson R., Barthes, R. & Moles, A. (eds.), El lenguaje y los problemas del conocimiento (pp.27-39). Buenos Aires, Argentina: Rodolfo Alonso Editor.

Bazerman, Ch. (1991 [1988]). Shaping Written Knowledge. The Genre Activity of the Experimental Article in Science. Madison, US: The University of Wisconsin Press.

Beccaria, G. L. (a cura di) (1988 [1973]). Linguaggi settoriali in Italia. Milano: Bompiani.

Berthelot, J. M. (2003). Figures du texte scientifique. Paris, France: PUF.

Bettetini, G., Braga, P. & Fumagalli, A. (2004). Le logiche della televisione. Milano, Italia: Franco Angeli.

Bielby, D. & Harrington, C. L. (2008). Global TV. Exporting Television and Culture in the World Market. New York, US: University Press.

Burke, P. (2002 [2000]). Historia social del conocimiento. Barcelona, España: Paidós.

Chapman, J. (2008). War and film. London, UK: Reaktion Books.

Cid Jurado, A. (2007). El desembarco de Normandía y el imaginario cinematográfico: del hecho fílmico a la reconstrucción del hecho histórico. Semiótica del Cine. Revista de la Asociación Venezolana de Semiótica, 7.

Cid Jurado, A. (2013). Ficción en la historia, en la televisión y el cine del Bicentenario. Revista SituArte, 13, 9-18.

Cid Jurado, A. (2015). La ficción y la historia: las formas del relato en la cognición televisiva. En N. Pardo, Semióticas, materialidades, discursividades y culturas (pp. 236-255). Bogotá, Colombia: UNC.

Cid Jurado, A. (2016). Metasemiótica y cognición: Memoria fotográfica en la bomba de Hiroshima. Cuadernos del CORDICOM, 1,153-176.

Cid Jurado, A. (2017). El futuro de la televisión como sistema de cognición. En Acosta, G. Maya, C. (2017), Semiótica: Estudios contemporáneos (pp. 233-254). Medellín, Colombia: Sello editorial.

Crivello, M. (2010). Histoire et télevison. En Delacroix, C., Dosse, F., Garcia P. Offenstadt, N. (Eds.), Historiographies I. Concepts et débats (pp. 330-340). Paris, France: Gallimard.

Coutin, R., Hudrisier, H. & Losquin, M. V. (1996). La transmission des savoirs scientifiques. Paris, France: CTHS.

Delacroix, C., Dosse, F., Garcia P. & Offenstadt, N. (2010). Historiographies I. Concepts et débats. Paris, France: Gallimard.

Delacroix, C., Dosse, F., Garcia P. & Offenstadt, N. (2010a). Historiographies II. Paris, France: Gallimard.

Didi-Huberman (2015). Sortir du noir. Paris, France: Éditions de Minuit.

Eco, U. (2000 [1979]). Lector in fabula. Barcelona, España: Lumen.

Eco, U. (2016 [1993]). La ricerca della lingua perfetta. Madrid, España: Crítica.

Eco, U. (1999 [1997]). Kant y el ornitorrinco. Barcelona, España: Lumen.

Eisenstein, S. (1967 [1937]). Unidad orgánica y patetismo en la composición de “El Acorazado Potemkin”. En S. Eisenstein, Hacia una teoría del montaje (pp., 453-459). La Habana, Cuba: Ediciones ICAIC.

Edgerton, G. R. & Rollins, P. C. (2001). Television Histories. Shaping Collective Memory in the Media Age. Kentucky, US: The University Press of Kentucky.

Fabbri, P. (2000). El giro semiótico. Barcelona, España: Gedisa.

Ferro, M. (2008 [1976]). The fiction film and historical analysis. En P. Smith (Ed.), The Historian and Film. (pp. 80-94). Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Ferro, M. (1980). Cine e Historia. Barcelona: Gustavo Gili.

Ferro, M. (2008 [2003]). El cine: una visión de la historia. Madrid, España: AKAL.

Ferro, M. & Planchais, J. (1997). Les médias et l’histoire. Le poids du passé dans le chaos de l’actualité. Paris, France: CFPJ.

Folena, G. (1994). Volgarizzare e tradurre. Torino: Einaudi.

Francescutti, P. (2004). La pantalla profética. Cuando las ficciones se convierten en realidad. Madrid, España: Cátedra.

Goliot- Léte, A. & Vanoye, F. (2015). Précis d’analyse filmique. Paris, France: Armand Colin.

Gotti, M. (1991). I linguaggi specialistici. Firenze, Italia: La Nuova Italia.

Greimas, A. J. (1976). Sémiotique et sciences sociales. Paris, France: Seuil.

Guilhaumou, J. (2010). Discours. En Delacroix, Dosse, Garcia, Offenstadt, N. (eds.), Historiographies I. Concepts et débats (pp. 720-724). Paris, France : Gallimard.

Gubern, R. (1987). La mirada opulenta: Exploración de la iconosfera contemporánea. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Hernández Corchete, J. A. (2008). La historia contada en televisión. Barcelona, España: Gedisa.

Hughes-Warrington, M. (2007). History goes to the Movies. New York, US: Routhledge.

Jameson, F. (2012 [2007]). Signaturas de lo visible. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Jacobi, D. (1999). La communication scientifique. Discours, figures, modèles. Grenoble, France: PUG.

Jacobi, D. & Sciele, B. (1988). Vulgariser la science. Le procès de l’ignorance. Ceyzérieu, France: Champ Vallon.

Jakobson, R. (2009 [1933]). La fine del cinema? Milano, Italia: Booktime.

Jakobson, R. (1988 [1976]). El metalenguaje como problema lingüístico. En Obras selectas I. Madrid: Gredos.

Jost, F. (2001) La télévision du quotidien. Entre réalité et fiction. Bruselas, Belgique: De Boeck.

Jost, F. (2005). Comprendre la télévision et ses programmes. Paris, France: Armand Colin. Lagny, M. (1997 [1992]). Cine e historia. Problemas y métodos en la investigación cinematográfica. Barcelona, España: Bosch.

Le Champion, R. (2018). La televisión. París, France: Le Découverte.

Le Goff, J. & Nora, P. (1974). Hacer historia. Nuevos problemas. Barcelona, España: Laia.

León, B. (1999). El documental de divulgación científica. Barcelona, España: Paidós.

Lotman, Y. (1979 [1973]). Estética y Semiótica del Cine. Barcelona, España: Gustavo Gilli.

Mailliet, S. (August 1, 2007). Adapting the Principles of Ludology to the Method of Video Game Content Analysis. Game Studies, 7.

Manovich, L. (2011 [2005]). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Barcelona, España: Paidós.

Munslow, A. (2007). Narrative and History. Hampshire, UK: Palgrave, Macmillan.

Murray, J. (2017 [1997]). Hamleth on the Holodeck. The Future on Narrative in Cyberspace. Cambridge Mass, UK: MIT Press.

Novoa, J. & Barros J. A. (2012). Cinema-História. Teoría e representações sociais no cinema. Rio de Janeiro, Brazil: Apicuri.

Parente, A. (2005). Cinéma et narrativité. Paris: L’Harmattan.

Porro, M. (1988 [1973]). I linguaggi della scienza e della técnica. En G. L. Beccaria (ed.), I linguaggi settoriali in Italia (pp., 181-206). Milano, Italia: Bompiani.

Rosenstone, R. A. (1997). El pasado en imágenes. El desafío del cine a nuestra idea de la historia. Barcelona, España: Ariel Historia.

Rosenstone, R. A. (2006). History on film / film on history. Edimburgo, UK: Pearson Longman.

Sáenz Valiente, R. (2011). Arte y técnica de la animación. Buenos Aires, Argentina: De la Flor.

Sánchez-Biosca, V. (2006). Cine de historia, cine de memoria. La representación y sus límites. Madrid: Cátedra.

Sepulchre, S. (2015 [2011]). Décoder les séries télévisées. Bruselas: De Boeck.

Smith, P. (2008). The Historian and Film. London, UK: Cambridge University Press.

Uroz, J. (1999). Historia y cine. Alicante, España: Publicaciones de la Universidad de Alicante.

White, H. (2001 [1973]). Metahistoria. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

White, H. (2005). El texto histórico como artefacto y otros escritos. Barcelona, España: Paidós.

MATERIAL AUDIOVISUAL

Aguilar, A. (2017). Sobreviviendo a Pablo Escobar: Alias JJ. Colombia: Caracol TV.

Cardona, M & Moreno, C. (2008). El cartel de los sapos. Colombia: Caracol TV.

Daldry, S. & Morgan, P. (2016-2018). The Crown. London, UK: Left Bank Pictures-Sony Pictures Television.

Fellowes, J. (2010-2015). Downton Abbey. London, UK: ITV.

Gabrielli, R., Vilaplana, L. & Bolivar, G. (2009). El Capo. Colombia: Fox Telecolombia.

Mellor, E. & Wakefield, S. (2103-2017). Vikings. Canadá-Irlanda: Shaw Media-MGM Television.

Nemes, L. (2015). Le fils de Saul. Hongrie: Laokoon Filmgroup.

Pietro Valsecchi & Luchetti, D. (2015) Chimatemi Francesco, il papa della gente. Italia: Taodue.

Romero, N. & Frades, J. (2012-2014). Isabel. España: TVE.

Spielberg, S., Hanks, T. Smith, P., Jendresen, E. & Ambrose, S. (2001). Band of Brothers. US-UK: HBO.

Uribe, J. & Moreno, C. (2012). Pablo Escobar, el patrón del mal. Colombia: Caracol TV.

Van Patten, T. et al. (2010). Pacific. US-UK -Australia: DreamWorks Television-Playtone.

Wolstencroft, D. & Mirren, S. (2015-2016) Versailles. France: Groupe TF1.

Publicado

2018-12-27

Como Citar

Tenoch Cid Jurado, A. (2018). Divulgar a história em linguagens audiovisuais. Uma aproximação semiótica: o caso do cinema e da televisão. InMediaciones De La Comunicación, 13(2), 71–93. https://doi.org/10.18861/ic.2018.13.2.2868

Edição

Seção

Artigos